Gå til innhold

IE7 er en STOR skuffelse!


Anbefalte innlegg

Det dummeste man kan gjøre hvis man vil ha en sikker, rask og godt uttestet webleser er å velge IE. IE er jo et stort sikkerhetshull. I tillegg er den treg og følger dårlig standarder. Bruk heller Opera.

enig. det hjelper heller ikke å laste ned en ytdatert versjon :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, f.eks. tester. Har utført flere selv. Mange store nettsteder har utført tester. Javascript f.eks. Finnes mange andre slags benchmarktester også.

 

Jeg kan bare henvise til et googlesøk. Fordi alt som kommer opp av seriøse nettsteder vil bekrefte min påstand.

 

Har sett disse testene selv og var bla dette som fikk meg til å laste ned Google Chrome, som jeg sa synes jeg ikke at det gikk så mye fortere som disse testene skulle tilsi og tok derfor en mere pratktisk test der jeg lot både IE og Chrome laste inn de samme sidene mens jeg tok tiden og merket egentlig ikke noen store forskjeller.

 

At Google Chrome er overlegen på benchmark tester benekter jeg ikke, men om det i virkeligheten er så veldig merkbart kan jeg ikke si at jeg har opplevd selv.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat å laste opp vanlige nettsider som gjøre den store forskjellen. I tillegg så var vel noe av det han verdsatte sikkerhet. Og det nevner du ikke en gang!

 

Desverre men du får komme med et innlegg som holder. :no:

Endret av program
Lenke til kommentar

Testet det ihvertfall på de 10 sidene jeg bruker mest og de hadde da litt flash, java, javascript osv - jeg la ikke merke til noe spesielt.

 

Kan godt hende at det finnes helt spesielle sider som Chrome laster mye raskere, men siden jeg ikke bruker disse sidene til vanlig blir det jo ikke så nøye.

 

Chrome er absolutt ingen dårlig nettleser og bruker den på sider som ikke fungerer skikkelig i IE, men foretrekker nå IE.

 

De fleste store sikkerhetstruslene i nettlesere idag er vel scripts som blir kjørt automatisk uten at du har godkjent dem, ved å installere tilegg til IE som jeg sa får du større mulighet til å kontrollere hva som skal kjøres og ikke kjøres automatisk og dermed få en sikrere nettleser. Noe ala Noscript til Firefox.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Sikkerheten er ikke så enkel som du utaler det. I IE dukker det stadig opp veldig alvorlige og store hull som gjør at det kan komme inn skadelig programvare. Eks: spionvare. Alt for ofte er feilene så alvolige at crackere i verste fall kan ta fullstendig kontroll over PCen din. Slike hull kan forekomme i andre nettlesere også, men er svært sjeldne og blir rettet opp. MS bruker ofte måneder på å rette dem opp.

Lenke til kommentar

Sikkerhetshullene utnytter det at Webleserern vanligvis vil kjøre scripts automatisk, en webleser som ikke kjører javascirpt, active-x, flash osv osv er rimelig sikker så lenge man ikke gjør noe dumt.

 

Jeg har personlig ikke hatt problemer med virus eller spyware med IE da jeg som sagt bruker litt tid på å sette opp leseren slik at den blir så sikker som jeg vil ha den.

 

Om MS er dårligere til å rette sikkerhetshull enn andre vet jeg ikke noe om og det får isåfall bli din egen påstand.

 

La meg feks komme med et utsagn:

"Microsoft tetter flere hull i Internet Explorer enn de har gjort noen gang før"

 

Tolker du dette da som:

 

A)Microsoft er noen slasker som har en nettleser fulle av hull som må tettes.

eller

B)Microsoft har sjerpet seg og har begynt å tette flere sikkerhetshull.

 

Ut ifra utsagnet mitt er begge tolkningene like gyldige og blir derfor litt mere opp til meninger enn det blir rene fakta.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på hvor mange hull de tetter når jegh sier det er mange hull. Jeg ser på totalen som er oppdaget. Det skulle bare mangle om de er blitt bedre til å tette hull, for det kunne ikke blitt verre.

 

Det er jo bare å se på når sikkerhetshullene blir oppdaget, og når de blir rettet. Der er IE langt dårligere en sine konkurenter. Det er nok ikke bare min påstand.

 

At de har blitt flinkere til å tette kan godt hende. Men hvorfor i all verden er han opptatt av sikkerheten. Og hvorfor trenger de å tette sikkerhetshullene. Det er jo bare å følge din "tutorial".

Lenke til kommentar

Det var mere ment som et hypotetisk utsagn da og var ikke noe egentlig fakta.

 

Poenget er at IE7 kan bli en rimelig trygg nettleser om man bare tar seg litt tid til å sette den opp og installere tilegg. Om jeg hadde blitt angrepet av virus i øst og vest hadde jeg nok byttet nettleser rimelig raskt.

 

Men at IE7 i standardoppsett VS Google Chrome i standardoppsett vil sikkerhetsmessig Google Chrome nok vinne kan jeg være enig i.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Om IE har flere såkalte "Zero Day Exploits" og bruker lengre tid på å rette dem har jeg egentlig ikke sett noe statistikk (Ihvartfall ikke på lenge) på i det siste så det kan jeg ikke egentlig uttale meg om.

 

Jeg ser dog igjennom den tekniske informasjonen i de krtisiske sikkerhetshullene og hvordan de utnyttes osv og jeg har, ved å ta visse forhåndsregler vært trygge for de aller fleste av disse før hullene ble tettet.

