Gå til innhold

Kan man kombinere studiene med en annen krevende oppgave (f.eks barn, 80% stilling)?


Muimiudo

Anbefalte innlegg

Jeg er 20, har igjen ett år av VGS (hadde to jobbeår), og jeg vurderer å begynne på bachelor i russisk når jeg skal studere. Dette vil jeg kombinere med å enten sette en unge til verden eller å jobbe (evt begge deler etter hverandre) Nå har det seg slik at jeg kan russisk fra før av (er språkbærer), så jeg forventer ingen problemer med å holde følge.

Men hvordan er med med obligatorisk fremmøte? Hvor ofte må man vise seg på universitetet for å kunne bestå og få utdannelsen godkjent? Jeg er rimelig god til å studere på egen hånd.

Hittil har jeg kommet frem til at kollokviumer og obligatoriske eksamen er "fremmøtepliktige". Er det noe mer?

Takker på forhånd for alle nyttige tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på emnet. Første semester i bachelor i russisk språk ved UiO har intet fremmøtekrav, men på andre semester er det krav om 70% fremmøte.

 

Tredje semester, hvis det gjennomføres i Norge (kan gjennomføres i St. Petersburg), har intet oppmøtekrav. Fjerde semester har oppmøtekrav (70%).

 

Femte og sjette semester går til emner i 40-gruppa og frie emner, og har derfor bare oppmøtekrav hvis du velger emner som har det.

 

Andre semester har fem dobbelttimer i uka, altså ti timer. Du må møte på syv av dem.

 

Fjerde semester har tre dobbelttimer i uka, altså seks timer. Du må møte på fem av dem, avrundet. Fjerde semester har også ex.phil. Dersom du vil følge "seminar-ex.phil." er det krav om 100% oppmøte på seminarene. Du kan også velge å ikke følge noen forelesninger/seminarer og bare avlegge eksamen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig saklig svar. Har du tatt kurset selv?

Ti timer i uka høres ikke ut som noe stort problem. Men hvorfor er det fordelt slik, vet du det? At det ikke er noe fremmøteplikt, og så er det 70% møteplikt..

 

Du kan også velge å ikke følge noen forelesninger/seminarer og bare avlegge eksamen.

Gjelder det for hele studie eller bare ex.phil - studiet?

Lenke til kommentar
Jeg er 20, har igjen ett år av VGS (hadde to jobbeår), og jeg vurderer å begynne på bachelor i russisk når jeg skal studere. Dette vil jeg kombinere med å enten sette en unge til verden eller å jobbe (evt begge deler etter hverandre) Nå har det seg slik at jeg kan russisk fra før av (er språkbærer), så jeg forventer ingen problemer med å holde følge.

Men hvordan er med med obligatorisk fremmøte? Hvor ofte må man vise seg på universitetet for å kunne bestå og få utdannelsen godkjent? Jeg er rimelig god til å studere på egen hånd.

Hittil har jeg kommet frem til at kollokviumer og obligatoriske eksamen er "fremmøtepliktige". Er det noe mer?

Takker på forhånd for alle nyttige tips :)

 

Hei, det bør ikke by på noen store problemer. Har selv tatt fulltidsstudium og drevet med noen andre prosjekter ved siden av. Jeg har ikke tatt språkstudium, men de fleste universitetsstudier har lite obligatorisk fremmøte. Lykke til :yes:

Lenke til kommentar
Tusen takk for veldig saklig svar. Har du tatt kurset selv?

 

Nope -- bare sett på UiOs emnesider. :)

 

Ti timer i uka høres ikke ut som noe stort problem. Men hvorfor er det fordelt slik, vet du det? At det ikke er noe fremmøteplikt, og så er det 70% møteplikt..

 

Det går litt på emnene -- første semester er innføringsemner der det i bl.a. ett emne står at de som har hatt russisk på VGS vil ha vært gjennom emnet før. Blir litt slemt å gjennomtvinge møteplikt da. ;)

 

Du kan også velge å ikke følge noen forelesninger/seminarer og bare avlegge eksamen.

Gjelder det for hele studie eller bare ex.phil - studiet?

 

Det jeg nevnte der gjelder bare ex.phil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...