Gå til innhold

hvor viktig er gode karakterer?


psar

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er det med gode karakterer etter studier? Jeg vet at erfaring i mange tilfeller er viktigere enn gode karakterer, men hvor mye ser arbeidsgivere paa karakterer fra studier. Jeg studerer naa en bachelor i business i et engelskspraaklig land, beste karakter er A+, snittet mitt forloepig er A, saa det gaar meget bra for meg. Aa faa gode karakterer tar mye tid, tid jeg kanskje ville brukt paa opplevelser. Boer jeg satse paa en A i snitt naar jeg er ferdig med studiene eller kanskje gaa for en B og heller bruke tid paa opplevelser, sosiale opplegg osv.

 

mvh

 

Pal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette varierer litt med kva slags jobb det er snakk om, men vanligvis så er ikkje karakterar så veldig viktig så lenge du har bestått.

 

Det som karakterer hjelper deg med er å få eit jobbintervju om det er mange som søker på den samme jobben, men det er på jobbintervjuet du treng å brilliere.

 

Det kan faktisk være eit problem å ha for gode karakterar sidan mange sitter med det inntrykket at folk som er skuleflinke berre sitt inne og les faglitteratur og er derfor elendige i sosiale sammanhengar (klassisk nerd med colabunnbriller). Men eg trur ikkje du er tjent med å sabbotere deg sjølv om du fyrst får gode karakterar. Sats heller på å være aktiv i studentmiljøet, meld deg frivillig å få verv og ansvar slik at du kan bruke dette som referanse.

 

Kva jobben innebærer er også viktig. Ingen privatperson ønsker å bli representert av ein advokat som var mest interisert i å feste en å lese lover i studietida. Men ein slik advokat kan være ettertrakta i eit advokatfirma som treng nokon til å omgåes klientane og til å finne nye idear. Enkelte jobbar fokuserar mest på kunnskap og bryr seg lite om personen kan snakke med folk, og andre jobbar krev meir sosial omgang og i mindre grad kunnskap.

 

Ein anna ting er at sjefar velger folk som er like dei sjølv. Var sjefen også skuleflink så vil han nok gjerne ha skuleflinke arbeidstakarar. Var sjefen meir opptatt av det sosiale i studietida så er det slike personar han helst vil ha.

 

Sjølv blei eg kun spurt om bekreftelse på fullført utdanning når eg søkte jobb.

Lenke til kommentar

Var hos en stor bedrift for en stund siden. De sa at når de foretok intervjuer så så forholdsvis på karakterene, men hvis de fikk en som hadde A i snitt mot en som hadde C i snitt så ville valget falt på C eleven.

Trikset var at de som fikk A i snitt har jobbet for mye med skolen og mindre med sosiale opplevinger. Ofte er sosiale opplevinger viktige erfaringer i arbeidslivet.

 

En person skal kunne ha noen sosiale antenner.

 

Så mitt råd til deg er å gå ut, bruk mindre tid på skolen.

Lenke til kommentar

Takker for bra tilbakemeldinger. Veldig enig med det dere skriver. Tenkte jeg skulle legge til at jeg startet å studere nå når jeg er 27 år gammel. Har 6 års forskjellig arbeidserfaring (4 år fast på samme sted) i tillegg til befalsskole. Har et godt og bredt nettverk hjemme. Fortsatt god kontakt med venner og bekjente. I mitt tilfelle har jeg opplevd nok i arbeidslivet til at jeg vet hva jeg vil bli. Derfor startet jeg nå på en utdannelse. Alt dette gjør at jeg kanskje satser ekstra hardt på skolen nå. Vil lære fag og teorier, praksis har jeg mye av.

 

Jeg er også med i styret til ANSA og vil mest sannsynlig bli landsleder i landet jeg studerer i neste år.

 

Har aldri vært skole flink. (3,5 i snitt fra videregående) Har forandret meg mye. Føler at jeg kanskje ikke er den ordinære "unge" studenten rett fra russetida. Har noen år på baken. Det gjør min situsajon litt anderledes.

 

Vil uansett evaluere innsatsen jeg legger i skolen for øyeblikket. Om det er verdt det i det lange løp. Jeg er på ingen måte en "skolenerd" selvom jeg leser flittig.

 

hmm. Jammen ikke lett å finne ut hv man skal gjøre med den tida man har til rådighet gitt..

Lenke til kommentar

Når man har en haug av søknader foran seg er det jo selvfølgelig ikke negativt å ha gode karakterer. Det med at de med a i snitt ikke har sosiale antenner er en myte, noe de fleste arbeidsgivere også vet. Men det som er det aller viktigste er å gjøre et godt inntrykk på intervjuet.

