Gå til innhold

Ang. LCD-skjermer og RAMDAC


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har forstått det riktig er RAMDAC'en på et skjermkort det som konverterer det digitale bildet fra GPU (+ resten av kortet) til det analoge bildet som sendes til skjermen.

Hvis du da har en LCD-skjerm med DVI-tilkobling, vil da skjermbildet konverteres fra digitalt-analogt-digitalt eller vil "bildet" skippe RAMDAC'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte er DVI-utgangen på skjermkort av typen DVI-I (I for integrated), det vil si at den har mulighet for både analoge og digitale signaler. Du kan lett se at det er DVI-I fordi disse har et "kors" med fire "prikker" rundt som er til det analoge signalet.

 

De fleste nyere grafikkbrikker har integrerte RAMDACer. Radeon 8500/9100 er et kort som må ha en ekstern RAMDAC for å kunne kjøre to forskjellige analoge signaler.

Lenke til kommentar
Ofte er DVI-utgangen på skjermkort av typen DVI-I (I for integrated), det vil si at den har mulighet for både analoge og digitale signaler. Du kan lett se at det er DVI-I fordi disse har et "kors" med fire "prikker" rundt som er til det analoge signalet.

 

De fleste nyere grafikkbrikker har integrerte RAMDACer. Radeon 8500/9100 er et kort som må ha en ekstern RAMDAC for å kunne kjøre to forskjellige analoge signaler.

 

det trokke jeg er helt riktig,sjøl har jeg 8500 og jeg tror den har to ramdacs,untaket var vel hercules som valgte kun en ramdac.

fikk med dvi-vga adapter så jeg er sikker på at jeg kan for eksempel kjøre to vga skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...