Gå til innhold

Samboere, hvem betaler hva?


AVSA

Anbefalte innlegg

Hva er riktig å gjøre i vår situasjon? Hva syntes dere er riktig at hver av oss betaler?

 

Jeg har en ferdig nedbetalt leilighet i Oslo som jeg leier ut for 9000 pr. mnd. Når skatt er betalt og husleia trukket fra sitter jeg igjen med 1600 kr pr. mnd. I tillegg får jeg ca. 14000 i attføring hver måned. Min situasjon er usikker med tanke på jobb videre.

 

I fjor flyttet jeg inn til min kjæreste. Han leide på det tidspunkt, men har i ettertid kjøpt leilighet. Lån er på ca. 5000 pr. måned, husleie 3500. I tillegg kommer strøm, forsikring, Canal +, NRK lisens etc. Han har også bil som han betaler ned på. Han har i snitt ca. 70000 utbetalt hver måned.

 

Hva syntes dere jeg skal betale? Hvordan skal vi gå frem for å ordne dette på en ordentlig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden dere er samboere så betaler dere dette sammen.

 

Det er ikke "mine penger" og "dine penger" men "våre penger".

 

Hvis du tenker på hvem som skal betale hva av ting dere bruker sammen så tror jeg dere har et større problem enn å fordele utgiftene mellom dere...

 

Joda, det er at det er "våre penger".

 

Men er det riktig at jeg skal betale ned på huslånet hans når jeg ikke står som eier av leiligheten? Jeg betaler gjerne min brorpart alle løpende utgifter, men dette med huslån er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar

Siden HAN har lån på leilighet og bil, dvs ting som blir HANS når det er nedbetalt. Så vil jeg si at du ikke skal betale like mye (hvis dere ikke får dette over som DERES eie). Fordelingen må dere nesten bli enig om. Men slike ting som strøm, tv, internett og mat er det bare å ta 50/50.

Lenke til kommentar

Samboeren min legger seg opp masse penger og jeg vil også ha mulighet til å legge meg opp litt!!

 

Jeg kan nevne at det går mye penger i posten "livsstil". Han har to barn og vi må feriere i skoleferiene. I år drar vi til syden, min billett alene koster 9600. Denne har jeg betalt ut av "egne penger". Dersom vi hadde dratt utenom skoleferien hadde min billett kostet 3-4000 kroner.

 

Å dra med barna er en sann glede og jeg ser virkelig frem mot ferien. Å betale såpass mye gjør meg ikke noe, jeg bare skriver det for å vise hvordan jeg også må tilpasse meg.

Lenke til kommentar
Siden HAN har lån på leilighet og bil, dvs ting som blir HANS når det er nedbetalt. Så vil jeg si at du ikke skal betale like mye (hvis dere ikke får dette over som DERES eie). Fordelingen må dere nesten bli enig om. Men slike ting som strøm, tv, internett og mat er det bare å ta 50/50.

 

 

Takk for svar.

 

Det er i tråd med det jeg tenker også, at vi deler 50/50 på alt bortsett fra huslånet.

Lenke til kommentar
Hvis formålet er å dele det økonomisk korrekt 50/50 bør avdragene på lånet holdes utenom, ettersom disse pengene er mer "flytting av penger" enn en kostnad. Rentene på lånet må man derimot betrakte som en løpende kostnad på linje med husleie osv.

 

 

Ok, takk for svar. Jeg syntes det høres fornuftig ut.

 

- skille mellom renter/avdrag på huslån

 

Husleia er også delt i to, med fellesgjeld og felleskostnader. Er det her riktig at vi deler på felleskostnadene, men lar nedbetaling av fellesgjeld st utenfor?

Lenke til kommentar
Hvis formålet er å dele det økonomisk korrekt 50/50 bør avdragene på lånet holdes utenom, ettersom disse pengene er mer "flytting av penger" enn en kostnad. Rentene på lånet må man derimot betrakte som en løpende kostnad på linje med husleie osv.

 

Et ekstra spørsmål: lånet står jo på han og han får jo fradrag for renteutgiftene. Hvordan stiller jeg meg til dette?

Lenke til kommentar

Jeg mener det, som nevnt i ste. Hvis dere betaler hus og bil lån 50/50, så hjelper du han med å eie disse uten at du har noen rett hvis det skulle bli slutt.

