Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med RAM (hardwarefeil?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt maskin gjennom komplett.

Vista 64 bit (bestilt minne: 6 GB)

Når jeg mottok maskinen for bare noen uker siden oppdaget jeg at systeminfo/3Dmarkvantage kun oppdaged 4 GB minne.

Åpnet og presset inn minnebrikkene godt, maskinen oppdaget alle 6.

Tenke ikke mer på det, før jeg idag igjen oppdaget at det bare var oppgitt til 4 GB, sjekket også BIOS = 4 GB.

Tok ut alle brikkene og satte de på plass igjen. Maskinen oppdaget 6 GB. Slo av maskin, flyttet den tilbake på plass.. Ved oppstart var det 4 GB igjen.

Det ser ut til å være noe fysisk i veien med enten en av brikkene eller hovedkortet(?)

Hvordan kan jeg teste om det er en brikke eller hovedkortet?

Tror det er 8 slotter på hovedkortet, brikkene er plassert slik at det er 1 plass mellom dem, kan jeg rett og slett bare flytte de og sette de i hvilken som helst annen ledig slot for å sjekke om det er slottene det er noe galt med?

Hva foreslår dere? Trenger desperat hjelp, begynner å bli lei dette nå.. :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Prøv med 1 og 1 minnebrikke. Om en av de ikke fungerer så finner du det ut ganske fort.

Hvis hovedkortet har 8 spor og du har 3(?) brikker så støtter hovedkortet DualChannel mens brikkene dine er da TrippleChannel og vil derfor kun kjøre i SingleChannel uansett hvilke spor på hovedkortet du bruker (det hørtes litt ulogisk ut, men sånn blir det).

I manualen til hovedkortet står det hvilken spor som du må (bør) ha RAM i for å boote i det hele tatt. Prøv med en og en av brikkene i dette sporet først. Om en ikke fungerer, så vil du, som sagt, finne ut av det ganske fort.

Endret av E.C.
Skrevet

Takker for tipset, er litt skeptisk til for muye mikstring i forhold til min senere reklamasjonsrett som jeg sikkert blir nødt til å benytte. I dag tidlig oppdaget pcn til min overraskelse 6 GB, for å sjekke om det varte restarted jeg maskinen, men da oppdaget den bare 4 GB igjen.

Kan dette være noe annet enn et hardware problem?

Hva kan jeg isåfall gjøre?

Skrevet

Tror nok ikke at det påvirker reklamasjonsretten at du tar minnebrikkene ut og inn igjen, det blir som å ta simkortet ut fra en mobiltelefon og sette det tilbake igjen ;)

Du kan jo prøve å kjøre Memtest86+ som ser om minnet ditt har noe feil. I linken finner du en iso fil som du brenner på en CD og booter maskinen fra denne CD-en etterpå. Det kan ta litt tid å kjøre den, kanskje opp mot en halvtime-time, husker ikke nøyaktig, men da blir din RAM grundig sjekket.

En annen ting jeg kommer på at noe i BIOS kan være satt opp feil så du ikke får alle 6GB, men det er da litt merkelig at det er tilfeldig om du har 4 eller 6GB :hmm:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...