Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bootproblem - Linuxsystem med mange harddisker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i mange år vært fornøyd med mitt ClarkConnect-system, men da jeg byttet ut den aldrende Raptor-disken med en Samsung F1 1TB fikk jeg problemer med å boote.

 

Systemet:

 

Asus A8N SLI Premium

AMD Athlon 64 X2 4400+

2GB DDR PC3200

4x Samsung P120 250GB

2x Samsung F1 750GB

(=3,5 TB LVM)

 

1x Samsung F1 1000GB (nyinnkjøpt, erstatter en 36GB Raptor)

Corsair TX750

 

 

Jeg tok ut min 36GB Raptor og installerte en 1TB Samsung F1. Deretter forsøkte jeg å installere ClarkConnect 5.0 Community Edition på den nye disken. Installasjonen gikk greit, men da jeg tok ut CD-en og skulle boote fra harddisk startet problemene. Etter POST skjedde det ingenting.

 

Det er tydeligvis et problem med bootloaderen, jeg mistenker at den gamle bootloaderen ligger igjen på en av mine andre disker. Dette har jeg prøvd:

 

-Starte Ubuntu fra en Live-cd - dette fungerer bra.

 

-Installere Ubuntu fra live-cd og boote fra harddisk - dette fungerer ikke

 

-Repartisjonere sdg (den nye 1TB-disken) og installere Grub på nytt i MBR - dette fungerer ikke - vil ikke boote

 

-Koble fra alle disker bortsett fra den nye 1TB-disken og installere CC5 på den nye disken - Fungerer bra, systemet booter

 

-Koble til de to 750GB-diskene og boote - Fungerer bra, systemet booter men får feilmeldinger fordi LVMet mangler disker

 

-Koble til de fire 250GB-diskene og boote - Fungerer ikke, systemet vil ikke boote.

 

Jeg mistenker at det ligger igjen en gammel bootloader eller noe annet snusk (vel, det ligger nok noe "snusk" på disse diskene, men det er en annen historie og burde ikke påvirke oppstarten), og lurer på hvordan jeg skal fjerne dette uten å ødelegge data. Jeg har mangelfull backup av innholdet på diskene fordi det er data som ikke er veldig viktig, men som jeg likevel gjerne vil beholde dersom det er mulig.

 

Systemet mitt booter fint uten de 4 250G-diskene, men stopper opp dersom de er tilkoblet. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan slette bootloader/andre data som tydeligvis forvirrer systemet mitt slik at det ikke booter.

 

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...