Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda Civic 1,8 Ivtec Executive eller Bmw 3-serie 318?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er 18 år å har tenkt til å kjøpe min første bil. Jeg har spart siden jeg var 15. Skal bruke omtrent 200-250k. Men nesten alle jeg skjenner sier at det er penger ut av vindu og at jeg kommer til å angre etter 2 uker. Så jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg, om jeg i det hele tatt skal kjøpe en bil. Eller kjøre mammas Polo.

 

Jeg har hvertfall kommet fram til 2 biler jeg liker på hver sin måte. Begge er 2006 mod og har gått ca 4-50000 km. Det er en Civic Sport med masse utstyr; R felger, panorama soltak, gps, multi funksjonsratt, og skinnseter. Og en Bmw som er litt mer "elegant" eller no.. Uten noe utstyr. Og i tillegg koster den 40k mer. Men den går vel ikke så mye ned i verdi? Hvis jeg skal ha råd til bmw må jeg jobbe ut sommeren, civic har jeg råd til nå. Jeg har kunn prøvekjørt Civic.

 

Jeg har veldig lyst på bil. Men lurer på om det er hvert pengene, om så hvilken av dem bør jeg satse på?

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Bil er den dårligste investeringen man gjør. Verditapet er høyt, og utgiftene er store. Veiavgift, forsikring, drivtstoff, vedlikehold, og så videre... Glede kan derimot ikke måles i penger, heter det. Om det er verdt å kjøpe bil, er derfor opp til hver enkelt å vurdere.

 

Hadde jeg vært i samme situasjon, ville jeg heller ventet noen måneder med å kjøpe en så dyr bil. Med ferskt sertifikat tror man at man er verdensmester bak rattet, helt til man plutselig greier å skade bilen på en eller annen måte. Da er det ikke gøy å kjøre en bil som har brukt alle sparepengene sine på, og som koster en formue å reparere.

 

Har du vurdert BMW 1-serie? Den er på størrelse med en Civic, har bakhjulsstrekk og er billigere enn en 3-serie. Her har du et fint eksemplar med det rette utstyret.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Anbefaler deg å vente med å bruke så mye penger på en førstebil. De fleste får noen småbulker, kanskje kjører av veien og tilogmed får noen reale kræsj. Ville heller anbefalt deg å hvertfall dele budsjettet i to. Og det kommer mye utgifter med bil, uansett om den koster 30 eller 100 tusen.

 

Nyere bil = mer kollisjonssikker.

Du gjør lite med 250 lapper i graven.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Større motor og flere hk = større sjangse for tung høyrefot.

 

Feil. Færre hestekrefter impliserer ofte tyngre høyrefot, siden man ofte må gi mere gass med en liten motor. Bare for å kverulere litt.

Lenke til kommentar
Større motor og flere hk = større sjangse for tung høyrefot.

 

Feil. Færre hestekrefter impliserer ofte tyngre høyrefot, siden man ofte må gi mere gass med en liten motor. Bare for å kverulere litt.

Haha, joda. Men da kan vi si at alle har tung høyrefot, bare større konsekvenser med flere hestekrefter.

Men nok kverulering fra min side.

 

Anbefaler ikke trådstarter å bruke alle pengene på bilen. Vet ikke hvor mye penger du har, men 200-250 er mye på en førstegangsbil. Regn med "litt" til drivstoff, en del til forsikring, kanskje noe til slitedeler eller andre uhell man kan møte på.

Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat de 2 bilene? Hvorfor ikke finne noe som allerede er litt kult når du først skal fyre på med 200-250k på førstebil?

 

Civic og 318 er omtrent verdens 2 kjipeste biler, civic er kul heter den Type R, noe som er utelukket for din del, mtp. forsikring. 318 er bare kjip, og kjedelig, en BMW skal ikke ha den motoren...

 

Det som tross alt er litt av gleden med å ha sin førstebil,er å tenke "Fy faen så feit bil jeg har", og bare tenker på denne om natten, at man gleder seg til neste dag for å dra ut å kjøre nyvognen...

 

Hvis du gir faen i bil, kjøp en Renault Megane, hvis ikke, kjøp noe kult, noe alla denne. Sjelden "direktør" bil med nok motor, alt av utstyr, relativt lav km, og med en look som får alle til å tro at du har rike foreldre.

Hva med en kongeBMW?