 

Jeg mener at utgifter du ville hatt uansett hvor du bodde (strøm, internett, tv/nrk-lisens) burde være 100% delt på to. Men i og med at HAN tjener/sparer penger på at du bor hos han, så mener jeg at han skal betale mer på lån og avdrag evt at dere skriver kontrakt for et evt brudd når det gjelder penger.

Lenke til kommentar

Dette minner litt om situasjonen jeg og samboeren min har, så jeg kan jo beskrive hvordan vi har det hos oss.

 

Leiligheten vi bor i er det jeg som har kjøpt. Før vi flyttet sammen hadde samboeren min sin egen leilighet som hun solgte da vi flyttet sammen. Før dette leide jeg en hybel.

Alle kostnader i forbindelse med leiligheten (nedbetaling av lån, fellesgjeld) dekker jeg 100%. Husleie, mat, strøm, fjernvarme, internett osv dekker vi 50/50. Bil har vi ikke.

 

For meg kan det se ut som det er ganske stor forskjell i inntekten deres pr mnd. Det var det hos oss en periode også (jeg jobbet, hun var student) og vi vurderte da å gå over til en prosentbasert fordeling av fellesutgiftene. Dette synes jeg egentlig er en ganske god ordning.

 

Vi tar et eksempel:

Person 1 har utbetalt 20k i mnd. Person 2 10k.

Vi ser så for oss at fellesutgiftene pr mnd er 18k. Ved en 50/50 fordeling vil da person 1 vil da sitte igjen med 11k pr mnd til (la oss kalle det) fritidspenger, mens person 2 vil kun ha 1k. For å gjøre det litt mer rettferdig da vil kanskje en 67/33 fordelingsnøkkel være bedre. Dersom inntektene deres er nogenlunde stabile så vil det ikke være noe probelem å beregne en slik fordelingsnøkkel.

Lenke til kommentar

Ang. betaling av renter vil det i praksis være omtrent det samme som å gi ham et gratis lån som han får avkastningen på (verdistigning på boligen). Om det skal bli helt likt bør du derfor bare betale halvparten av forskjellen på innskuddsrente og lånerente, som i dag er omtrent ingenting. Det ville gjøre det vesentlig enklere om dere holdt din leilighet helt utenom, og du kjøpte deg inn 50% i leiligheten dere bor i nå.

 

Ang. leiligheten din synes jeg du sitter igjen med veldig lite av en så høy leie. Du er klar over at du ikke skal skatte av den delen som går med til å betale husleie og andre utgifter du har til den?

Lenke til kommentar
Dette minner litt om situasjonen jeg og samboeren min har, så jeg kan jo beskrive hvordan vi har det hos oss.

 

Leiligheten vi bor i er det jeg som har kjøpt. Før vi flyttet sammen hadde samboeren min sin egen leilighet som hun solgte da vi flyttet sammen. Før dette leide jeg en hybel.

Alle kostnader i forbindelse med leiligheten (nedbetaling av lån, fellesgjeld) dekker jeg 100%. Husleie, mat, strøm, fjernvarme, internett osv dekker vi 50/50. Bil har vi ikke.

 

For meg kan det se ut som det er ganske stor forskjell i inntekten deres pr mnd. Det var det hos oss en periode også (jeg jobbet, hun var student) og vi vurderte da å gå over til en prosentbasert fordeling av fellesutgiftene. Dette synes jeg egentlig er en ganske god ordning.

 

Vi tar et eksempel:

Person 1 har utbetalt 20k i mnd. Person 2 10k.

Vi ser så for oss at fellesutgiftene pr mnd er 18k. Ved en 50/50 fordeling vil da person 1 vil da sitte igjen med 11k pr mnd til (la oss kalle det) fritidspenger, mens person 2 vil kun ha 1k. For å gjøre det litt mer rettferdig da vil kanskje en 67/33 fordelingsnøkkel være bedre. Dersom inntektene deres er nogenlunde stabile så vil det ikke være noe probelem å beregne en slik fordelingsnøkkel.

 

Ok, takk for svar! Fint å høre hvordan andre ordner dette.

