Gå til innhold

Skjerm til bilde-redigering ++


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på jakt etter en skjerm til redigering, men vil også bli brukt til spill og film. Har bestillt en Samsung T260 fra netshop, men den ble plutslig utsatt til 28.08 :thumbdown: og så lenge tror jeg ikke vil vente. Lett litt rundt og ikke funnet ut noen andre gode skjermer. Det er ikke mange andre steder som selger den T260 billig. Kan jo gå ned på 24", men da blir det så sabla mange av dem... Noen som vet om noen bra skjermen mellom 27"-24"? Helst under 5.000, men skjermer over som går for kupp kan jeg og være intressert i...

 

Tuusen takk hvis noen tar seg litt tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten umulig å finne skjermer med et godt panel i denne størrelsen til under 5000.

 

Det nærmeste er kanskje HP LP2475w, men denne må/bør kalibreres da den ikke er helt god rett fra fabrikken.

 

Et annet valg kan være Samsung SyncMaster 245t, jeg har den selv og også denne blir bedre etter kalibrering.

 

HPn har IPS panel og Samsungen har PVA panel, begge betydelig bedre enn "vanlig" billig TN.

 

Tester:

http://www.prad.de/en/index.html

http://www.tftcentral.co.uk/

Lenke til kommentar

Men er det virkelig så stor forkjell på skjermene? :p Jeg er totalt newbie så har ikke noe peil, men når jeg sitter å redigerer i PS vil det kanskje være veldig vanskelig å få riktige farger i forhold til printer osv?

 

Likevel som hobby fotograf er det hele ikke så viktig? Skulle bare ønske det fantes noe design på skjermene som faktisk så bra ut. Samsungs design med de røde greiene rundt osv ser jo høl i huet ut. Liker Eizo designet eller Apple... Men det har lite å si.

Lenke til kommentar

Samsung med rødt i rundt? Ingen av mine Samsungskjermer har antydning til rødt på seg. Men du kan jo henge på noe glitter og juletrekuler hvis du ønsker mere bling. ;)

 

Mange sier at det er nesten bortkastet å redigere bilder på ukalibrert skjerm, da man ikke kan være sikker på at det man ser faktisk er riktig. Kanskje en smule overdrevet, men heller ikke langt fra sannheten. Du skal ihvertfall ha mye flaks hvis du skriver ut dine egne bilder og de blir så godt som identiske som på skjermen uten at noen av dem er kalibrert.

Lenke til kommentar
Samsung med rødt i rundt? Ingen av mine Samsungskjermer har antydning til rødt på seg. Men du kan jo henge på noe glitter og juletrekuler hvis du ønsker mere bling. ;)

 

Mange sier at det er nesten bortkastet å redigere bilder på ukalibrert skjerm, da man ikke kan være sikker på at det man ser faktisk er riktig. Kanskje en smule overdrevet, men heller ikke langt fra sannheten. Du skal ihvertfall ha mye flaks hvis du skriver ut dine egne bilder og de blir så godt som identiske som på skjermen uten at noen av dem er kalibrert.

 

Som sagt hater jeg skjermer som ser "bling" ut... Eizo sine skjermer er så langt i fra bling som man kommer og det er designet jeg ønsker. Henge på juletrekuler vil jo ikke hjelpe meg i å få den til å se mer stilren og tidløs ut...

 

Men plutselig fikk jeg beskjed om at skjermen var på postkontoret, så jeg har henta den nå. Skal etterhvert virkelig sette meg inn i kalibrering og sørge for at det blir best mulig!

Lenke til kommentar
Men er det virkelig så stor forkjell på skjermene? :p Jeg er totalt newbie så har ikke noe peil, men når jeg sitter å redigerer i PS vil det kanskje være veldig vanskelig å få riktige farger i forhold til printer osv?

 

Jeg var faktisk greit fornøyd med TN-panelet på MacBook'en min. Men da jeg kjøpte iMac 24" som kommer med S-IPS-panel, så fikk jeg hakaslepp. Fargene er ikke bare sterkere, men fargeforløpet er nøyere. Det gjør at gradienter blir jevnere og detaljer kommer bedre frem. (Og støy også, menmen)

 

Kalibrering av skjermen er viktig når du skal vise frem på andre datamaskiner eller skrive ut.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig bestilt Dell sin Ultrasharp 24". Den har VA panel og 1920*1200 px. Fått gode tilbakemeldinger og tester så ølangt jeg har sjekket! Men har desverre ikke fått prøvd den selv ennå... Denne går for like under 5000 om du kjøper den via en bedrift! Husk at når du legger så mye i skjermen er det påbudt å legge rundt tusenlappen i kalibreringsutstyr óg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...