 

Men dog, jeg surfer jo ikke på så veldig mange forskjellige sider - så kan jo også godt bare være flaks som har gjort at jeg ikke har blitt smittet. Min opplevelse av IE er nå ihvertfall ganske så positiv og det er derfor jeg fortsatt bruker den.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Da jeg installerte Windows 98, så funket ikke Netscape lenger, heller ikke den nye versjonen. Det krasjet i ett sett, og senere fikk vi jo vite hvorfor. Microsoft hadde lagt inn noe i Windows 98, som skulle sabotere Netscape og få brukerne til å bruke dritten Internet Explorer i stedet. Jeg må innrømme at jeg i likhet med de fleste ble så frustrert at jeg begynte å bruke Internet Explorer. Microsoft ble senere dømt i retten for dette uetiske og umoralske stuntet. Microsoft er ikke blitt et gigant konsern pga nyskapning, men pga de uetiske forretningsmetodene. Alle nye ideér de lanserer, er stjålet eller kjøpt av andre (MS DOS, Windows etc.). Selv er de kun eksperter på én ting, business!

 

Mange husker sikkert at Bill Gates og Microsoft ville ta æren for å ha skapt internett for en del år siden, og ville kreve betaling for hver sendte epost. Heldigvis ble de stanset!

 

Imotsetning til Google søk, så er det nesten bare betalende kunder som vises på MSN søk.

 

Dette må du nesten komme med noen kilder på, ellers så blir jo hele tråden helt latterlig :innocent:

 

For ikke å snakke om den jævla defaulte settingen i Internet Explorer, hvor den søker på MSN fra adresse linjen uten å sjekke om adressen man har tastet inn faktisk eksisterer. Man kan taste inn en gyldig nettadresse der, men hvis nettadressen ikke er lagt inn i MSN søk, så får man bare opp negativt søkeresultat. Det er så helt molbo, at jeg kan ikke få sagt det. Etter det har jeg jo lært at når jeg installerer ny Internet Explorer, må jeg inn på Avanserte Innstillinger og hake vekk den dritten, slik at jeg faktisk kan gå på de nettsidene jeg vil, uten at jeg trenger tillatelse av Microsoft først.

 

Og her tror jeg du må forklare litt bedre, utifra det du skriver vil jeg tro problemet sitter mellom skjermen og tastaturet som vi pleier å si ....

 

Når det gjelder det å installere IE7 fordi IE8 er for nytt så går du nok på en liten smell. - IE8 er allerede mye bedre og mer stabilt enn IE7 noen gang var, da MS har tatt en "Win7" her og faktisk lansert et produkt som er mer ferdig og bedre enn forgjengeren.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke særlig peiling på browsere, men jeg må svare på de kommentarene som går slik "Jeg hadde også problemer, men jeg forbigikk dem i stillhet" eller noe i den dur. Dette er et forum og en kilde til kunnskap og kan være en måte å "organisere" felles meninger på (petition, etc). Klart trådstarters synspunkter er interessante, om noe så bør han rope enda høyere, dersom den suverent største leverandøren av browsere er ute å kjøre!

 

Personlig får jeg ofte opp meldinger om at siden krasjer og så blir den "recovered" igjen med en gang. Dette er IE8 tror jeg. Opera virker merkbart raskere når jeg browser, men da jeg har sånn internettilkobling som må startes med pålogging når jeg åpner en webside, og dette funker ikke i Opera av en eller annen grunn, så havner jeg på IE jeg også. Men jeg skal prøve Chrome, helt enig i at en bør prøve å få fram konkurrenter til IE.

 

En ting skal Microsoft ha, Windows 7 (betaen) virker utrolig rask, stabil og bra designet. Men det er mulig datakyndige har mer å utsette på dette OS'et etterhvert..

Lenke til kommentar
En ting skal Microsoft ha, Windows 7 (betaen) virker utrolig rask, stabil og bra designet. Men det er mulig datakyndige har mer å utsette på dette OS'et etterhvert..

 

Jeg er greit fornøyd med Windows 7 RC så langt. Selv hadde jeg forventa en del mer, med tanke på at jeg fortsatt mener mange andre OS ligger genrasjoner forran. Linux OS er i bunn mye bedre. Mac OS X er også langt bedre. Men for all dell, MS har gjort store fremskritt.

 

Men et av de største problemene til MS er sikkerheten. Windows er langt mer usikkert en resten av OSene der ute. Utrolig nok er det noen som skriver at dette bare er på grunn av at MS har større markedsandel. Det kan gjøre litt, men sannheten er at OSet i grunn er langt dårligere en f.eks. Linux OS. Det er forferdelig å tenke på at tradisjonelle virus fortsatt kan kjøre. Det kunne det aldri gjort på Linux. Og f.eks. Ubuntu er langt raskere enn noe Windows OS. Jeg regner kanskje med at Windows er bedre på tunge spill da. Men på alt annet jeg har prøvd er Windows godt merkbart tregere.

 

Og sikkerheten har de tydeligvis klart å dratt med inn i IE. :no:

 

Og til slutt. Ja, det er hull i andre weblesere også. Men dere kan jo kanskje prøve å finne en webleser som aldri har hatt sikkerhetshull før.

Endret av program
Lenke til kommentar

Du får komme med noen mere konkrete eksempler på hvordan Windows 7 er bygget opp sikkerhetsmessig dårlig.

 

Hvor mye om sikkerhet i Windows kan du egentlig? Vet du feks dette:

http://feilsoking.blogspot.com/2008/11/sik...-i-windows.html

 

Som er en grunnleggende oversikt over sikkerhet i Windows. (Dog litt utdatert da den beskriver sikkerheten i XP.)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...