 

Jeg har tenkt på det med prosentbasert fordeling, men hans inntekt svinger litt hver måned, og jeg føler det vil være best å komme frem til en avtale der vi slipper å regne på kroner og øre hver måned.

 

Jeg vil at alt skal være rettferdig. Om det er rettferdig at jeg betaler 10000 hver måned, så vil jeg gjøre det uten problemer. Det er bare så vanskelig å komme frem til hvordan det burde gjøres!

Lenke til kommentar
Ang. betaling av renter vil det i praksis være omtrent det samme som å gi ham et gratis lån som han får avkastningen på (verdistigning på boligen). Om det skal bli helt likt bør du derfor bare betale halvparten av forskjellen på innskuddsrente og lånerente, som i dag er omtrent ingenting. Det ville gjøre det vesentlig enklere om dere holdt din leilighet helt utenom, og du kjøpte deg inn 50% i leiligheten dere bor i nå.

 

Ang. leiligheten din synes jeg du sitter igjen med veldig lite av en så høy leie. Du er klar over at du ikke skal skatte av den delen som går med til å betale husleie og andre utgifter du har til den?

 

Ja, jeg ville i utgangspunktet kjøpe meg inn med 50%, men forholdet var enda litt ferskt og min samboer ville kjøpe alene. Vi har etterhvert tenkt å kjøpe noe sammen, men først skal vi spare noen år. Da er planen at jeg fortsetter å leie ut og at han kan leie ut leiligheten vi nå bor i.

 

TUSEN TAKK for tipset ang. skatt og leiligheten min. Jeg var ikke klar over det, enda jeg har snakket med folka på skattekontoret.. Da blir det nærmere 3000 i gevinst i stedet for! :)

Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig mer et samlivsspørsmål enn et økonomisk spørsmål. Dere må bli enige om hva slags status forholdet deres har først ellers kan dette fort bli komplisert.

 

Jeg mener det kun finnes to løsninger. Den ene er "all in" det vil si at dere f.eks. gifter dere og ikke lenger har to separate økonomier.

 

Dersom dere ikke er klar for det, så kjører dere helt separate løp. Det vil si at dersom du bor i hans leilighet, så blir dere enige om hvor mye du skal betale i "leie" for å få bo der. Dersom du ikke hadde bodd hos ham, så hadde du jo enten mistet leieinntekten på din leilighet, eller måtte ha betalt leie et annet sted. Ferier og andre ting kan han enten velge å spandere på deg, eller så betaler du din bit selv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle postene over men slik gjør vi det:

 

Vi finner ut hva vi bruker i året på alt som er felles(husleie(alle utgifter til huset), mat, internett, tv, strøm, bilutgifter). Så deler vi dette på 12mndr og kommer da til sum om er utgifter for oss felles hver mnd. La oss si det blir 15.000kr.

 

La oss si jeg har 20.000kr utbetalt i mndn, mens min samboer har 15.000kr. For å finne ut en lik % fra oss begge tar vi begge inntektene: 20.000kr + 15.000kr= 35.000kr. Vi deler så 15.000/35.000 og får da prosenten: 43%

 

Så den som tjener 20.000kr betaler 43% av inntekten sin= 8600kr

Mens den som tjener 15.000kr betaler 43% av sin= 6450kr

 

Forstår?

Lenke til kommentar

Jeg mener dette blir feil da han har en leilighet der lån og renter betales ned på og det ikke er noe kontrakt som sier at hun har noe krav hvis de skulle gå hver sin vei. Hadde de begge vært eiere av leiligheten eller hatt kontakt som sa at hun hadde krav på hele eller dele av summen hun hadde betalt til lånet tilbake ved et evt brudd, kan jeg være enig i regnestykket ditt everlong.

Lenke til kommentar

Nei, ikke så lette dette med økonomi når man er 2 stk.

 

Men, for å gjøre det enkelt. Alt av fradrag på hus og bil dekker han. Resten deler dere etter % av inntektene deres.

 

Om du bare har 14.000kr og han har 70.000kr, vil det jo ikke bety mye penger for deg. Du skal jo bare betale 16,7% inntektene dine til felles skapet. Slik som jeg mener det er riktig.

 

Ang lånet og rentefradrag, det deler dere bare når skatten kommer. Finner ut hva dere har betalt i renter og deler summen prosentvis event 50/50.

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...