Lenke til kommentar

Det kan komme litt ann på etterspørselen, f.eks vet jeg om ingeniørstudenter som har strøket på noen emner i sisteåret, men ettersom noen kommuner var så desperate etter nye ingeniører, så fikk de jobben. (dette kan fort skje i "utkant-norge", hvor det generelt ikker så attraktivt å flytte for en ung, nyutdanna person)

Så velger du å utdanne deg innen et felt hvor de er desperate etter ny arbeidskraft (kan være at de blir pensjoneringsflom i løp av noen år f.eks), så kan alt skje.

 

Men så kan noen som sagt bruke karakterer til å sile ut søkere, når det er mange om beinet.

 

Om man tar en bachelor grad, så er vell C i gjennomsnitt av studiet kravet for å kunne ta Master?

Lenke til kommentar
Om man tar en bachelor grad, så er vell C i gjennomsnitt av studiet kravet for å kunne ta Master?

 

Eg trur ikkje dette er eit krav, kravet er vel berre bestått bachelor grad. Eventuellt karakterkrav vil være avhengig av kor stor konkuranse det er om å komme inn på masterutdanninga. Er også skjeldan at dårlige studentar orkar å ta master da ein bachelor grad held lenge for dei aller fleste. Men I teorien så er det mulig å ta alle slags utdanningar sjølv om du kun har akkurat ståkarakter i alle fag, det er berre det at populære utdanningar har så mange søkarar at dei berre tar inn dei beste.

Lenke til kommentar
okay, har bare sett på ntnu sine studier (på teknologi og økonomi siden), der de gar C som krav for kunne bli tatt opp til master-studiet.

 

Er ikkje umogleg det, vil tru at ein del skular ikkje vil "sløse" vekk pengar på å undervise ein student som kanskje ikkje klarer å fullføre utdanninga si. Å utdanne masterstudentar kostar relativt mykje meir per student en lavare utdanningar. Men i teorien så held det med bestått bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Dene generelle enigheten om at karakterer betyr lite er jeg ikke helt enig i. Jeg hadde samme opplevelsen av dette da jeg studerte, men ute i jobbmarkedet opplever jeg noe helt annet. Er du karrierebevist og ønsker å komme deg opp og fram så er karakterer viktig, spesielt for de første jobbene. Spesielt i konsulentbransjen, er mange store selskaper der du ikke kommer inn på intervju hvis du ikke minst har B i snitt, og noen enda tøffere.

 

Mange gjør også antagelsen at studenter med A i snitt har dårlig sosiale antenner. Ja, selvsagt finnes det eksempler på dette, men generelt så tror jeg at de som har så dårlige sosiale antenner neppe hadde være så veldig mye flinkere sosialt hvis de hadde hatt C i snitt. Dette går på personlighet, og det er fult mulig å presetere godt på skolen og fungerer godt sosialt.

 

Når det gjelder opptak til master så går dette etter vanlige opptaksregler, men på ditt fagfelt trenger du minst C og gjerne B i snitt for å komme inn på annerkjente mastergrader.

 

Dette er selvsagt en avveining. Men vil bare stresse litt at ikke tro at karakterer ikke teller i det hele tatt. To ting lurer jeg på:

 

- Hva vil du jobbe med senere?

- Skal du ta master etterå?

 

Hvis du skal ta master blir ofte disse karakterer vektlagt mer enn bachelorgraden så lenge du sørger for at bachelorgraden din er god (ikke nødvendigvis topp). Til slutt så avhenger alt dette av ambisjonene dine. Toppjobbene krever at du er sosialt oppegående og har gode karakterer, så enkelt er det. Finn en balanse, det er uansett nøkkelen.

Lenke til kommentar

Ved mitt universitet her i New Zealand krever man minimum B for å komme inn på master. Ettersom jeg er 27 år nå vet jeg enda ikke om jeg kommer til å ta master da jeg tar 2 bachelor grader på 4 år (business og idrett). usikker på hvor jeg kommer til å søke jobb først, men har planer om å starte for meg selv etterhvrt med god hjelp fra familien (30 år i helse/trenings bransjen).

 

Føler at jeg sitter igjen med mye mer om karakterene er gode. Lettere å motivere seg selv. man føler seg litt stolt når man får en A+ på en oppgave og man har jobbet med denne. I tillegg er det lettere å relatere nye oppgaver til hverandre fordi man sitter igjen med mer kunnskap fra de oppgavene man jobbet med.

 

Uansett er studietida en tid jeg håper å se tilbake på som både en sosial og kunnskapsrik periode i livet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...