Gå til innhold

Størrelse på systempartisjon


Anbefalte innlegg

Holder det virkelig lenge med 15 GB system/programpartisjon til Vista Ultimate SP2 x64? Jeg sitter og planlegger partisjoner til en ny PC og begynner å lure litt når det står 40 GB i spesifikasjonene.

Jeg har en Windows 2000-partisjon på 20 GB på en annen PC og den er nesten halvfull. Og en ganske så strippet installasjon av Windows XP som jeg har, sliter med å holde seg under 6 GB (har bare 7 GB partisjon til den). Og i og med at Vista er ganske mye større og tyngre enn begge de to, så tenker jeg for meg selv at den antakeligvis kommer til å ta en del mer plass etterhvert som det kommer litt programmer (Office, kanskje et par CAD-programmer, oppdateringer, osv.).

Jeg lurer egentlig på om jeg skal gå for 20, 30 eller 40 GB. Hvor mye bruker dere når dere trekker fra personlige filer i Users-mappen og slikt (uten så altfor mange spill)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en partisjon på 40GB til min Vista Ultimate 32bit, og den er nå 95% full. Trekker jeg fra brukerdata (8GB) ligger forbruket fortsatt på 32GB. Jeg ville gått for 40GB eller mer først som sist, så slipper du å utvide partisjonen i fremtiden om du opplever at det ble for lite. Personlig vurderer jeg å utvide min systempartisjon til 50GB, slik at jeg får litt overhead.

Lenke til kommentar
Jeg har en partisjon på 40GB til min Vista Ultimate 32bit, og den er nå 95% full. Trekker jeg fra brukerdata (8GB) ligger forbruket fortsatt på 32GB. Jeg ville gått for 40GB eller mer først som sist, så slipper du å utvide partisjonen i fremtiden om du opplever at det ble for lite. Personlig vurderer jeg å utvide min systempartisjon til 50GB, slik at jeg får litt overhead.
Er det med med mye spill?

Jeg ser at Windows-mappen til Svenni212000 er 12 GB, og bare ynkelige 1,5 GB programfiler. Og Windows 7 har høyere minimumsspesifikasjoner enn Vista (20 vs. 15 GB).

 

Edit: Det som forvirrer meg er at en eller annen balle i Vista-tråden har skrevet følgende:

FAQ:

Hva må jeg gjøre før jeg installerer Vista?

- Hvis du vil dualboote, må du ha en partisjon kun for Vista. Det er lurt å kjøre Vista parallelt med f.eks XP for å unngå eventuelle problemer som kan oppstå. Den partisjonen bør helst være 10+ gb stor. 15 gb holder i massevis, da har du plass til flere programmer også.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Er det med med mye spill?

Jeg ser at Windows-mappen til Svenni212000 er 12 GB, og bare ynkelige 1,5 GB programfiler. Og Windows 7 har høyere minimumsspesifikasjoner enn Vista (20 vs. 15 GB).

Programfiler-mappen er på ~8GB. Windows-mappen er på 17,3GB. Noe av plassbruken skylles nok pagefile, hibernation file og rusk som henger igjen etter oppdateringer og slikt. Om jeg hadde giddet kunne jeg sikkert strippet den ned betraktelig, men da synes jeg det er lettere å bare gi den litt ekstra plass å tumle seg på så slipper jeg å tenke på det. Med årene har plassbruken en tendens med å vokse uansett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...