Gå til innhold

Temperatur spørsmål: BIOS vs. Everest


Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig postet, satser iallefal på det.

 

Jeg skulle ha overklokket en eldre AMD64 3200+ 2ghz, men stusser litt på temperaturene jeg får oppgitt, før jeg tør å gjøre noe.

 

I Everest, altså inne i Win, får jeg oppgitt ~40 c på idle, og ~50 c på full load.

I BIOS derimot får jeg oppgitt hele ~67 c !

 

Har alltid gått utifra at bios viser mest korrekt, men jeg får det ikke helt til å stemme;

 

Om maskinen har vært avskrudd i lang tid, og jeg fyrer opp, går rett inn i BIOS, viser den samme temperatur (~67 c). Umulig at den går fra 0c til 67c på noen få sekunder?

 

Hva bør jeg stole på? Holder en pekefinger på Everest her jeg, hva mener dere?

 

AMD64 3200+ Venice (Socket 939)

AOpen nCK804Ua-LFS (Nvidia nForce4 chipset)

Kingston 1GB DDR

Nyeste bios firmware.

 

Takk for all hjelp :)

 

Edit:

 

Fant dette på nett, skal jeg bare kjøre på da eller?

 

Cons: Temperature monitoring in BIOS not that accurate.

 

The BIOS is written in such a way that it wont let any programs read the temperature .. My BIOS read the temperature wrong too.
Endret av zhorty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper dette er riktig postet, satser iallefal på det.

 

Jeg skulle ha overklokket en eldre AMD64 3200+ 2ghz, men stusser litt på temperaturene jeg får oppgitt, før jeg tør å gjøre noe.

 

I Everest, altså inne i Win, får jeg oppgitt ~40 c på idle, og ~50 c på full load.

I BIOS derimot får jeg oppgitt hele ~67 c !

 

Har alltid gått utifra at bios viser mest korrekt, men jeg får det ikke helt til å stemme;

 

Om maskinen har vært avskrudd i lang tid, og jeg fyrer opp, går rett inn i BIOS, viser den samme temperatur (~67 c). Umulig at den går fra 0c til 67c på noen få sekunder?

 

Hva bør jeg stole på? Holder en pekefinger på Everest her jeg, hva mener dere?

 

AMD64 3200+ Venice (Socket 939)

AOpen nCK804Ua-LFS (Nvidia nForce4 chipset)

Kingston 1GB DDR

Nyeste bios firmware.

 

Takk for all hjelp :)

 

Edit:

 

Fant dette på nett, skal jeg bare kjøre på da eller?

 

Cons: Temperature monitoring in BIOS not that accurate.

 

The BIOS is written in such a way that it wont let any programs read the temperature .. My BIOS read the temperature wrong too.

last ned: "real temp" så får du gode nok tempraturer til å overklokke ;) (nei det leser ikkje får lave slik att du tror du kan klokke lenger xD vist det var slik eg skreiv :p )

Lenke til kommentar
Realtemp støtta visst ikke AMD, men "core temp" viste det samme everest. Jeg går utifra at det ligger noe feil i bios :)

INGETING er rett innen lesing av temp, slik er det bare, men rekner med att når 2 prog leser det samme så er dette det som også er nermest den sanna tempraturen, dessuten rastarter dataen vist det blir varmt nok på cpu, (kan sikkert stillest i bios, men siden bios leser feil kan dette da vere eit stort prob) men du får ivertfall ha lykke til vist du skal klokke ;) går nok fint.. desuten er det volten som dreper ;) berre følg med på temperaturen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...