Gå til innhold

Anbefalte rimelige anlegg


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter rimelig anlegg (ikke nødvedigvis suroing, gjerne stereo 2.1) med mulighet for tilkobling av to kanksje tre ting.

TV (ikke sikker på lydutgang, men sikkert mini-jack eller jack.)

Xbox 360 (Her har jeg koblet til denne kablen: post-97216-1247939521_thumb.jpg ) - brukes og til å se dvd

PC - kabel fra stereo utgangen (grønne utgangen) brukes og til å se dvd/filmer

 

Som dere da skjønner så er det en enkel standard jeg ønsker på dette, men ønsker å kjøre alt på samme lydsystem og vil helst ikke legge for mye penger i dette.

Jeg er litt ny på sånne ting så fint med tilbakemeldinger og anbefalninger (gjerne på konkrete produkter fra prisguiden)

 

Takker

Endret av Denniz84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du burde skrive noe om prisen. Å finne et anlegg som klarer dette er ikke noe problem, det er helt standard.

 

Først og fremst må du bestemme deg for om du vil ha stereo eller surround. Du trenger uansett en forsterker, dette burde være en med minst tre innganger, men det er neppe et problem. Deretter trenger du en kabel fra PC til anlegget, dette er en mini-jack til AV, som denne. Hvis ikke kvaliteten fra pc'en er så viktig finnes den også på Biltema eller Clas Ohlson. Du kan også bruke andre kabler, men det er nok det enkleste.

 

Tilkoblingen av TV kan gjøres på samme måte, forutsatt at den har utgang for hodetelefoner eller lignende, men det kan hende at det finnes bedre måter å gjøre det på, kanskje HDMI. Lydkablene fra Xbox'en din kan bare settes rett i forsterkeren, evt. kan du bruke HDMI hvis du kjøper en forsterker som støtter det.

 

Så trenger du høyttalere og høyttalerkabler.

Forslag til høyttalere - surround:

Dynavoice + XTZ

XTZ 5.2

 

Stereo:

XTZ

Dynavoice F-6

Dali Lektor 6

 

Beklager dårlig innlegg, men et dårlig svar er kanskje bedre enn ikke noe svar :)

Lenke til kommentar

Ikke noe dårlig innlegg det, Magnus, men jeg vil nok fraråde surround, da det virker som trådstarter ikke skal legge altfor mye penger i dette.

 

En passende stereo-reciever finner du brukten, når du har bestemt den er det lettere å finne høyttalere, da forsterker/reciever og høyttalere bør passe sammen for å få mest mulig for pengene. Jeg har hørt anlegg til 5k spille mer musikalsk enn anlegg til 50k.. Det er matching og tilpassing som er avgjørende..

 

Det jeg også vil foreslå er en usb-dac. Dac er en Digital-analog konverter, som gjør at digitale lydsignaler, 0 og 1, blir konvertert/forvandlet til musikksignaler som en reciever kan behandle. Om du kjører analog ut fra pc uten et meget godt lydkort så vil du redusere kvaliteten i lyden, og gi mer forvrenging.

 

Mitt forslag blir derfor som følger:

 

Kilde 1: PC koblet via usb til dac, videre med noen rimelige signalkabler til reciever

 

Kilde 2 og 3: Koblet med rimelige signalkabler til reciever..

 

Rimelige signalkabler finner du ofte på ebay. Jeg kan bistå med å finne noen som vil passe om det er ønskelig. Jeg kjøpte en gang noen ganske gode, skjermede, rca-kabler på ebay til 1/5 av prisen av kun pluggene i Norge, inkludert frakt.. Da var jeg fornøyd! USB-dac finner du også billigst på ebay, jeg kan også hjelpe med å finne dette. Om du går fra 3k til reciever og heller bruker 2k til reciever og 1k til dac vil du få veldig mye mer for pengene om pc er tilkoblet analogt..

Lenke til kommentar

Takker for innleggene så langt.

Beklager om jeg var litt vag i mitt første innlegg iforhold til pris og sånt.

 

For å være ærlig så aner jeg ikke hva jeg ønsker å bruke, vet bare jeg ikke ønsker å bruke flere titusener, men jo billigere jo bedre.

Av høyttalere så er ikke de nødvendige å ha så utrolig store, gjerne i størelse så de kan stå på tvbordet bed siden av tven.

 

Har lagt suround litt på hylle (liker ikke kabler som ligger utover gulvet ;)

 

Ikke sikker på om jeg ønsker å kjøre Dac eller analogt. (Ekstret fantastisk lydkvalitet er ikke noe jeg merker veldig forskjell på tror jeg), bruker pr nå ett helt enkelt høyttaler (egentlig 5.1, men bruker kun to så 2.1) fra creative fra pcen og de holder godt til de filmene jeg har sett. så sånn sett er det kanskje like greit med analogt? Har vel en baker fra mini-jack til ehm hvit og rød "jack" som kan brukes fra pcen om mulig.

 

Men, altså en reciever i første omgang, deretter finne passende høyttalere, og recieveren kunne man kjøpe brukt? nei?

Lenke til kommentar

En skikkelig dac, og da mener jeg til 1-3k, vil ikke gi deg ekstrem lyd uansett, men du vil oppleve lyden som klarere, mer fyldig, og typisk vil bass blir mer tight, og diskant renere.

 

Når det gjelder elektronikk og høyttalere er det stort sett trygt å kjøpe brukt, men unngå å kjøpe klassiske "spille-høyt"-anlegg brukt uten å inspisere ting nøye. Skikkelig hifi blir stort sett behandlet skikkelig også.

 

Veldig fint om du sier litt om hvor mye du vil bruke, og kanskje litt om hva du skal bruke anlegget mest til.

 

Gi meg en totalpris, så skal jeg se hva jeg finner. 5k, 7k, 10k, 15k?

 

 

Hvor holder du til, forresten?

Lenke til kommentar

Holder til på Majorstua i Oslo,

OK, for å se la oss si rundt 5k.

Skal bruke den til å se filmer (både dvd og nedlastede), tv, spille (x-box 360).

 

Filmer sees mest fra PC (mediasenter delen) (Men det e mest pga det er der høyttalerne er koblet til).

 

Jeg er ikke en se film med veldig høy lyd person (pr nå), siden anaboen har seng vegg i vegg nesten :S

 

Men ja, eneste grunnen til at jeg ønsker noe sånt er at jeg vil ha alt samlet på en plass (slippe å justere volum her og der).

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du kjøper en surround receiver og et par fronter til å begynne med, så kan du oppgradere med surround høyttalere og center senere.

 

Kabelen du viser har en optisk utgang som du kan koble en optisk kabel til receiveren for surround sound fra spill og DVD, samme med RGBene.

 

Fra PCen kan du koble til en coax eller optisk hvis du har utgang for det ;)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du kjøper en surround receiver og et par fronter til å begynne med, så kan du oppgradere med surround høyttalere og center senere.

 

Kabelen du viser har en optisk utgang som du kan koble en optisk kabel til receiveren for surround sound fra spill og DVD, samme med RGBene.

 

Fra PCen kan du koble til en coax eller optisk hvis du har utgang for det ;)

 

 

Det burde fungere greit det, om du kjøper høyttalere som kan bi-ampes, og så bruker du to kanaler per høyttaler så blir dette bra.

 

Jeg vil anbefale deg å holde deg til bruktmarkedet, dette vil gi deg mye for pengene. Om du ikke trenger hdmi så ikke betal for det heller. Surroundrecievere uten hdmi har falt mye i pris, og du kan slippe unna med 1/3-1/5 av nypris..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...