Gå til innhold

Foreslå lav lønn for å få jobb.


Anbefalte innlegg

Er det noe poeng trur dere i å legge frem i søknaden at du gjerne tar på deg 50k-100k mindre i året for å øke mulighetene for å få jobb. Begynner å bli lei av å ikke bli kalt inn på intervju eller i hele tatt få svar lenger. Så kanskje det kunne øke sjansene mine. Er utvikler jobber det er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den desperasjonen blir nok vanskelig å skjule på et eventuelt intervju uansett. Jeg er på et stadie hvor jeg gjerne kunne jobbet for mindre penger enn en polakk som plukker bær så lenge jeg får erfaring og jobbe med det jeg har tatt utdanning til. Greit nok jeg skulle vært flinkere på skolen, men et C i snitt ville vel hvertfall gitt meg jobb for 1-2år siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har faktisk tenkt på det selv også. Men eventuelt si at du kan jobbe der 1 år på "prøve" for xx% lønn også kan de deretter vurdere om de vil ha deg der videre eller ikke.

 

Tror det kan virke positivt på arbeidsgiver på en måte, siden det viser at du er ganske sikker på at de faktisk vil beholde deg etterpå, siden du egentlig "gambler" et år av livet ditt på dem.

Lenke til kommentar

for å si det enkelt; NEI.

 

dette må du ikke finne på å gjøre. for det første så er det usaklig å ha med i en jobbsøknad, samt at det ikke er utslagsgivende på noen måte. en stilling vil bli fylt av den mest kvalifiserte og den som langsiktig er den beste investeringen for bedriften.

da med tanke på kompetanse, arbeidsvilje, lærevilje og vilje til å binde seg til jobben, da typisk at man er villig til å flytte for å ta den etc.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 1.9 i snitt, jeg ble nesten ikke kalt inn til intervjuer. Det er en verden i IT-bransjen, hvor erfaringen teller mye mer enn noe annet. Jeg jobbet uten lønn i 1,5 år - før jeg fikk min første betalte jobb. :) Lykke til med søkinga dude, jeg vet nøyaktig hvordan du har det.

 

hvilken utdannelse hadde du da?

Lenke til kommentar
Hva utdannelse har du? Er virkelig ikke C nok til å bli kalt inn til intervju?

 

Vel, det kan jo tenkes at jeg skriver en utrolig dårlig søknad og. Men trur det er en vanskelig tid nå, hvertfall for nyutdannede utviklere uten mastergrad eller nevneverdig erfaring.

 

Det er bare å se på finn.no og det, nesten alle annonsene "krever" at man har flere års erfaring osv. Det er nok kanskje en del godt etablerte mer erfarne utviklere som kan ha mistet jobben tidligere i år eller i slutten av fjoråret som søker på jobber og. Disse stiller antageligvis mye mye sterkere enn en nyutdannet som jo egentlig bare kan det grunnleggende uansett.

 

Edit: Bachelor i Programvareutvikling

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Du må jo bare skryte av deg selv, få med alt du har gjort som er relevant! Hvis du har laget et lite program som blinker med to forskjellige farger, så burde det nevnes hvis du har veldig lite erfaring (noe det høres ut som)

 

Hvis ikke det hjelper, har du to valg.

 

Fortsette på skolen, eller få deg en jobb som ikke er direkte relatert til programering, men iallefall data f.eks. Det dummeste du kan gjøre er å være arbeidsledig for lenge! IT-markedet har ikke vært noe speseilt hardt rammet av finanskrisen, men folk er selvfølgelig litt mer pirkete og ser kanskje innad i bedrfiten for å se om det går an å endre på litt stillinger i stedenfor å ansette nye.

 

 

Et annet tips mens du går på skolen, ikke kast bort sommerferien (eller de andre feriene..) få deg en jobb eller annen aktivitet du kan skrive ned på CV. En som har gjennomsnitts karakterer men har jobb eller lignende å vise at h*n har brukt tiden på, er bedre enn en med gode karakterer som ikke har noe å vise for de nesten 9 mnd sommerferie h*n har i løpet av 3 år.

 

Det er også smart å bare søke til bedrifter hvor du tror du kan være en hjelp hos, kanskje snakke med lærerene dine og se om de har noen kontakter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 1.9 i snitt, jeg ble nesten ikke kalt inn til intervjuer. Det er en verden i IT-bransjen, hvor erfaringen teller mye mer enn noe annet. Jeg jobbet uten lønn i 1,5 år - før jeg fikk min første betalte jobb. :) Lykke til med søkinga dude, jeg vet nøyaktig hvordan du har det.

