Gå til innhold

tips til hvordan jeg kan gjøre et forum populært.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit å ha et tema? Hva slags forum er det du vil gjøre mer populært?

"Make your web" forumet ditt? Webdesign tenker jeg.

 

Folk må kunne ha lyst til å registrere seg på forumet ditt. Og de kommer sannsynligvis dit via hoved-nettsiden.

 

Så om du lager en nettside med relevante innhold. Guider, tips osv?

Så vil folk komme til forumet ditt for å spør om hjelp, eller for å bidra.

Lenke til kommentar

Ha et forum i anledning et tema/publikasjon. En nettside med nyheter of Warcraft, har gjerne et forum der folk som interesserer seg for Warcraft og artiklene på siden din kan mingle, diskutere osv.

 

Det hjelper å ha folk der allerede, med en velkommende innstilling. Derfor er det greit om du starter det sammen med en gruppe venner og kjente som du allerede bruker tid rundt temaet med. Fra en IRC-kanal eller lignende samlende setting. Spre deg så ved håndsutrekning til andre grupper med lik interesse, for å samle dem hos deg.

 

Men det virker litt som du har startet ut i feil ende av regnestykket. Et forum skal oppfylle et behov, det er ikke anbefalt strategi å starte et forum for så å "opplyse" folk om at de har et behov for det :)

Lenke til kommentar

Skal man ha et forum med aktivitet er det viktig at det trekker brukere som er innom flere enn bare én gang, altså regelmessige brukere. For å få til det må du ha noe å tilby som folk er interessert i og har lyst å diskutere. Når du har funnet interesseområdene som forumet ditt skal dekke, så kan du forsøke å finne samarbeidspartnere. Eksempelvis om venner e.l. driver relevante nettsider som trekker folk, så kan du inngå avtaler med dem og begynne i det små. Jungeltelegrafen er viktig om du vil at folk skal få vite om forumet ditt.

 

Som allerede nevnt så har noen forum blitt veldig store fordi man tillater anarki. Problemet med disse foraene er at du vil bli stilt ansvarlig for det som postes på av medlemmene på forumet ditt, i alle fall om det er et forum som ligger i Norge. Slike forum kan også få negative konsekvenser for flere enn bare deg.

Lenke til kommentar

Vel, flere ting som er viktig på et forum. Uten at jeg har noe utdanning i reklame osv.

 

Du må finne ut hva som trengs, f.eks et rent IT forum er ingen grunn til og lage, det finnes masse av, f.esk HW, ITpro, osv, du bør heller f.eks ikke lage et audio og videoforum, for det har vi også forum som dekker, AVforum, Hifisentralen, så, du må finne noe som ikke er laget, du få finne ut hva det er marked for, og folk har interesse av.

 

Selv har jeg hatt mange forum, ofte med lite sykses.

Men først for 2-3 uker siden startet jeg et forum jeg virkelig har tro på, et forum som dekker et behov som ikke er dekket.

Konseptet var og samle personer fra Sørlander, Agderfylkene, for dermed og få et nærere forhåld mellom brukerne.

Jeg viste det var et marked for dette ettersom mange fra her jeg bor er mer eller mindre forumfolk som liker og kommunisere med hverandre via forum, vi hadde f.eks et forum hvor vi planla TV, nesten 2000 poster i planlegging, det ga meg ideen til konseptet.

Ressultatet er Sør Forumet, som du kan finne her: http://sor.diskusjoner.net/

Over 500 inlegg allerede, og stadig aktivitet, selvsagt er jeg selv veldig aktiv med og få aktiviteten opp, samtidig som en del av brukerne mine er ganske aktive.

 

Så, det gjelder altså og finne forumet som mangler, hviket forum er det folk trenger, men som ikke eksisterer.

 

Andre ting som er viktig, vær selv aktiv og svar på det meste slik a folk tror det er mye aktivitet på forumet.

Lag også ikke for strenge regler, men heller ikke la det vær helt anerki.

 

reklamer for forumet så mye som mulig, men ikke fake reklameringen og lov vekk mer en du kan holde, hiv også inn snikreklame rundt forbi, akkurat som jeg hev snikreklame inn i dette inlegget.

 

Mitt forum er også låst for gjester og boter, det er egentlig ikke lurt om du skal få forumet populært, vil jeg tro....

Men grunnen til at jeg gjør det er at jeg vil at folk kan si litt ting, hive ut tlf-nr, navn osv uten at neste arbeidsgiver skal finne det med et lite google sør, men slik er det, jeg har et lokalforum, blir litt annerledes det.

 

Uansett, det viktigste er og få inn de få brukerne som gidder er være aktive fra starten av.

 

Folk med ekstreme meninger er også en fordel, som sagt lenger oppe i en annen inlegg.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si det er enklest og lage en hovedside for noe, som folk kommer til daglig, og sa lage et forum.

Grunnen til at folk kommer til forum er ikke fordi de vil ha unike temaer, det er fordi de vil mote folk med samme interesser og nisje.

Du ma finne din nisje pa nettet.

 

En nisje kan vaere alt fra halflife2 mods til iphone jailbreaking til ja.. Alt mulig.

Men make sure du er den autoritaere stemmen pa temaet du snakker om.

Folk gar alltid til den beste siden om et tema.

Etter at du har fatt mange besokende kan du lage et forum om hva som helst, f eks off topic, spill, filmer.. For da vil folk poste ikke fordi det er unike temaer men fordi de vil snakke med de andre som er interessert i nisjen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...