Gå til innhold

Samboere, hvem betaler hva?


AVSA

Anbefalte innlegg

Sier ikke gratis, men 50/50 på felles utgifter og f.eks 1/3 av lån og renter.. Hadde hun ikke bodd der hadde hu bodd "gratis" i sin ferdig nedbetalte leilighet..

 

50/50 på felles utgifter (utenom hus og bil), samt halvparten av det leiligheta ville kostet å leie, hadde i en ideell verden vært aller mest rettferdig så lenge hun ikke skal kjøpe seg inn i leiligheta, og om de hadde tjent noenlunde det samme, men så er det jo bare det at de har svært så forskjellige inntekter til å begynne med, som gjør 50/50 særdeles urettferdig i både mine og everlong sine øyne...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva er riktig å gjøre i vår situasjon? Hva syntes dere er riktig at hver av oss betaler?

 

Jeg har en ferdig nedbetalt leilighet i Oslo som jeg leier ut for 9000 pr. mnd. Når skatt er betalt og husleia trukket fra sitter jeg igjen med 1600 kr pr. mnd. I tillegg får jeg ca. 14000 i attføring hver måned. Min situasjon er usikker med tanke på jobb videre.

 

I fjor flyttet jeg inn til min kjæreste. Han leide på det tidspunkt, men har i ettertid kjøpt leilighet. Lån er på ca. 5000 pr. måned, husleie 3500. I tillegg kommer strøm, forsikring, Canal +, NRK lisens etc. Han har også bil som han betaler ned på. Han har i snitt ca. 70000 utbetalt hver måned.

 

Hva syntes dere jeg skal betale? Hvordan skal vi gå frem for å ordne dette på en ordentlig måte?

 

Eg ser overhodet ikke noe problem her når samboeren din tjener hele 70000 hver måned.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hva er riktig å gjøre i vår situasjon? Hva syntes dere er riktig at hver av oss betaler?

 

Jeg har en ferdig nedbetalt leilighet i Oslo som jeg leier ut for 9000 pr. mnd. Når skatt er betalt og husleia trukket fra sitter jeg igjen med 1600 kr pr. mnd. I tillegg får jeg ca. 14000 i attføring hver måned. Min situasjon er usikker med tanke på jobb videre.

 

I fjor flyttet jeg inn til min kjæreste. Han leide på det tidspunkt, men har i ettertid kjøpt leilighet. Lån er på ca. 5000 pr. måned, husleie 3500. I tillegg kommer strøm, forsikring, Canal +, NRK lisens etc. Han har også bil som han betaler ned på. Han har i snitt ca. 70000 utbetalt hver måned.

 

Hva syntes dere jeg skal betale? Hvordan skal vi gå frem for å ordne dette på en ordentlig måte?

 

Eg ser overhodet ikke noe problem her når samboeren din tjener hele 70000 hver måned.

Nei, jeg må si det samme.

Jeg har langt under 70.000 per måned, har samboer.

Hun studerer og jobber 2-3 dager i uken (så hun tjener vel ca. 7-8.0000 per måned).

 

Jeg har krevd 0kr av henne, de to årene hun har bodd hos meg. Dvs. ingen ting for strøm, ingen ting for slitasje/vedlikehold. Vi deler på mat, øl, m.m. Jeg dekker renter, avdrag, opp-pussing, m.m. Jeg gjør også all jobben.

 

Til gjengjeld, er det jeg som eier leiligheten og jeg som har lånet.

Hadde jeg hatt 70.000 i måneden, hadde jeg aldri tenkt over dette i det hele tatt.

 

I min situasjon, bruker jeg mye % av lønnen på å leve.. dvs. renter, avdrag, eiendomsskatt, m.m., men det er jo også jeg som sitter igjen med noe av verdi. Når samboeren min er ferdig å studere (desverre mange år til, he he), så vil jeg nok ha betaling for at hun skal bo der.

 

Men, jeg vil fremdeles ikke at hun skal betale mine renter eller avdrag, men hun kunne jo fint dekket 50% av strøm og andre faktiske løpende utgifter (forsikring, strøm, renovasjonsgebyrer, feiegeutgifter, m.m.).

Lenke til kommentar

Du må ikke finne på å betale hans renter på lånet hans på en bolig som er hans! Hva er dette for noe slags råd?

 

Hvis du skal betale en eneste krone på noe som er hans, så må du sikre deg en eierandel.

 

Bortsett fra det, så er jeg enig med øvrigheten her, om å dele på de øvrige kostnadene.

Lenke til kommentar
Samboeren min legger seg opp masse penger og jeg vil også ha mulighet til å legge meg opp litt!!

Hvis din samboer, som tjener nesten 5 ganger så mye som deg, ikke ser det argumentet men krever 50%, tror jeg at du må se deg om etter en annen samboer....

 

Så lenge dere har separat økonomi må din samboer ta seg av alle kostnader knyttet direkte til leiligheten han eier. Så blir dere enige om en leie som står i et rimelig forhold til din inntekt og den besparelse du oppnår med å bo hos ham i stedet for i din egen leilighet. Hva han faktisk betaler i renter og avdrag etc er av liten betydning så lenge det er HANS leilighet.

 

Der finnes ingen rettferdighetsfasit, "forhandlingene" om leie og fordeling av husholdningsutgiftene er en prøvestein på forholdets kvalitet... Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...