 

hvilken utdannelse hadde du da?

 

Bachlor i drift og vedlikehold av EDB-systemer og anvendt informatikk.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 1.9 i snitt, jeg ble nesten ikke kalt inn til intervjuer. Det er en verden i IT-bransjen, hvor erfaringen teller mye mer enn noe annet. Jeg jobbet uten lønn i 1,5 år - før jeg fikk min første betalte jobb. :) Lykke til med søkinga dude, jeg vet nøyaktig hvordan du har det.

 

hvilken utdannelse hadde du da?

 

Bachlor i drift og vedlikehold av EDB-systemer og anvendt informatikk.

Første som slår meg nå er "hvordan...hvorfor"? Jeg har aldri hørt om en eneste bekjent som jobber innen IT som har måttet vente lengre enn et par måneder på å få seg real betalt IT-jobb, til tross for både veldig lite utdannelse og/eller ikke særlig gode karakterer.

 

Trådstarter: Jeg tviler egentlig på at du vil trenge å poengtere at du er villig til å ta god lønn, har bedriften funnet en som passer inn i miljøet er ikke 50 laken til og fra så veldig relevant kan jeg tro. Hadde jeg fått en søknad med informasjon om at man var villig til å jobbe langt under snittlønn hadde jeg bare sett det som desperat, ikke akkurat positivt i mine øyne.

 

Får du lite jobb der du bor må du rett og slett vurdere et par ting:

1 - Søke jobber som krever mindre enn det du har søkt på

2 - Flytte til et sted med flere jobber

3 - Utdanne deg videre, hjelper dog neppe om du bor et sted hvor markedet ikke behøver utdannelsen

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Første som slår meg nå er "hvordan...hvorfor"? Jeg har aldri hørt om en eneste bekjent som jobber innen IT som har måttet vente lengre enn et par måneder på å få seg real betalt IT-jobb, til tross for både veldig lite utdannelse og/eller ikke særlig gode karakterer.

 

Jeg hadde i tillegg veldig gode karakterer og velskrevne søknader. Jeg gikk egne kurs hvor ledere fra næringslivet kurset oss i å skrive søknader og ikke minst gode CV-er. Det skulle derfor ikke være det som var problemet heller. Likevel så søkte jeg på hundretalls jobber uten noen suksess. Etter å ha jobbet uten lønn i 1,5 år for å skaffe meg erfaring, fikk jeg jobb tvert.

 

De få gangene jeg var inne til intervju, så var det alltid meg og noen med >5 års erfaring som var inne til siste intervjurunde. Da falt valget, hver eneste gang, på den fjotten som allerede hadde vært i jobb. Det er forsåvidt forståelig, siden det krever mindre opplæring og innkjøring enn en person som kommer rett fra skolebenken. Jeg synes egentlig det var greit å jobbe uten lønn, jeg hadde noe å gå til om dagene og slapp å sitte hjemme å kjede meg. I tillegg fikk jeg prøvd meg i drift av et større nettverk, jeg fikk ansvaret for å installere nye tjenester på serversiden og fikk en meget god attest fra arbeidsgiver. Jeg vet at min nåværende sjef ringte min daværende overordnede for å sjekke meg opp. Siden jeg hadde vist meg mer enn dugelig, så var det ikke noe problem for ham å anbefale meg på det sterkeste. De ville ikke ikke bli kvitt meg, men hadde ikke økonomi til å ansette meg. Jeg startet der i sammarbeid med aetat, men fikk avslag på å fortsette der, men fortsatte likevel på eget initiativ etter avtale med sjefen. Det var egentlig kjipt der og da, siden jeg ikke tjente ei krone, men er veldig glad for at jeg ofret den tiden akkurat nå, fordi jeg lærte sinnsykt mye på den tiden jeg var der, både på det rent faglige og ikke minst hvordan man skal takle vanskelige brukere.

