Gå til innhold

Burde livssyn vært mer en privatsak?


Anbefalte innlegg

De fikk imidlertid besøk av misjonærer allerede på 1600-tallet om jeg ikke tar feil. Japan var jo også under amerikansk okkupasjon de ti første årene etter 2. vk.

Ja kristne misjonærer kom rundt 1600-1700 tallet hvis jeg ikke tar feil. Men kristendommen har aldri slått igjennom i Japan, Shintoisme og Buddhisme har alltid vært de dominerende religionene.

Japan er et veldig merkelig land, de utførte jo grusomme handlinger før, og under andre verdenskrig, men etterpå slapp de unna nesten uten sanksjoner, men hele samfunnet endret seg og landet har på mange måter blitt ganske vestlig.

Vel, det er mange land som utførte grusomme handlinger før, og under andre verdenskrig. Og mange av dem er Europeiske land også. Så sånn sett så er de ikke noe mer merkelig enn mange europeiske land. Du har jo imperialismen som fikk mange rike land til å ta kontroll over andre land og folk.

Frankrike okkuperte jo dagens Vietnam i 1887, og Vietnam ble ikke uavhengig før i 1954.

Japan okkuperte Korea i bare 35 år.

Og la oss ikke glemme Tyskland, et land som ihvertfall utførte grusomme handlinger før, og under andre verdenskrig, og som hadde mange kolonier. Og Tyskland er et land som har hatt kristendommen i "ryggraden" en god stund. Jeg antar vel at at kristendommen ble introdusert i Tyskland rundt 962 når Tyskland ble en del av romerriket.

Til og med Danmark-Norge hadde kolonier i Ghana, India og Karibien.

 

Sånn sett er ikke Japan så ulike oss i Europa når det kommer til handlinger utført før og under andre verdenskrig.

 

Så jeg ser ikke helt hvorfor du trekker fram at Japan utførte grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig. Japan har ikke kristendommen i "ryggraden" og de utførte grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig, flere europeiske land (og da tenker jeg på mer enn kun Det tredje riket) har kristendommen i "ryggraden" og de utførte også grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig. So what?

 

Den rollen kristendommen hadde i Europa som en moralsk veileder var på mange måter overlatt til buddhismen i Japan, slik jeg ser det er buddhismen og Jesus enig på mange områder og selve moralen i religionen er til forveksling lik.

Faktisk er det Shintoisme som har ligget i "ryggraden" til Japan, siden det er en religion som har eksistert der siden forhistorisk tid. Mens Buddhisme kom først i det 6. århundre fra Korea. Men så klart har Buddhisme påvirket denne regionen ganske mye den også. Men tror du ikke Shintoismen har hatt noen påvirking?

Det er jo tross alt 119 millioner som praktiserer shintoisme i Japan pr. idag, og 91 millioner som praktiserer buddhisme. Så det er jo tydelig at buddhisme ikke dominerer over shintoisme.

 

Tidligere sa du:

De landene som har hatt kristendom lengst i ryggraden er de landene hvor det er best å bo i dag

Men med Japan har vi et eksempel på et av de landene hvor det er best å bo i dag, som ikke har hatt kristendom i "ryggraden" overhodet. Hvordan passer det inn med "teorien" din?

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Facepalm anyone....

 

Her er det ikke snakk om noen små søte unnskyldninger, men quantum leap av noen historier som ikke har noe i virkeligheten å gjøre!!! Ozi, hvor har du lært alt dette hen?

 

Jøss..... :no:

Hva snakker du om?

 

@Ozi

 

Mennesket har faktisk en viss form for samvittighet og moral allerede "integrert" i seg fra fødsel. Dette har røtter i natural selection - You scratch my back, I'll scratch your back. Dette øker sjangsen for overlevelse og psykisk velvære. Så og si alle kan sette seg inn i andres situasjon og forstå om det vil påvirke vedkommende positivt eller negativt. Tror vi hadde klart oss veldig bra uten religion og tror ikke vi hadde vært mindre siviliserte og etiske hvis det var tilfellet.

Det er vanskelig å avgjøre hvor vår følelse av moral kommer fra, det er mange som spør seg om disse ultimate begrepene slik som sannhet og rettferdighet bare er menneskelige begreper og kjemiske prosesser eller om det er spor av en større mening.

 

Det er flere innvendinger mot den evolusjonsmoralen, bl.a. ville det jo ha vært personen som fikk tjenesten som overlevde, ikke den som den ble utført på. De fleste dyr har, så vidt jeg vet, ikke noen trang til å gjengjelde tjenester, hvis dette er tilfelle betyr det kun at de personene tjeneste ble utført på som overlever og fører det videre.

 

En av de største forskjellene på aper og mennesker er at aper kun vil samarbeide om det gagner dem, selv veldig små tjenester vil de ikke utføre om de ikke får noe for det. Selv om apen har fått mye før, vil den ikke hjelpe fordi den synes det er urettferdig at broren har fått mindre. Dette vitner om et fravær av følelsen av rettferdighet. Se dokumentaren "The human ape" for å se eksperimentet.

 

Ja kristne misjonærer kom rundt 1600-1700 tallet hvis jeg ikke tar feil. Men kristendommen har aldri slått igjennom i Japan, Shintoisme og Buddhisme har alltid vært de dominerende religionene.

Ja, jeg er enig med deg. Var det ikke det jeg skrev?

 

Så jeg ser ikke helt hvorfor du trekker fram at Japan utførte grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig. Japan har ikke kristendommen i "ryggraden" og de utførte grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig, flere europeiske land (og da tenker jeg på mer enn kun Det tredje riket) har kristendommen i "ryggraden" og de utførte også grusomme handlinger rundt 2. verdenskrig. So what?

