Gå til innhold

Test: Corsair HX750W


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaringer å dele når det gjelder støy og denne 750W modellen nå?

Kan gjerne komme med erfaringer (via PM, eller her i tråden), da HX750W så å si er på veg. :) Komplett.no har tilbud på HX750W denne uken, 985,- er prisen.

 

Primære grunnen til at jeg kjøper denne er pga. at den er modulær. Setter også stor pris på stabile spenninger, og gleder meg til å erfare denne kvaliteten Corsair blir skrytt for. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg hører gjerne om det Onyx. Det burde være i trådens interesse også, selv om den er "gammel". (Komplett linker til denne testen fra produktsiden)

 

Tror nok jeg tar sjansen på den selv også, den fremstår som et bedre kjøp fra Komplett akkurat denne uken.

Er ikke jeg som skal ha maskinen, men jeg har lovet 3 ting:

 

1. Relativt stillegående maskin

2. PSU med lang levetid/god kvalitet

3. PSU som tåler en oppgradering (ikke 3xSLI og denslags, men neste generasjon CPU/GPU i øvre mellomklasse)

 

For punkt 2 og 3 er HX750 bare bedre, så er kun lydnivå som er litt usikkert.

 

Jeg kunne generelt tenke mer mer spesifisering rundt støy ved PSU testing.

Dersom man sammenlikner to nesten like PSU ved full last så ligger det i sakens natur at den største bråker mer, siden mer varme må transporteres vekk. Men hvorfor denne bråker mer ved 150-200W er for meg en gåte (hvis den gjør det). Generelt har jo også større vifter en tendens til å lage støy i et mindre enerverende frekvensområde, så man skal ikke se seg blind på dB- verdier heller.

 

Men ok, dropp gjerne inn noen linjer, din subjektive opplevelse, når du er i gang Onyx. ;)

Lenke til kommentar

Du skal ha mer enn bare oppgradert cpu/gpu for å trenge en 750W, såfremt du ikke styrer med SLI/crossfire. Tror også folk flest ikke har fått med seg at ting faktisk ikke bruker så utrolig mye strøm. Jeg kunne fint satt et ganske ok i7 system inn i P182'et her med HX520W psu uten å måtte bekymre meg for strømtilførselen...

Lenke til kommentar

Undertegnede bestilte en PSU på 750W fordi jeg trenger en og tenker også langsiktig med tanke på videre oppgradering. Dessuten syns jeg også at prisen er forsvarlig med dette tilbudet Komplett.no kjører. :)

 

Det sagt, så har PC-en restartet seg uten forbehold i et par anledninger, og det spesielt under belasting. Dette er for meg klare symptomer på hva det kan være (etter mitt syn, så har kabinettet strålende kjøling og luftgjennomstrømming).

 

Dermed har jeg lyst til å få avklart dette ved å feile og prøve. Jeg mistenker Mist 500W som synderen her. Denne PSU-en har følgt med siden forrige oppgraderingen, og da var 500W litt i det meste laget. Jeg får krysse fingrene og håpe at det er her problemet ligger. :)

Lenke til kommentar

Da ville jeg nok sett på å bytte ut den mist'en om det er en gammel type, disse var nok dessverre litt oppskrytt... Q6600 @ 3.2GHz / 1.35Vcore drar 130W alene, og total systemlast (dette er grovt beregnet) er beregnet til rundt 310W DC, eller rundt 360W AC med en 85% effektiv psu... 750W blir grovt overkill :D

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Riktig. Gleder meg til jeg får denne i hus. Med andre ord har jeg hatt denne PC-en kjørendes ustabilt i et halvannet år. For øvrig er denne Misten av rev. 2, og kondensatorene er visst av de dårlige typen.

 

Tror du komponentene tar skade av en PSU som ikke tilfører nok strøm? Og i en slik tidsperiode som dette tilfellet? :)

Lenke til kommentar
Du skal ha mer enn bare oppgradert cpu/gpu for å trenge en 750W, såfremt du ikke styrer med SLI/crossfire. Tror også folk flest ikke har fått med seg at ting faktisk ikke bruker så utrolig mye strøm. Jeg kunne fint satt et ganske ok i7 system inn i P182'et her med HX520W psu uten å måtte bekymre meg for strømtilførselen...

Hehe, det er nesten ironisk at noen sier dette til meg altså... Men det kan jo ikke du vite! ;)

 

Jeg er nemlig helt enig med deg, har brukt en del tid på å formidle det samme budskapet, og kanskje spesielt i de tilfeller hvor det ikke er budsjett til å tenke på fremtiden, eller der folk velger Watt foran kvalitet. PSU har slik jeg ser det i løpet av noen få år gått fra å være en mer eller mindre ignorert komponent, til i dag hvor mange har et svært overdrevet bilde av hva som er nødvendig på maskiner som ikke overklokkes, og ikke bruker flere high-end skjermkort. Det er helt absurd hva noen vil ha i en uklokket E8500/GTS250-maskin.

 

Selv kjører jeg, nærmest på trass, en lett klokket 1 gen Q6600, 8800GTS-640, 3 disker, 4x PC2-8000 2,2V Ram, TV-kort og lyd på en Seasonic S-12 330W PSU. Den står på 24/7, er lydløs og fungerer utmerket.

 

Brukte også min gamle Mist 500W på 4Ghz Ci7-920 (C0) GTX285, 6GB PC3-1600, 2x Raptor i raid + 2x7200 disker, DVD, og noe viftegreier. Det var ikke noe problemer med det, og jeg har ikke klart å finne noe program eller spill som overbelastet det heller, men det skal sies at med OCCT klarte jeg å dra over 500W ut av stikkontakten i PSU-draps-testen. (Da kjøres det i praksis LinX på 8 kjerner, samtidig som ATI-tool eller noe sånt belaster GPU maksimalt.) I praksis vil ingen normal oppgave/spill få det interne strømtrekket over 500W, og den gamle Mist'en har vel virkningsgrad under 80% antar jeg.

 

Har uansett pensjonert Misten fra high-end utstyret, (den som fortsatt lever, førstemann er død) og gått over til en Seasonic M12D 850W som jeg er svært fornøyd med. Det er ikke et mål i seg selv å ha minst mulig PSU, jeg ville ikke anbefalt noen det jeg har nevnt over, men jeg er definitivt ikke av dem som bare har kastet seg blindt på Watt-karusellen.

 

Problemstillingen er altså ikke hvorvidt jeg trenger 750W, poenget, og dilemmaet her nå er hvorvidt det er verdt å betale MER for HX650W, enn HX750? :)

 

(I tillegg lurer jeg på dette med støyen på HX750 av mer generell interesse, og uavhengig av dagens kjøp.)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...