Eller kanskje du burde kjøpe deg en sprek, snerten, og vill småbil?

Lenke til kommentar

Ta en titt på Alfa Romeo GT. De billigste koster omtrent 250K, men har hørt at Alfa har generelt mye motorproblemer.

 

Audi A3?

 

Hyundai Coupe, litt mere rimelig og mindre motor.

 

Volvo C30, akkurat denne var solgt, men veldig fint ekesempel.

 

Disse biliene synes jeg er fine, men det er smak og behag. Er også enig med deg at Civic er en pen bil. Har selv kjøpt en A3, og synes den blir finere for hver dag :p Nå venter bare oppkjøringa om 2-3 uker.

Endret av GjøranJ
Lenke til kommentar

Civicen jeg vurderer er originalt R stylet fra Honda. Jeg skal prøvekjøre den på torsdag. Men når det ikke er en R er det vel fortsatt en konebil. Civic R er drømmebilen as =) Selgeren har hatt bilen på finn veldig lenge og det virker som han sliter med å få solgt den. Så jeg får vel prutet mye ned, men samtidig blir det umulig for meg å selge igjen. Hadde jeg kjøpt den billigste godt utstyrte Golfen hadde jeg sikkert ikke tapt noe serlig, men golf er så kjedelig mener jeg.

 

Må si jeg likte Romeo. Stilig bil, men har hørt at det er mye feil på dem. Og hva gjør den så mye bedre enn en BMW 3-serie med 136 diesel hk, mens Alfa har 155 bensin hk.

 

Bmw'en hadde kanskje gått litt langt og motoren er for stor. Har ikke penger til å forsikre den.

 

Lotus er sykt kule biler, men sikkert dyr å forsikre og har bare 2 seter. Kunne egentlig trengt 4 tror jeg.

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke har så mye peiling på bil, så det jeg sier stemmer kanskje ikke. Takk for råd Hansy, skal vurdere en Romeo.

 

EDIT: Gjøran, skal gjøre litt research på dem så skriver jeg tilbakemelding så fort jeg kan. =)

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Ta en titt på Alfa Romeo GT. De billigste koster omtrent 250K, men har hørt at Alfa har generelt mye motorproblemer.

 

Audi A3?

 

Hyundai Coupe, litt mere rimelig og mindre motor.

 

Volvo C30, akkurat denne var solgt, men veldig fint ekesempel.

 

Disse biliene synes jeg er fine, men det er smak og behag. Er også enig med deg at Civic er en pen bil. Har selv kjøpt en A3, og synes den blir finere for hver dag :p Nå venter bare oppkjøringa om 2-3 uker.

 

 

Mange kule biler der ja, men syns liksom ikke de er så fete som Civic. Smak og behag. Men liker Volvo og Audi. Begge har jo Diesel med stilig karosseri. Vanskelig å bestemme seg as.

 

Men ang. Audi og Bmw, er ikke tyske biler generelt dyrere å reparere? Jeg tror jeg skal si mer når jeg har prøvekjørt den Civicen. Om den er like fet som på bildene :hm:

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Har du bruk for bil ut over "kjekt å ha"?

 

Hvis nei; drit i det. Kjør mammas Polo så lenge du kan.

 

Hvis ja: Kjøp noe som er billig og driftssikkert til å begynne med. Det kjipeste som finnes er å sitte der med en fet bil men uten råd til å bruke den / reparere den.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Syns det er mye synsing ute å går, "Har hørt det og ditt og datt", bedre å finne reele tall på dette i stedenfor å begynne med tanker som man gjerne har hørt av noen andre. Alfa Romeo har absolutt ikke mye feil, feilene ligger i bærebroer, som ikke koster så fryktelig mye, og registerras HVIS IKKE eieren bytter registerreim pr 60kkm. :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Lenge siden jeg postet om dette. Kjøpte bilen for littsiden. Bedre sent enn aldrig?

 

Bestemte meg for å vente lenger med bilkjøpet, for å få litt bedre budsjett. Hadde egentlig tenkt til å gå for en A3 som GjøranJ nevner, men ble til slutt en A4. Hadde det ikke hvert for verditap og ikke minst forsikringen så hadde jeg nok gått for en A5. Må legge til at jeg lånte nesten 80k fra mor. Slepper hvertfall renter.

 

Jeg kommer sikkert til å angre, men fuck it. Er ikke moden nok til å tenke så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...