Gå til innhold

Kjølingsproglem til Athlon XP 1600+


Hollabaloo

Anbefalte innlegg

Har nå en Taisol CGK760092 kjøler i kombinasjon med XP 1600+ og MSI K7T 266pro2. Ved normal bruk ligger temperaturen så høyt som 55-56 grader, noe jeg har forstått her helt på grensen av hva som er sunt. Skjønner egentlig ikke at tempen er så høy, siden Tai-solen er beregnet på opptil XP1800+, jeg har lagt på kjølepasta og greier.

 

Noen som kan anbefale meg en grei og fornuftig kjøler som er påviselig mer effektiv enn den jeg har, samtidig som støynivået ikke når mach1.

Har sett litt på Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator CNPS5005CU, samtidig som vannavkjøling frister. Men prisen bør ikke overstige 500 kr, og da forsvinner vel vannavkjølingsalternativet.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

SILVERDOM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv samme kjøler på en xp1700 som er klokket til xp1800 og idletemp'en er ca 40 grader. Maxtemp'en har enda ikke passert 50, selv etter flere intense timer med wolfenstein. Har to stk Zalman kabinettvifter som suger luft inn i front og to stk Zalman som blåser ut bak.

 

Har du sjekket at kjøler'n din er skikkelig montert? Festemekanismen på Taisolen er ganske stram og det kan være fort gjort å sette den på skjevt... Hvilket kabinett har du? Har du montert noen kabinettvifter?

Hvilket program bruker du til å lese temp'en? Noen programmer viser feil temp... Du sier ikke noe om dette i innlegget ditt.

 

Taisolen er mer enn bra nok for prosessoren din. Det er heller en annen årsak som gjør at temp'en din er så høy. Har du ikke montert noen kabinettvifter enda, så gjør det snarest :smile:

Lenke til kommentar

Hei igjen. Har et Chieftec Dragon miditower kabinett uten kabinettvifter. Temp-programmet er det som fulgte med MSI hovedkortet (PC alert tror jeg). Så vidt jeg kan se er kjøleren plassert korrekt. Vil en kabinettvifte væres såpass effektiv at den senker CPU-temperaturen med opptil 10 grader?

 

SILVERDOM

Lenke til kommentar

Har fire stk Zalman 80*80mm vifter som går på silent mode (ca 20db) og det er så vidt jeg hører dem. De koster bare 84kr på microplex.no. Anbefales!!!

 

Man kan kjøpe med en rheostat som lages av Zalman til 49kr på microplex (enda så blir dette billigere enn Enermaxvifta...), men jeg mener at motstanden som følger med er bra nok. Hvorfor betale mere for en Enermaxvifte når du får en Zalmanvifte til under hundrelappen inkludert motstand for silent mode??! Det er ikke store forskjeller på viftene og jeg tviler på om du har mere å hente på å kjøpe den dyrere vifta fra Enermax. Kjøp minst en i front til å suge og to bak til å blåse ut, da vil nok temp'en din synke :smile:

Lenke til kommentar

jeg har samme prosessor og kjøler, og pro2-ru kortet.

idle temp er ca.40grader. bruker pc alert III. har en enermax kab vifte 80mm. chieftech dragon fulltower kab. en ting som deriomot ikke virker er rpm telleren på hovedkortet (bare enermax vifta). har montert enermax vifta til psu viftas plass på hovedkortet. skal jeg skifte overvåkningsprogram?

har du arctic silver? etter en del krevende spill og cd brenning er tempen på max 50grader.

Lenke til kommentar

YES!!! Nok en gang, takk for hjelpen.

Har nå installert 3 Enermax-vifter i mitt Chieftec Dragon midi-tower(2 som blåser ut luft bak, og en som trekker inn kald luft foran) + at jeg tok av Tai-solen og smurte på litt ekstra kjølingspasta (ikke for mye). Forøvrig en kjølepasta av ukjent merke fra et 1 liters spann bomma fra et elektronikverksted.

 

Har som sagt en XP1600 + MSI K7T pro2.

Før de nye installasjonene lå ideal-tempen på: 55 grader.

Nå er den nede i 40 grader, og den oversteg aldri 43 grader under brenning av en cd samtidig som jeg surfet på nettet. Synes det er bra jeg, kunne sikkert tent enda mer ved å bruke "proff" kjølepasta, men 40 grader er bra nok.

 

SILVERDOM

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye luft Enermax'en flytter på laveste speed?

Valget står mellom Enermax 80mm og Papst 80mm

Ville helst hatt 19dB Papst siden den er mye mer effektiv enn 12dB'en, men flexi-data.no har berre 12dB. Vet Microplex har maaange vifter, men 180 blir for my pr stk. :sad:

 

Noen gode råd?

 

Noen som har plassert en vifte øverst bak på Chieftec Big-tower? Hva slags størrelse passer her (80mm, 92mm?). Går det an å skru rett i hullene der?

 

Ble litt mye, men håper noen gidder å svare :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Noen som har plassert en vifte øverst bak på Chieftec Big-tower? Hva slags størrelse passer her (80mm, 92mm?). Går det an å skru rett i hullene der?


Ble litt mye, men håper noen gidder å svare :wink:


 

Målte på mitt chiftec servertower akkurat med en 120mm vifte, den passser inn der hvis du har en festeplate eller noe adapter for den. Han blei litt for liten kan du si. Jeg har sett det montert på datatjenesten, den så velplassert ut, men de hadde en adapter. Vet ikke om du får kjøpt det løst eller hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde akkurat samme problemet i begynnelsen!

Kjører Samme prosessor og samme kjøler!

Tempen på max load kunne komme opp i 68 grader!!

Etter en rask titt på systemet fant jeg ut at jeg hadde montert kjølern feil vei, slik at ikke hele prosessoren var i kontakt med kobberplaten under! Etter at jeg snudde den, sank tempen til rundt 40 grader!!

Så innstallerte jeg programmet Vcool og nå ligger idle temp på 30 grader og load på 40-45 selv overklokket!!!

 

MSI turbo2

amd xp 1600+@1700+

512 sdram

Geforce 3 titanium 200

40 gb wd caviar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...