Gå til innhold

hardware til filserver?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har planer om å bygge meg en filserver / mediasenter for PS3 og trenger litt hjelp med å finne passende hardware da det er lenge siden sist jeg var på markedet og orienterte meg.

 

har følgende "krav" til serveren

 

skal ha mulighet for opptil 8 disker a 1,5 TB

skal streame til min PS3 opptil 1080p/i

skal ikke ha DVD/BluRay spiller

må ha Gbit nettverk

integrert skjermkort

kjøre RAID 5

den skal være stille og strømvennlig

 

her er mantraet...Billigst mulig..

 

håper dere kan være behjelpelige

 

T.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener du at serveren skal dekode video? i så fall kan du jo kombinere en billig énkjernes CPU med f.eks. nvidia gf9400 og bruke skjermkort for videoakselerasjon. Men det beste er vel å la PS3en dekode? du trenger uansett ikke voldsomme greier. Kanskje du kunne vurdert opensolaris og ZFS siden du vil ha så mye lagring?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fotstått, brukes ikke videoakselerasjonen til skjermkortet ved transcoding av feks. .mkv når man streamer ved hjelp av PS3MediaCenter/TVersity (vanlig xvid/divx transcodes ikke av PCen, men decodes direkte av PS3'en, og krever derfor nesten ingen CPU kraft). Eller har jeg missforstått dette? Det står feks. ingenting om dette i system req. til TVersity. Det står der at man trenger en multi core cpu for å transcode HD innhold.

Lenke til kommentar

såvidt jeg har forstått så brukes ikke skjermkort til dekoding når man kjører PS3 mediasenter, men ikke 100% sikker da.

 

http://ps3mediaserver.blogspot.com

 

men der finner jeg lite info om hvordan hardware som kreves...

 

antar at det er nødvendig med en raidkontroller også i og med at jeg vil har 6-7-8 disker i den...og diskene vil bli dyreste utgiften... men resten av hardware vil jeg holde så billig som mulig..

 

T.

Lenke til kommentar
antar at det er nødvendig med en raidkontroller også i og med at jeg vil har 6-7-8 disker i den...

 

Du MÅ ikke ha raidkontroller, det går fint an å ha så mange disker i uten raid, men det er en stor fordel dersom en disk ryker.

 

Det kan også være greit å investere i en litt heftigere raid-kontroller enn det som kommer integrert på de fleste hovedkortene samt de billige løse raid-kontrollerene på markedet. Disse er som regel software-raid, og er mye mindre robuste enn de litt dyrere kontrollerene med egen XOR prosessor. Ryker en disk, og du må bygge den opp igjen, bruker software-raidene MYE cpu-kraft. De har også som regel begrensede muligheter for å gjøre endringer, feks. dersom du vil utvide raidet med flere disker.

Lenke til kommentar

har så smått litt mere å gå på når det gjelder filserveren.

 

har laget meg en handlekurv som dere kan se på

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51012.

 

fant et hovedkort, med støtte for 10 SATA disker, så tanken min er da å bruke 2 stk 80GB SATA disker speilet til OS, programvare osv.. så om den ene ryker så fortsetter systemet som vanlig...

 

deretter bruker jeg enten 6 stk 1,5TB eller 8 stk 1,0 TB disker i RAID 5

 

men spørsmålet er om det er mulig på et hovedkort med både Speiling og RAID 5?

 

sjekket også egne RAID kontrollere og de starter på 2500,- for 8 disker... usikker der ja, for selv om raidet skulle måtte bli gjenoppbygget og det tar masse prosessorkraft så spiller det liten rolle for meg. det er ikke en PC jeg kommer til å jobbe på.

 

T.

Lenke til kommentar

Det hovudkortet (Gigabyte GA-MA790XT-UD4P) støttar bare 8 SATA-diskar. Det er storebror GA-MA790FXT-UD5P som støttar 10. Ingen av dei nevnte korta støttar DDR2-minne, som du har i handlevogna, du må ha DDR3-minne.

 

Det einaste hovudkortet eg kan finne med 10 SATA-portar og DDR2-RAM er Gigabyte GA-EP45-DS5. Dette har sokkel 775, så det skulle gå greit å finne ein grei og billig prosessor. Billig prosessor er ikkje noko problem på AM3 heller, men DDR3-RAM er dyrare enn DDR2.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

der ser du..altfor lenge siden jeg satte meg inn i hardware, men har no oppdatert handlevogna. ser bedre ut?

 

eneste som gjenstår no er vel om det hovedkortet kan kjøre 2 disker på striping og resten (8 disker) på Raid 5??

 

i samma slengen, noen som har erfaring med wake on LAN? slik at jeg kan starte den via nettverket? hvordan dette fungerer i praksis?

 

T.

Endret av dolbyac3
Lenke til kommentar

No passar i alle fall alle delane. La akkurat merke til at førsteposten nevner integrert grafikk, det har ikkje det hovudkortet. :p

 

Hovudkort med fleire enn 6 SATA-portar vert rekna som entusiast- eller semientusiastkort, og desse målgruppene har ikkje bruk for integrert grafikk. Difor trur eg du vil streve med å finne eit kort med 10 SATA-portar og integrert grafikk, då dei færraste hovudkort har så mange SATA-portar.

