Gå til innhold

Trenings- og kostholdslogg Thomas - Gutt 25


Anbefalte innlegg

Søndag:

 

Ble en ganske rolig dag søndag. En 60 minutters tur, rask gange, var nok for idag. Greit å slappe av litt egentlig :-p

 

Mandag:

 

- Fotball 60 minutter. Idag spilte vi fotball en time innendørs. Varmt og dårlig luft gjør at jeg ble mer anpusten og svett her enn de 2 timene på lørdag utendørs. Utrolig moro uansett da, men var helt utmattet etter en time...

 

- Styrketrening 40 minutter. Etter fotballtreningen, tok jeg en kjapp økt med styrketrening. Det ble altså veldig kort og liten, da jeg var kanonsulten og veldig sliten fra fotballen. Ble med 4 minutter oppvarming, og 3 øvelser. Jeg kjørte skulderpress, 4x8 repetisjoner, med 25 kilo vekt. Deretter tok jeg chest pull, 4x8 rep, 35 kilo tror jeg. Og til sist, bryst-sammentrekning (eller noe slik), 4x8 rep, 40-45 kilo.

 

Vekt: 104kg (det går i riktig retning ihvertfall :-) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tirsdag:

 

Idag ble det bare styrketrening, alene for en gangs skyld. Litt mindre motiverende å trene alene, men kom meg greit gjennom det.

 

Oppvarming: 5 minutter ski-maskin, 3 minutter hard sykling

 

Triceps pull/nedtrekk, 1-hånds: 4x8, 10 kilo

 

Chest incline: 4x8, 40 kilo (brukte en maskin på denne)

 

Triceps pull/nedtrekk, 2-hånds stang: 4x8, 25 kilo

 

Biceps curl, frivekter: 4x8, 14 kilo (per arm)

 

Første gangen jeg klarer 4 fulle sett med 14 kilo manualer på biceps curl, moro å se at det går fremover :-) Takk for all oppmuntring folkens, utrolig moro at noen faktisk følger med! Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Biceps og bryst har ikke så mye til felles.

 

Det er jo akkuratt den grunne til at de ofte ble tatt på samme dag. Ved å kjøre "normalen" så bruker man triceps og bryst (f.eks) på alle øvelser og vil derfor slite musklene mer ut og ikke få optimal ytelse på alle øvelsene.

 

Jeg kjører selv ganske likt program (sånn utenom at jeg skal opp i vekt og bli større). For å få enda litt mer ut av det, tar jeg musklene annen hver; en på bryst, en på biceps, en på bryst...

 

Og alle muskler tåler masse! Noen trenger bare litt mer trening for å tåle det ;) Alle mukler tåler å bli tømt.

 

 

Videre til trådstarter! Det ser bra ut dette her! Hvis du vil gå ned noen størrelser kan jeg anbefale svettedrakt eller termobelte. Veldig effektive saker! Spesielt hvis du ikke svetter mye. Anbefaler å holde deg mest mulig borte fra maskiner for å få trent støttemusklene også. Dette gjelder spesielt på knebøy!

Lenke til kommentar

Haha ja, jeg bruker for det meste frivekter og sånne tau-trekk maskiner når jeg kan, holder meg som oftest unna de faste maskinene. Men er et litt lite treningstudio, så ikke alltid det lar seg gjøre så enkelt. Men takk for tipset!

 

Merker forresten hvor mye tyngre det er å bruke frivekter kontra maskiner. Har hatt et par øvelser jeg gjerne tar endel på med maskiner, men må langt ned i vekt for tilsvarende øvelse med frivekt, da støttemusklene ikke er tilsvarende bygget opp. Men har kommet meg forbi dette etterhvert, da jeg bruker mye mer frivekter nå enn før.

 

Og når det gjelder det med å svette, så svetter jeg som en gal til vanlig... Det er ikke noe problem :-p Går som oftest med svettebånd på armen så jeg kan tørke svette. Får det i øynene ellers :s

Lenke til kommentar

På de fleste maskiner synes jeg det heller burde stå tall i steden for kg.. Det er så missvisende som det går an å bli. Det er ikke bare på grunn av manglende støttemuksler at du må gå ned på fri vektene. Det er heller ikke helt rett.