Det var litt off-topic, men Japan skiller seg litt utifra resten av Asia.

 

Faktisk er det Shintoisme som har ligget i "ryggraden" til Japan, siden det er en religion som har eksistert der siden forhistorisk tid. Mens Buddhisme kom først i det 6. århundre fra Korea. Men så klart har Buddhisme påvirket denne regionen ganske mye den også. Men tror du ikke Shintoismen har hatt noen påvirking?

Det er jo tross alt 119 millioner som praktiserer shintoisme i Japan pr. idag, og 91 millioner som praktiserer buddhisme. Så det er jo tydelig at buddhisme ikke dominerer over shintoisme.

Jeg vet for lite om Shintoisme til å kunne uttale meg sikkert. Men jeg ser ikke bort ifra at den også har hatt stor innvirkning. Men om jeg skulle snakke utifra det inntrykket jeg har fått så har Buddhismen vært en viktigere moralsk rettsnor.

 

Tidligere sa du:

De landene som har hatt kristendom lengst i ryggraden er de landene hvor det er best å bo i dag

Men med Japan har vi et eksempel på et av de landene hvor det er best å bo i dag, som ikke har hatt kristendom i "ryggraden" overhodet. Hvordan passer det inn med "teorien" din?

Det er vel omtrent det eneste unntaket, om vi skal forklare det med hypotesen jeg har fremsatt får det være at, som sagt, Buddhismens moralske lære i Europa har vært veldig lik Kristendommens lære i Europa og Nord-Amerika. Jeg ser på det som et unntak, men et unntak en kan forklare uten å miste kasualiteten, om du skjønner hva jeg mener.

 

Interessant å lage en teori :p

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig med deg. Var det ikke det jeg skrev?

Ja du skrev at de kom, men du skrev ikke hvorfor det er relevant.

 

men Japan skiller seg litt utifra resten av Asia.

Ja, og?

 

Japan er jo tross alt en øy så det er ikke så rart at de skiller seg ut da de har vært mye mer isolert fra fastlandet hvor de fleste landene befinner seg. Og som et følge av å være et øyrike så har de utviklet en øyboermentalitet.

 

Men igjen lurer jeg på hvordan dette er relevant.

 

Jeg vet for lite om Shintoisme til å kunne uttale meg sikkert. Men jeg ser ikke bort ifra at den også har hatt stor innvirkning. Men om jeg skulle snakke utifra det inntrykket jeg har fått så har Buddhismen vært en viktigere moralsk rettsnor.

Hvordan kan du si at "Buddhismen har vært en viktigere moralsk rettsnor" når du åpent innrømmer at du "vet for lite om Shintoisme til å kunne uttale deg sikkert"? Shintoisme har uten tvil en viktig betydning i Japan, ellers ville den vel ikke ha hatt over 100 millioner tilhengere.

 

om vi skal forklare det med hypotesen jeg har fremsatt får det være at, som sagt, Buddhismens moralske lære i Europa har vært veldig lik Kristendommens lære i Europa og Nord-Amerika.

Hvordan er Buddhismens lære i Japan lik Kristendommens lære i Europa?

Hvorfor drar du inn kun Nord-Amerika og ikke Sør-Amerika? Både Sør-Amerika og Nord-Amerika fikk innført kristendom via kolonisering fra Europeere.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig med deg. Var det ikke det jeg skrev?

Ja du skrev at de kom, men du skrev ikke hvorfor det er relevant.

Jeg prøvde å analysere landet og å se i hvilken grad de hadde fått inn kristendommen.

 

Hvordan kan du si at "Buddhismen har vært en viktigere moralsk rettsnor" når du åpent innrømmer at du "vet for lite om Shintoisme til å kunne uttale deg sikkert"?

Jeg sa at jeg ikke visste sikkert, men utifra inntrykket jeg har fått, har hinduismen hatt større moralsk påvirkning.

 

Shintoisme har uten tvil en viktig betydning i Japan, ellers ville den vel ikke ha hatt over 100 millioner tilhengere.

Men spørsmålet er om den har hatt en så stor moralsk betydning.

 

Hvordan er Buddhismens lære i Japan lik Kristendommens lære i Europa?

Om du kan litt om begge religionene ser du fort likheter i den moralske læren. Likhetene er faktisk så store at de lurer på om kristne skrifter har blitt påvirket av buddhistiske bevegelser.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_Christianity

 

Hvorfor drar du inn kun Nord-Amerika og ikke Sør-Amerika? Både Sør-Amerika og Nord-Amerika fikk innført kristendom via kolonisering fra Europeere.

Fordi det er de vestlige landene de er sammenlignbare med.

Lenke til kommentar
Fordi det er de vestlige landene de er sammenlignbare med.

Men Sør-Amerika har da kristendommen i ryggraden akkurat som Nord-Amerika.

På ingen måte. Nord-Amerika er et land, med innbyggere fra Europa, det kristne Europa. De hentet slaver, som også ble kristne, kanskje enda mer kristne enn europeerne. Likevel er flesteparten av amerikanerne etterkommere av mennesker som hadde vært kristne i opptil 1000 år.

 

Det samme kan ikke sies om Sør-Amerika, det er enda et mindretall mennesker fra kristne Europa der, og kristendommen lå lenge i klem med de andre religionene der, fordi de ikke ble utryddet som de ble i Nord-Amerika.

 

Jeg vil bare påpeke at jeg synes invaderingen av Nord- og Sør-Amerika er noe av det mest grusomme mennesker har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...