Gå til innhold

Har det amerikanske forsvaret en finger med i Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker jo helt søkt da..ingen som tjener noe på det, eller..jo, kanskje USA selv. Selvom det er nyttig hvis de velger å launche et massivt DDoS angrep med samtlige Windows baserte pc'r/servere etc ute i verden, mot feks et land i midtøsten eller Russland...

 

Men jeg må si meg enig med JohnnyKnoxwille, sånt som detta skjer bare i filmer. MEN om det finnes det veit jeg ikke, men trur det heller ikke før jeg ser det.. :roll:

"Du tror det ikke før du får se det"

 

Noe i den duren :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

det hadde vært temmelig morsomt hvis næringsminster Ansgar Gabrielsen hadde prestert å gi slipp på selve kildekoden til windows, ser det for meg, microsoft saksøker norge og krever hele oljefondet, om ikke så mer.

Lenke til kommentar

At alle Windowsmaskiner skulle bli satt ut av spill i tilfelle "krig" er nok det siste Amerikanerne ønsker. For å opprettholde en størst mulig grad av kontroll før, under og etter en krise er det mest hensiktsmessig at ALL informasjonsutveksling skjer via Windowsmaskiner.

 

http://www.darpa.mil/iao/TIASystems.htm

 

Også har man jo Carnivore (FBI).

De nyssgjerrige kan jo ta en test:

http://www.rhizome.org/carnivore/

 

Finnes selvfølgelig veldig lite informasjon om hva slags kryptering forskjellige systemer klarer å hanskes med. Med det ville overrasket meg stort om ymse terrorister bare kunne brukt PGP eller SSL og konspirert i fred uten innblandig.

Lenke til kommentar
Det er en logisk svikt i argumentasjonen her. Hvordan skal USA sette datamaskiner ut av spill? Man må nødvendigvis ha fysisk kontroll over dem. Tro ikke at Russlands datamaskiner for overvåkning av luftrom er tilkoblet internett. Tipper det står en russisk soldat for hver femtiende meter av sårbar kabel.

 

 

Vel.. for noen år tilbake så funka plutselig ikke Russlands Luftovervåknings system lenger (radarer etc. for grense overvåkning døde). Hvorfor? Vel, det var så lenge siden Staten hadde betalt strømregninger at det el firmaet de brukte stengte strømmen....

så.. rimelig sårbart er det der.

Lenke til kommentar
tja, det amerikanske forsvaret fikk nå et selskap som produserte telefon sentralene til Polen, til å inkludere små eksplosiver i sentralene, slik at i tilfelle en krig, der det meste av kommunikasjonen ville gå frem og tilbake til moskva over telefonnettet, så ville hele nettet i Polen dette ned...Med et så sentralisert styre som Sovjet hadde, ville det gått ille for dem :)

 

skulle ikke forundre meg om NSA/DoD har fått MS til å inkludere noe...

 

HMMMM Er dette reelt, har du en kilde på dette?? Jævli kult i så fall :D

Lenke til kommentar

Tanken om at NSA/CIA osv. har en finger med i hva som skjer er ikke så søkt. Opp gjennom historien er det ganske fantastisk hva forsvar og etterretning rundt omkring har klart å gjøre i så henseende. Husk at 'Rikets Sikkerhet' er et enormt viktig aspekt for enhver nasjon. Tankengangen om et 'Totalforsvar' sveiper jo elegant innom akkurat sikkerhetsaspektet med operativsystemer.

 

Tror det foregår MASSE ute i den store stygge verden som vi ikke har godt av å vite. Enhver Tom Clancy-bok kan gjøre en stakkar ganske paranoid... :o

Lenke til kommentar

At det er ingen som vil tjene på det er jo ganske søkt?

Både M$ og de som har en finger med i spillet ville jo seff tjent på det.. De ville jo isåfall ikke tatt ned samtlige maskiner, kun de som ikke var deres. Selvsagt ville de ikke ha mulighet til å ta ned maskiner som ikke var tilknyttet omverdenen, men det ville skapt et H**** for et krigførende land om alle som var tilknyttet datt ned...

 

Og det ville ikke vært så vanskelig å skule noe dritt i kildekoden, og gi en annen kopi til næringsminsteren...

 

Er det rart Gates er rik? :p

 

(vil bare presisere at dette er et mulig scenario, ikke en påstand)

Lenke til kommentar
Og DERFOR er det aldersgrense på filmer!

 

Hehehe :lol: Kunne ikke sagt det bedre selv ;)

 

Tror det foregår MASSE ute i den store stygge verden som vi ikke har godt av å vite. Enhver Tom Clancy-bok kan gjøre en stakkar ganske paranoid...

