Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatte en ødelagt tv.


vcx

Anbefalte innlegg

Hei. Var på en fest i juni der jeg klarte å velte en TV som ikke kunne bli fikset. Tv'en vi snakker om er en gammel billedrørtv, men sikkert 26-30". Jeg sa selvfølgelig ifra med en gang og de takket for det. Nå fikk jeg melding der det sto at de hadde sett på en ny tv og lurte på om jeg kunne være med å spleise.

 

 

 

Synes det blir litt for dumt å betale så utrolig mye når tv'n var veldig gammel og de skal kjøpe en helt ny tv.

 

Noen som kan hjelpe meg? Takk på forhånd!

(Sikkert feilpostet, men shitau!)

Endret av Howen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den annen side så kunne de kanskje hatt den gamle TV'en i 4-5 år til. Og dermed unngått å måtte kjøpe ny TV...

 

Så litt synes jeg du bør spytte i. At den kanskje var verdt en tusenlapp på bruktmarkedet hjelper ikke dem så mye hvis de må gi 5000,- for en av tilsvarende størrelse...

Lenke til kommentar

Du får fint skaffet flotte brukte 32" bilderørstver til 1000,- eller billigere i dag.

 

EDIT: Masse rundt 500,- faktisk.

 

http://www.finn.no/finn/bap/result?CATEGOR...UBCATEGORY=3919

 

Denne er faktisk jævli mye for penga:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18299608

 

EDIT2: Om de faktisk MÅ ha flatskjerm, så får du 32" til under 3000,- i dag. Ikke 5000,-.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du er nå vell pliktig til å være med å erstatte skadene. Dog kan de ikke bare plukke ut et nytt 46" LED TV til 23.000 kroner, og forvente du skal være med å betale for dette. Produktet skal erstattes med et så tilsvarende produkt som mulig. Først kan/må man se om man kan finne et nytt bilderørs TV, gjerne brukt. Er ikke dette mulig, blir neste det billigste LCD TVet på samme størrelse, det blir vell 32 tommer?

Lenke til kommentar

Normale erstatningsrettslige regler sier at man skal erstatte skaden som er forvoldt, omregnet til penger. I dette tilfellet blir det verdien av en tilsvarende TV, IKKE hva det eventuelt koster å kjøpe en ny, annen TV. "Bruksverdi" (hva er nå det, egentlig??) er heller ikke relevant. For 500,- får man gode brukte 32" bilderørstv-er. En brukt 26" vil altså være verdt betydelig mindre, noe avhengig av merke/type.

 

Edit: Du skal altså betale et pengebeløp, f.eks. kr 300,- i erstatning. Hva de velger å bruke disse pengene er ikke relevant for deg. Gjør det enkelt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
"Bruksverdi" (hva er nå det, egentlig??)

Om bruksverdi på snl.

Ja, det er jo greit nok.. Men "bruksverdi" f.eks. på en TV gir liten mening etter den definisjonen. Men det blir veldig off topic, så jeg skal ikke kverulere mer på den. :)

 

En ting som kanskje kan forvirre noen, er at forbrukerkjøpslovens regler rundt omlevering osv (som mange nå har litt oversikt over), ikke kan anvendes på private erstatningssaker slik som denne. Hva TV'en kostet ny, eller hva det nå koster med en helt ny TV er altså helt irrelevant.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...