Gå til innhold

[Løst]Hvilket OS til Server pc?

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

jeg har funnet en pc ved søpla som skulle kastes

så jeg tok den med hjem og alt virka perfekt :D

Specs:

Via Epia800 : Hovedkort (innebygget grafikk, lyd og cpu)

Samsung SD-616 16x Dvd-Rom : Dvd-Rom

Seagate Barracuda 80GB : Harddisk

Asus 256mb pc113 SDRAM : RAM

HEC-300LR-PT 230V : Strømtilførsel

Så spm er hva for no OS skal jeg bruke på den kommende Serveren?

jeg foretrekker en med grafisk ikke cmd pc

har tenkt å bruke som filserver e.l.

Ps: noen som kan komme på en Hub,Switch som er grei?

Håper på raskt Svar :D

Endret av silinox
Videoannonse
Annonse

Holder en knapp på FreeBSD for serverbruk. Start med minimal installering og port inn kun det du trenger for et übertight system kompilert for nettopp din server. Om du gidder kan du jo også kompilere en egen spesialkjerne også. :)

256MB er forøvrig ingen hindring for GUI, men jeg ville ikke anbefalt GNOME eller KDE. Til nød xfce4 (som xubuntu bruker), men ville heller gått for xfce3, fluxbox eller annen lett vindushåndterer.

Holder en knapp på FreeBSD for serverbruk. Start med minimal installering og port inn kun det du trenger for et übertight system kompilert for nettopp din server. Om du gidder kan du jo også kompilere en egen spesialkjerne også. :)

FreeBSD er et fint OS - men installasjonen kan være litt skremmende sammenlignet med hvor enkelt det er å installere linux for tiden.

Kompilering på den VIA-cpuen tror jeg heller ikke er en fantastisk morsom opplevelse, ihvertfall ikke for en "nybegynner". Både FreeBSD og de fleste linuxdistroer er optimalisert "nok" for CPUen til at man ikke vil merke store forskjellen.

256MB er forøvrig ingen hindring for GUI, men jeg ville ikke anbefalt GNOME eller KDE. Til nød xfce4 (som xubuntu bruker), men ville heller gått for xfce3, fluxbox eller annen lett vindushåndterer.

*box og andre lette vindusbehandlere får plass i 256MB RAM, men da får man heller ikke med GUI-verktøy som forenkler serveradministrasjon, så da er det like greit å droppe det IMO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...