Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fetter på 14 - Maskinen fungerer ikke... Hver uke.


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Mulig denne tråden er feilpostet, om den er så må mod gjerne flytte den til et sted der den hører bedre hjemme.

 

Problemstillingen er at jeg har en fetter på 14 som er helt fersk når det gjelder data. Dvs, så fersk som en 14-åring er i dag. Han har minimale kunnskaper utover facebook og nedlastinger. Hver uke er det noe nytt med maskinen hans, windows eller nettverket hjemme. Jeg forsøker å få han til å forstå at hvis jeg reparerer disse problemene for han gang på gang, så vil han aldri lære noe, og på den måte vil problemene bare komme på rekke og rad.

 

I den forbindelse så må han skoleres. Er det noen her inne som har en god idè på hvor man kan begynne? Finnes det noen "data for dummies"-sider (helst på norsk) som kunne vært et fint startpunkt for han? Det jeg tenker er at hvis han lærer basisen i hvordan en maskin fungerer, hvordan programmene på en maskin fungerer (med hverandre og windows), hvordan bruke Google effektift, og hvordan et hjemmenettverk fungerer, at han da på egenhånd greier å tilegne seg kunnskap som gjør at han på sikt kan bli ganske hendig med en datamaskin :)

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis han hvordan du feilsøker. HVis hvordan man googler, eks bruk relevante ord fra feilmelding + forum for å finne relevante løste tråder. Lære han å bruke wiki som oppslagsbok for fremmedord.

 

Det er alltid noen som har hatt samme problem tidligere. Med litt motivasjon kan du gi han gnisten til å lære feilretting selv og ellers nyttig kunnskap

Lenke til kommentar

La fraværet til en "frisk" data være det som motiverer han til å ta saken i sine egne hender. Man kan alltid prøve å lære bort ting og tang, men du kan lære bort i en evighet og fortsatt vil det være igjen flere ting å lære. Kan han skrive og kjenner til google så finnes ingen hindringer... egentlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...