Gå til innhold

Tips til fysisk liten , og støysvak server.


Anbefalte innlegg

Har per idag en laptop som står under en kommode i gangen.Denne kjører som torrent/filserver under ubuntu. Denne er av en litt eldre modell som bråker heftig og utvikler heller mye varme.

 

Ønsker derfor å bytte denne ut i en annen maskin. Ønskede egenskaper er støysvak og fysisk liten boks(plassmangel), samt at den greier å kjøre torrent. Diskplass osv spiller ikke så stor rolle. Har kikket litt rundt på diverse atom baserte mini box pcer. (Asus EEE box , multicom mini 130 osv) Noen som har erfaringer med disse som server? Eller lønner det seg å bygge noe selv ?

 

Ting som skal kjøre på serveren :

 

Ubuntu

Samba

Apache

Torrentflux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takke for svar :grin2: Så veldig greit ut med den box versjonen av hovedkort. Tenker at jeg går for dette, så lurte på følgende tileggsutstyr Så fint dersom noen kan arrestere meg dersom det er noe av dette som ikke er kompatibelt med hverandre.

 

3,5"WESTERN DIGITAL HD Caviar SE/160GB SATA II 7200rpm 8MB (WD1600AAJS) Hdd

 

Morex ITX Mini case 2688 Black USB (2688BLACK)

kabinett

TRANSCEND 2GB DDR2 DIMM 667MHz (JM667QLU-2G)

ram

 

Alt i alt blir dette rundt 2000 kr som er helt greit :) Så får jeg håpe at støynivået ikke blir alt for gale.

Lenke til kommentar

En kilde til støy kan være disken, det er den eneste komponenten jeg hører i HTPCn min (knitring når den leser).

 

Jeg har ingen erfaring med WD disker, men du kan jo vurdere en 2.5" harddisk med 5400rpm, disse er ofte veldig effektgjerrige (= lite varme) og stillegående. Hastigheten og kapasiteten er selvfølgelig litt dårligere, men er mange ganger bedre en linjen din og større en den disken du har valgt, så det burde ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
En kilde til støy kan være disken, det er den eneste komponenten jeg hører i HTPCn min (knitring når den leser).

 

Jeg har ingen erfaring med WD disker, men du kan jo vurdere en 2.5" harddisk med 5400rpm, disse er ofte veldig effektgjerrige (= lite varme) og stillegående. Hastigheten og kapasiteten er selvfølgelig litt dårligere, men er mange ganger bedre en linjen din og større en den disken du har valgt, så det burde ikke være noe problem :)

 

Støttes!

Har selv skiftet til en 2,5'' 5400rpm disk og nå er PCen så stille at jeg ikke hører den i det hele tatt. Hadde før en gammel samsung som hadde en høyfrekvent summing som bare var i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Om du skall hjemme server. så støy svak. Supermicro X7SLA-H http://www.supermicro.com/products/motherb...X7SLA.cfm?typ=H

 

Intel Atom 330 Dual-Core 1.6GHz

2x Realtek RTL8111C-GR Gigabit LAN

1 (x8) PCI-E, 1 (x4) PCI-E (in x8) 1x 32-bit 33MHz PCI slot

GFX kort: Onboard GMA950 Video

Four Serial ATA ports ( 3Gbps )

 

Dette HK med selges ikke norge, men du finner det på ebay for 230$ med porto. ca 1500kr uten toll.

 

Fint hk for senere utbygging på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...