 

Jeg gjorde jo dette som en utvei, etter å ha søkt og søkt i over et halvt år. Da var jeg så lei av å gå hjemme at jeg var sjeleglad for å slippe å sitte hjemme hver dag. Bare det å ha noe å gå til er jævlig verdifullt når du er arbeidsledig, det tror jeg faktisk de fleste som har prøvd akkurat det, kan skrive under på med blod. Ikke minst for å holde seg faglig oppdatert, men også det å ha et sosialt nettverk og bygge faglige nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg var arbeidledig i 2 mnd etter førstegangstjeneste, DET var kjedelig det!! Trente vel ca 2-3 timer hver dag for å få tia til å gå! :p

 

Det jeg gjorde var å søkte litt mer bredt, ikke bare det jeg hadde erfaring/utdanning til. Det gikk til slutt! Hadde jeg ikke fått jobb da, ville jeg trolig måtte flyttet etter fordrelene mine fra stav. til tr.heim..

Lenke til kommentar

Jeg er fra Oslo området. Så er ikke lokasjon det står på. Men var faktisk på intervju idag, selv om det antageligvis ikke gikk bra denne gangen, så er det et steg i riktig retning. Men begynner på NITH uansett mens jeg venter på en jobb jeg vil ha. Ikke rote bort tiden min på sosialisering og annet tull denne gangen, nå er det intens nerding og ikke være fornøyd med en D eller C og bare tenke "jaja".

 

Har fortsatt ikke foreslått å jobbe for lite lønn, så var ikke derfor de tok meg inn til intervju, antageligvis tok de bare inn alle som hadde søkt til førstegangs intervju. Virkelig drømmejobben og, så det kommer til å svi til uka når ingen ringer:P

Lenke til kommentar

Dette må være utrolig surt, men det er som regel mye som kan gjøres med cv og søknad. Skal ikke skryte på meg noe, men det jeg har erfart er at det kan være lurt å alliere seg med noen i familien eller gode kompiser som gjerne har drevet eller driver med ansettelse eller ledelse om de kan titte på cvn og søknaden din.

 

Det har utrolig mye å si hvordan layouten er, og at den er fyldig. Deretter må du passe på at den er tettskrevet med utdannelse, tidligere arbeid, tidligere prosjekter og verv du kan ha hatt i studietiden og nå.

 

I søknaden må du skille deg ut, drit i standardeksemplene på nettet og heller skriv en interessant søknad. Så tar du vare på den, og neste gang du søker tar du opp de siste søknadene du har sendt og ser hva de dreier seg om, vurderer om teksten peker riktig vei og legger til eller endrer avsnitt etter nye erfaringer du har gjort. Det er også viktig å ikke liste ting. Begrunn alt du skriver ved å vise til en hendelse, erfaring eller en uttalelse fra andre. Og ikke copy paste søknader, skriv de fra scratch, men les en tidligere for tips.

 

Det å bruke ting som er positive som en negativ ting er dumt, det viser at du ikke skjønner hva dine egne problemer er. Da er det bedre å nevne en reel dårlig egenskap og så nevne hvordan du jobber med å forbedre den.

 

Men er vel en god tråd om alt dette her et sted? Og det er jo uendelig mye mer du lærer på veien mot en god søknad. Når det kommer til intervjuer er det ørten ting du må passe på der og, men det er bare en måte å bli godt på og det er å søke som en jævel, få en til å evaluere søknadene og evaluere dem selv før du sender en ny og bedre til en annen stilling. Husk og at telefon er undervurdert!, klarer du å presentere deg selv godt på telefon, skal du ikke se bort fra at du kan komme innom med en evt søknad og da kan intervju fort bli mulig. Folk liker å se dem de ansetter. Og onlinesøknader er etter min erfaring nesten håpløst.

Lenke til kommentar
Sånn sett er jeg egentlig mer kvalifisert enn det karakterene mine tilsier."

 

I alle dager, hvordan kan du få det til å stemme? Sier du at du gikk tidlig fra eksamen for å sitte hjemme å spille dataspill?

 

Jeg satt ikke hjemme og spilte dataspill, men drev med programmering og andre IT-relaterte voksensaker!

Lenke til kommentar
"Ja, jeg vet at jeg nok slurvet litt på skolen. Det har seg dessverre sånn at jeg var inne i en periode hvor data og IT ble en hobby som tok utrolig mye tid, tid som gjerne skulle gått til studiene. Sånn sett er jeg egentlig mer kvalifisert enn det karakterene mine tilsier."

 

Veldig overbevisende.. Arbeidsgiver må altså være sikker på at arbeidsoppgavene dine er spennende nok, slik at de ikke blir utkonkurrert av din tidkrevende hobby?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...