 

Tom Clancy-bøker er meget bra... Men man må så klart plante føttene godt på jorda, for sarte, lettlurte sjeler kan de jo få folk til å tro hva som helst :p (jfr. trådstarter)

 

- endret ymse trykkleifer

Lenke til kommentar

Dette er faktisk ikke så søkt som enkelte av dere har hevdet. USA har lenge nektet alt som heter avansert kryptering, og nektet noe annet enn DSA som krypterings-standard. Og så kom de med et alternativ som faktisk hadde ganske bra kryptering, som de forsøkte å tvinge alle til å bruke. Det eneste problemet med den nye metoden deres var at de hadde en universal-nøkkel som kunne de-kryptere ALLE meldinger. Husker ikke hva det het, men heldigvis lyktes de ikke helt. En av grunnene til at de nektet PGP i begynnelsen var at PGP var for vanskelig å knekke. ++

 

Sikkert mange som kan mye mer om dette temaet enn meg. Det var ganske hot tilbake i 1999 ... Men det er leeenge siden, så beklager om hukommelsen min ikke er helt på topp... :oops:

 

<paranoid>

Og nettopp pga dette så ville det ikke overasket meg om det kan være ting innebygd i Windows som gjør at man har mulighet til å f.eks. ta kontroll over alle windows-systemer i verden.

</paranoid>

Lenke til kommentar

Er dere saa naive at dere tror at NSA ikke har tukklet litt med Windows koden ?

 

Paa universitetet jeg gaar learer vi at det er ganske saa sikkert at NSA og andre har egne bakdoerer i div OS'er som kan brukes, men som mest sannsynlig ikke vil bli brukt foer i ekstreme situasjoner.

 

Saa lenge "ingen" har sett <b>HELE</b> Windows koden vil vi aldri faa vite hvordan disse bakdoerene kan aktiveres.

 

Ikke bare i OS'er men i Routere osv er det stor sannsynlighet for at div organizations har bakdoerer som kan brukes naar rikets sikkerhet staar paa spill.

Lenke til kommentar

*brrrrr* bare ikke RIAA får tak på sånne bakdører!

 

<paranoia>

Nå forstod jeg plutselig hvorfor microsoft lager så mange os, de har akkordlønn. :)

</paranoia>

 

Men seriøst, det skal da ikke mye til for å 'overtale' et par microsoft programmerere til å tilfeldigvis legge igjen ei bakdør. De klarer jo ikke å la være, selv uten penger!

Lenke til kommentar

 

Hvordan kommuniserer en sattelitt buskmann? Er det ved hjelp av kabler?

Eller har russland en dedikert fiberoptisk kabel lagt fra grensa til finland og til stillehavet? :lol:  

 

EHHH ja.

Men en må huske alt sovjet var langt fremme på endel ting.

Sikker komunikasjon var en prioritert del av deres forskning, og i motsetning til Norge som enda kjører på kopperkabler (ikke det militæret da) har russland en moderne fiberoptisk stamnett. (dette siden fiberoptiske kabler ikke påvirkes av emp (elektromagnetisk puls)) men om alle switchene deres er like gode som stamnettet er vel heller tvilsomt...

Når det gjelder usa og dets mulighet til overvåking av komunikasjon så siers jeg bare en ting:

Echelon

:yes:

 

olds69

Lenke til kommentar

 

Tror det foregår MASSE ute i den store stygge verden som vi ikke har godt av å vite. Enhver Tom Clancy-bok kan gjøre en stakkar ganske paranoid...

 

Tom Clancy-bøker er meget bra... Men man må så klart plante føttene godt på jorda, for sarte, lettlurte sjeler kan de jo få folk til å tro hva som helst :p (jfr. trådstarter)

 

Det som er så rått med Tom Clancy er hans tilgang til kilder tungt inne i diverse lyssky byråer. Han har fått kjeft for å ha avslørt saker og ting som han ikke burde. Dessuten har han en egen evne til å sette opp scenarioer som kan virke sinnsyke, men som til syvende og sist er gjennomførbare. 11.09.01 er et godt eksempel i så måte. Han er bare rå, rett og slett.

Lenke til kommentar

 

Tror det foregår MASSE ute i den store stygge verden som vi ikke har godt av å vite. Enhver Tom Clancy-bok kan gjøre en stakkar ganske paranoid...

 

Tom Clancy-bøker er meget bra... Men man må så klart plante føttene godt på jorda, for sarte, lettlurte sjeler kan de jo få folk til å tro hva som helst :p (jfr. trådstarter)

 

Det som er så rått med Tom Clancy er hans tilgang til kilder tungt inne i diverse lyssky byråer. Han har fått kjeft for å ha avslørt saker og ting som han ikke burde. Dessuten har han en egen evne til å sette opp scenarioer som kan virke sinnsyke, men som til syvende og sist er gjennomførbare. 11.09.01 er et godt eksempel i så måte. Han er bare rå, rett og slett.

 

Jeg vet, det er helt ekstremt. Han er en forfatter med høy ansinuitet hos det militære i USA, og han har tilgang til en goood del.

 

Se bare på hvor realistiske spillene hans er, eller filmene basert på bøkene hans f.eks.

 

:)

Lenke til kommentar
Dessuten har han en egen evne til å sette opp scenarioer som kan virke sinnsyke, men som til syvende og sist er gjennomførbare. 11.09.01 er et godt eksempel i så måte. Han er bare rå, rett og slett.

Er det ikke i boka Patriot Games at han lar en japansk flyger krasje i et eller annet bygg slik at mr. president blir drept da? Kanskje det er der de har ideen fra! Digger Clancy, han har jo historier du vet kan ha skjedd, for som dere sier, han har supre kilder og vet hvordan å bruke dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...