 

Men det er bra at du bruker frivekter, fortsett med det. Men pass på at du gjør det riktig, hold ryggen rett og unngå chipping ("kaste" vekten den ene veien) Jeg trener selv i et ganske lite lokalet. Da må man improvisere litt, er det ikke plass forran speilet når man skal ta knebøy/markløft. Stikker i garderoben og henter speilet der ;)

 

Hold et høyt intensivitets nivå, korte pauser mellom repitisjoner og ingen mellom øvelser (evt liten hvis du tar samme muskler etter hverandre). Unngå at du holder på så mye mer enn 1 time med stryke.

 

Hvis du er en våt gris på gymmen (er det selv! ;D) så trenger du nok ikke noe svette drakt (sauna suit), men termobelte (noe jeg leter etter selv) er veldig greit. Veldig greit for å konsentrere deg om spesielle områder, f.eks rundt magen.

 

Og siste, husk å tørk av deg og pass på at du ikke lukter for mye. (gjerne bruk genser hvis du lukter :p)

 

NB SIste punktet er generelt til alle! Både folk som ikke tørker av seg og går rundt og lukter dritt (av en eller annen grunn går de helst med singlet og.....) er noe utrolig unødvendig og gjør treningen veldig ukjekk!

 

 

 

[Huff, ble mye dette her.. Skulle tro jeg tror jeg er dr.hulk... Jaja, det er bare litt generelle ting. Du vet sikkert mye av det fra før av ;)]

Lenke til kommentar

Onsdag:

 

- Styrketrening 60 minutter

 

Ble bare styrketrening idag også gitt. Det og landskamp(på TV, hehe), det får holde :-p

 

Oppvarming: 5 minutter skimaskin, 2 minutter sykkel

 

Bent-over row (): 4x8, 22 kilo

 

Overhead triceps extension: 4x8, 16 kilo (Tror jeg ikke gjorde helt denne øvelsen, men eneste navnet jeg finner... Den jeg tok var liggende på en benk, og dra en vekt fra bak hodet, opp til rett ovenfor meg, med bruk av brystmusklene. Noen som vet navnet på det?)

 

Skulderløft: 4x8, 16 kilo (Holde 2 vekter, hender rett ned, og bare rulle med skuldrene)

 

Chest flies, med kabel: 4x8, 10 kilo per arm (skulle egentlig ikke ta noe bryst idag, men endte opp med denne allikevel...)

 

---

 

- Vekt: 103.3kg

 

Jeg er litt skeptisk til at vekten endrer seg i dette tempoet, jeg har da ikke vært SÅ sunn og aktiv. I tillegg har jeg fokusert mye på styrke, som jeg trodde ville øke vekten litt... Men jeg prøver å alltid veie meg på samme tidspunkt, rett etter jeg står opp, før frokost, for å få et resultat som er minst mulig påvirket av hvor mye jeg spiser til enhver tid. Men hyggelig å se slike tall er det uansett!

Lenke til kommentar

Du må huske på at muskler veier mer enn fett, så at du legger på det under trening er egentlig positivt (så lenge du ikke ser at du legger på det..)

 

Men jeg ville enten gått for å gå ned i fett prosent eller opp i muskelmasse/styrke. Det er vanskelig å gjøre begge deler på likt (spørs litt på utgangspunktet og målet) Det du evt kan gjøre er å dele trening i to, jogge/rask gange(30-60min) før frokost(sykle/jogge/gå til jobb..) og styrke trening etter jobb og et måltid.

 

Jeg holder nå på med muskel massen min, håper på å gå opp 10kg fram til jul. Etter jul så skal jeg begynne kampen mot fettprosenten, da blir det mindre mat, lavere intensitivitet ved trening og MYE svetting! ;D

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få til begge deler ja, så jeg trener styrke for å bygge muskler, og spiller fotball/innebandy for å jobbe med kondisen og fettforbrenning. Er ikke sånn fryktelig viktig for meg hva som står på vekten, jeg bare bruker det som et mål(ikke det eneste målet) for å se fremgangen.

 

Jeg bare reagerte litt på at vekten sank over 2 kilo på sånn 10 dager, trodde egentlig jeg skulle øke i vekt siden jeg har trent mest styrketrening denne tiden, men klager forsåvidt ikke. Er som sagt bare bra det, og regner med at dette stabiliserer seg litt med tiden :-)

Lenke til kommentar

Du har gått ned ja, ok! Da missforsto jeg. Innlegget mitt kan forresten fremdeles gjelde. Kan jo være at du har gått ned mer kg fett, men lagt på deg differansen i muskler. ;)

 

Uansett, det kommer seg! Og du brenner jo mens du trenger muskler også, gjerne spesielt i den musklen du trener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...