 

Kjøp det billigaste skjermkortet du finn som støttar PCI eller PCI-E. Eller endå betre, sjekk om du har eit slikt liggande, eller spør kjente om dei har ein gamal PC, eller eit skjermkort til overs.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

så at hovedkortet ikke har integrert grafikk, men valget mitt ble mellom entusiast kort til 1200 eller ekstra raidkontroller til over 2000,-... valget foreløpig er hovedkortet med mindre noen overbeviser meg om noe annet og at jeg kan kjøre 2 systemdisker i speiling og 8 disker med raid 5.

 

men, forstår jeg deg rett om at gamle PCI skjermkort passer og fungerer i PCI-E slotten??

 

Magnus, hva mener du med LVM på toppen??

 

T.

Lenke til kommentar

Kortet har to separate RAID-kontrollerar, sørbroa frå AMD (SB750) har 6 portar, dei resterande kjem frå ein JMicron-kontroller. Du kan lage fleire RAID på same kontroller (skulle eg tru i alle fall, eg kan det på mitt hovudkort), men du kan ikkje lage RAID på tvers av kontrollerane.

 

men, forstår jeg deg rett om at gamle PCI skjermkort passer og fungerer i PCI-E slotten??

 

Nei, PCI-E-kort skal i PCI-E-spor, PCI-kort i PCI-spor og AGP-kort i AGP-spor (AGP er ikkje vanleg i dag). Men sidan hovudkortet det er snakk om har PCI-spor kan du bruke gamle PCI-skjermkort i dei. :)

 

Men det ser ut som du må til med dyrare saker for å få 8 diskar i same RAID.

Lenke til kommentar

hmmm

 

forstår jeg det kortet riktig så kan jeg bruke det hovedkortet for 2 separate raidløsninger, 2 disker i speiling for OS etc, og 6 x 1,5 TB disker i RAID 5 som gir meg 7,5 TB Lagringsplass (istedet for 7 hvis jeg har 8 x 1 TB)

 

det gir jo meg løsningen jeg er ute etter, så jeg kan kvitte meg med de 6 eksterndiskene jeg har slengende rundt her...

 

billigste 1,5 er 999,- og det er 7200 disker... finner ingen billigere med 5400rpm, har du funnet noen ?

 

T.

Lenke til kommentar
hmmm

 

forstår jeg det kortet riktig så kan jeg bruke det hovedkortet for 2 separate raidløsninger, 2 disker i speiling for OS etc, og 6 x 1,5 TB disker i RAID 5 som gir meg 7,5 TB Lagringsplass (istedet for 7 hvis jeg har 8 x 1 TB)

 

det gir jo meg løsningen jeg er ute etter, så jeg kan kvitte meg med de 6 eksterndiskene jeg har slengende rundt her...

 

billigste 1,5 er 999,- og det er 7200 disker... finner ingen billigere med 5400rpm, har du funnet noen ?

 

T.

 

I prisguiden så ligger Seagate Barracuda LP 1,5 TB med 5900 rpm på 1044 kr, Samsung EcoGreen F2 1,5 TB S-ATA med 5400 rpm på 1140 kr og Western Digital Caviar Green 1,5 TB med 5400 rpm på 1150 kr. Disken til 999 er en Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB med 7200 rpm.

Lenke til kommentar

i forbindelse med rotasjonshasatighet og levetid, er det noen sammenheng der som gjør at jeg bør velge 5400RPM disker fremfor 7200Rpm? varme? levetid? støy? vil selvfølgelig ha lengs mulig levetid på oppsettet mitt.

 

har planer om å gjemme bort serveren så støy nivået er ikke det med størst fokus.

 

T.

Lenke til kommentar

Mange som tror att RAID5 betyr att dataene er "sikre", men dette er bevist att ikke nødvendigvis stemmer. Vil anbefale alle som skal bygge en filserver å lese http://storagemojo.com/2007/02/20/everythi...disks-is-wrong/

 

probability of seeing two drives in the cluster fail within one hour is four times larger under the real data

 

one array drive failure means a much higher likelihood of another drive failure. The longer since the last failure, the longer to the next failure

 

Using smaller “enterprise” drives means that rebuilds take less time. That makes RAID 5 failures due to the loss of a second disk less likely

 

Basically; problemet med RAID 5 oppstår når en disk ryker. Om dette er en stor disk med mye data på så er sjansen for att en disk til ryker veldig stor når array'et skal "rebuilde" (altså når en ny disk er satt i). Dette fører til att det vil være mer påletelig å ha flere små disker enn få store disker...

 

Jeg har selv bygd meg en filserver nylig, basert på Windows Home Server (WHS). Etter mitt (og mange andres) syn er dette en fantastisk backup løsning. Det fungerer også veldig bra til deling av filer mellom maskiner. Her anbefales det ikke å bruke RAID, all den tid WHS støtter "duplication". WHS kan garantere att dataene dine er lagret på minst 2 disker når filene lagres i en folder der "duplication" er skrudd på.

 

Jeg bruker også JungleDisk (http://www.jungledisk.com/homeserver/index.aspx) for å ta online backup av alle bilder. På den måten ligger alle bildene mine faktisk lagret 3 ganger (duplication på WHS også online hos Amazon). Fantastisk løsning! Koster meg 30-40 kroner i måneden ca. (35 GB med bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...