Gå til innhold

Får bluescreen når jeg skrur på RAID i bios


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjører idag Vista Ultimate 32-bit fra en Raptor 150GB disk. I tillegg har jeg kjøpt 4x Samsung 1TB 5400RPM Ecogreen F2 som jeg vil bruke som lagring (RAID5).

 

Problemet er at når jeg går fra IDE til RAID i bios så vil ikke Windows boote (jeg får bluescreen rett etter at den er ferdig med å loade - bilde vedlagt). Det spiller ingen rolle hvilken type RAID, ingen RAID eller stripe size jeg konfigurerer i Matrix Storage Manager (ICH9R), bare det at jeg enabler RAID i bios er nok til at maskinen kneler ved boot (gjelder også SAFE MODE). Bootrekkefølgen i bios er da satt opp korrekt. Så snart jeg går tilbake til "Configure SATA as IDE" booter maskinen normalt igjen og jeg har tilgang på de 4 nye tomme diskene separat fra Windows som ikke ser ut til å feile noe i det hele tatt (GPT partisjoner). Jeg har installert chipset driverne som fulgte med hovedkortet i Vista (Intel Chipset Device Software v. 8.3.0.1013), uten at dette har hatt noe effekt.

 

Har googlet som besatt i et par dager nå, men kommer ikke frem til en endelig løsning på problemet. I utgangspunktet burde det ikke være nødvendig å installere RAID drivere i Windows før boot tror jeg, siden OS kjører fra en egen disk som ikke er del av RAIDET.

 

Eller er jeg nødt til å kjøre Windows Vista setup og installere RAID drivere slik at den kan gjenkjenne lagringsarrayet jeg har satt opp ?

 

Alle tips og tilbakemeldinger mottas med takk! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå ...

 

Systeminfo;

Intel E8400 (Q750A219) 45nm

Asus Rampage Formula X48 0803 bios (intel ich9r)

Mushkin DDR2 4096MB REDLINE 2x2048MB PC8000

SATA1 Western Digital Raptor X 150GB SATA (kun OS, Vista Ultimate SP2 32-bit)

SATA2 NEC AD-7170S DVD

SATA3 Samsung 1TB 5400RPM Ecogreen F2 RAID5 er målet

SATA4 Samsung 1TB 5400RPM Ecogreen F2 RAID5 er målet

SATA5 Samsung 1TB 5400RPM Ecogreen F2 RAID5 er målet

SATA6 Samsung 1TB 5400RPM Ecogreen F2 RAID5 er målet

post-53233-1248015723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første post her har en guide på hvordan du må gjøre uten reinstall av windows.

http://forums.hexus.net/hexus-hardware/112...ich9-ich9r.html

 

Takk for den! Det var det som skulle til for å løse saken uten reinstallasjon av Vista. Tydligvis flere som har problemer med å legge til en RAID løsning på et system som ble installert med "Configure SATA as IDE" satt i bios.

 

Jeg har gjort så mye av de tingene som stod på den siden idag at jeg nok strengt tatt bare burde ha reinstallert, har nok blitt litt rot i registry (har også fått opp at jeg må reaktivere Vista nå, grunnet hardware endringer ....).

 

Men ser ut til at problemet er løst, jeg kjører RAID5 nå og er igang med å formatere i disk management nå (står på 1% etter 20 minutter .......).

Får håpe det er oppe og går til imorgen!

Lenke til kommentar

Hmmm .....

Er det normalt at det skal ta 22 timer å formatere 4TB til RAID5 (2795GB) når jeg bruker Windows Vista sin egen "disk management" ?

Har nå nådd 98% og nærmer meg snart at den er ferdig. Lurer på om jeg kanskje må reinstallere hele OS'et på nytt :hmm:

 

Edit;

Jeg ser at overføringshastigheten mellom Raptor disken og raidet ligger på 20 mb/s, er dette unormalt treigt ? (selv for 5400 rpm disker)

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Trodde du skulle sette opp raid-5 i bios?

Om du ser 4 disker i diskmanagement og velger å lage en rid-5 disk der, så bruker du softwareraid.

Ja det tar lang tid.

Lenke til kommentar
Alt du nevner her er helt normalt for RAID bruk.

Spiller som sagt ingen rolle om disken med OS er med i RAIDet eller ei, bare den sitter på samme kontroller.

 

Hei, den er grei - takk for svar. Men hvordan går jeg fram hvis jeg ønsker å re-installere Vista fra bunnen av, siden jeg alikevel nå må reaktivere lisensen ? (Jeg setter da i bios "Configure SATA as RAID")

 

Må jeg inn med egne ICH9R RAID drivere når jeg installerer, selvom Vista ikke skal installeres på RAIDet ? (bør jeg evt. nappe ut sata kablene til RAIDet for å være sikker på at Windows ikke installerer noe der ?)

 

Hilsen RAID nybegynneren!!

 

PS!

Og hvordan er det hvis man feks. bytter hovedkort når man kjører RAID5. Kan man ta RAIDet med seg over til nytt hovedkort, eller vil det alikevel bygge opp et nytt RAID når man konfigurerer det der slik at man må starte fra scratch ?

Lenke til kommentar

Under installen får du sannsynligvis (Misliker Vista og bannes over elendig nettverksdel så kan ikke kommentere så veldig om installasjon siden mitt RAID system aldri har hatt Vista installert) en beskjed om trykke en knapp (F8 eller lignende) for innlegging av 3 parts drivere.

 

I XP må du inn med floppy, men Vista skal visst støtte USB minnepenner, men er usikker her, har som sagt ikke installert eller herjet med Vista på RAID systemet mitt.

Uansett, her smekker du inn RAID driverne som du da finner hos din hovedkort produsent.

 

Og ja, siden du har ICH9R så kan RAIDet overføres til HK som kjører ICH8R og ICH10R uten problemer.

Har selv flyttet fra ICH9R til ICH10R og tilbake igjen, disse bruker i tillegg samme driver.

Hvordan det blir med nyere ICH broer fra Intel vet jeg ikke, men om det er en ny driver så kommer de sikkert med importerings funksjon, dog vil du da ikke kunne gå tilbake til ett eldre system igjen antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...