Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette diskriminering?


SebastianS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt tatt er det vel egentlig det, men jeg synes ikke det er verre enn annonser hvor de søker sterke gutter til å drive med lagerarbeid. Altså, akkurat som det kan finnes sterke jenter til å takle en hard fysisk jobb, er det sikkert også gutter som kunne vært gode og flinke til å selge dameundertøy.

 

Men så er det vel noe med hva kundene og arbeidsplassen rundt ønsker og etterspør. Så skal det sies, når det gjelder noe så intimt som dameundertøy, så tror jeg nok en del kvinner kanskje hadde vegret seg å kjøpe slikt av en mann, og jeg hadde nok vært en av de. Ikke fordi jeg har noe i mot menn, men fordi jeg er uhyre sjenert. Og en annen ting, i slike undertøysbutikker er det slik at de som jobber skal kunne hjelpe og finne riktig undertøy til kunden. Aldri i verden om jeg hadde latt en helt fremmed mann se meg i undertøyet for å kunne måle den riktige bh-størrelsen. Jeg hadde rett og slett følt sterkt utbehag ved det, og jeg er sikkert ikke den eneste hunkjønnet føler det på en slik måte.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Strengt tatt er det vel egentlig det, men jeg synes ikke det er verre enn annonser hvor de søker sterke gutter til å drive med lagerarbeid. Altså, akkurat som det kan finnes sterke jenter til å takle en hard fysisk jobb, er det sikkert også gutter som kunne vært gode og flinke til å selge dameundertøy.

 

Men så er det vel noe med hva kundene og arbeidsplassen rundt ønsker og etterspør. Så skal det sies, når det gjelder noe så intimt som dameundertøy, så tror jeg nok en del kvinner kanskje hadde vegret seg å kjøpe slikt av en mann, og jeg hadde nok vært en av de. Ikke fordi jeg har noe i mot menn, men fordi jeg er uhyre sjenert. Og en annen ting, i slike undertøysbutikker er det slik at de som jobber skal kunne hjelpe og finne riktig undertøy til kunden. Aldri i verden om jeg hadde latt en helt fremmed mann se meg i undertøyet for å kunne måle den riktige bh-størrelsen. Jeg hadde rett og slett følt sterkt utbehag ved det, og jeg er sikkert ikke den eneste hunkjønnet føler det på en slik måte.

 

Har du linker til disse annonsene med lagerarbeid?

 

Ja du sier noe med arbeidsforhold, derfor jeg lurte på om dette var det juridisk sett med tanke på at jeg tror og mener å huske at det var et unntak for å søke etter kun man eller kvinne dersom det gjaldt noe slikt?

Lenke til kommentar

Hadde de vært søknad etter 2 menn:

 

Først ville vel hylekoret fra SV...... Deretter ville ottarkvinnene laget svære demonstrasjoner isteden for å gjøre noe bra for verden, feks gå på jobb.

 

Etter det begynner selvsagt dommedag hvor kloden slukes av av brennende djevelsk pingvin. Da vil alle manfolks sjeler brenne i h***** til evig tid, eller noe lignende dette.

 

Noen her som har sett en due i det siste?

Lenke til kommentar

@Sono Juventino: Heldigvis er det ikke opp til deg å vurdere hva andre skal mene er "teit". Problemstillingen er helt reell og nyttig å ta opp til diskusjon.

 

@SebastianS:

 

Likestillingslovens §4 sier:

 

(Likestilling ved ansettelse m.v.)

 

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, må en stilling ikke lyses ledig for bare det ene kjønn. Utlysningen må heller ikke gi inntrykk av at arbeidsgiveren forventer eller foretrekker det ene kjønn til stillingen.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19780609-045.html

 

Spørsmålet her er jo om det er en åpenbar grunn at de skal selge dameundertøy. Vanskelig å finne noen liknende saker i farten men det er jo bare å sende en henvendelse til Likestillingsombudet:

 

http://www.ldo.no/no/TopMenu/Radgiving/Slik-klager-du/

Lenke til kommentar
@Sono Juventino: Heldigvis er det ikke opp til deg å vurdere hva andre skal mene er "teit". Problemstillingen er helt reell og nyttig å ta opp til diskusjon.

 

@SebastianS:

 

Likestillingslovens §4 sier:

 

(Likestilling ved ansettelse m.v.)

 

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, må en stilling ikke lyses ledig for bare det ene kjønn. Utlysningen må heller ikke gi inntrykk av at arbeidsgiveren forventer eller foretrekker det ene kjønn til stillingen.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19780609-045.html

 

Spørsmålet her er jo om det er en åpenbar grunn at de skal selge dameundertøy. Vanskelig å finne noen liknende saker i farten men det er jo bare å sende en henvendelse til Likestillingsombudet:

 

http://www.ldo.no/no/TopMenu/Radgiving/Slik-klager-du/

 

 

Takk for nyttig informasjon!

 

Tror jeg dropper "henvendelsen" med tanke på at det er en klage og har mange kriterier og at annonsen har blitt fjernet.

 

Dog vil jeg våge å si at det var en tvilsom annonse, med tanke på at jeg da tviler på at betjeningen kommer inn og ser på de som prøver undertøyet og hjelper dem.

Er dette vanlig i "jente" butikker? (Det kan jo ikke være det, for da kan jo bare guttene stikke innom å se?)

At det kan være ubehagelig å snakke til en gutt/man om dette skjønner jeg ikke at skal være reel problemstilling. Jeg kjøper ofte boksere på carlings eller andre steder og der spør jeg ofte jenter i kassene om tilbud, merker og de ser jo hva jeg har kjøpt så.

Lenke til kommentar
Er dette vanlig i "jente" butikker?

Ja.

Har selv ei veninne som jobber i "jente" butikk, hun sier det er overraskende mange som f.eks. bruker feil cup-size og faktisk trenger hjelp til å finne riktig.

Summa summarum tviler jeg egentlig på at du hadde kommet noen ved å klage. Godt mulig man kan kalle det diskriminering, men med tanke på butikkens økonomi og vel anser jeg dette som et forbeholdt kjærringyrke. : )

Lenke til kommentar
Har du linker til disse annonsene med lagerarbeid?

 

Ja du sier noe med arbeidsforhold, derfor jeg lurte på om dette var det juridisk sett med tanke på at jeg tror og mener å huske at det var et unntak for å søke etter kun man eller kvinne dersom det gjaldt noe slikt?

 

Dessverre, har sett det flere ganger, men ikke vært annonser jeg har tatt vare på sånn sett.

 

Takk for nyttig informasjon!

Tror jeg dropper "henvendelsen" med tanke på at det er en klage og har mange kriterier og at annonsen har blitt fjernet.

 

Dog vil jeg våge å si at det var en tvilsom annonse, med tanke på at jeg da tviler på at betjeningen kommer inn og ser på de som prøver undertøyet og hjelper dem.

Er dette vanlig i "jente" butikker? (Det kan jo ikke være det, for da kan jo bare guttene stikke innom å se?)

At det kan være ubehagelig å snakke til en gutt/man om dette skjønner jeg ikke at skal være reel problemstilling. Jeg kjøper ofte boksere på carlings eller andre steder og der spør jeg ofte jenter i kassene om tilbud, merker og de ser jo hva jeg har kjøpt så.

 

I undertøysbutikker, dvs butikker som selger kun undertøy (dette er gjerne butikker kun for kvinner), spesialiserer seg på undertøy, så er dette faktisk meget vanlig, og jeg har selv fått hjelp til å finne den riktige bh'en for meg. Dette er butikker der det ofte ikke selges annet enn vanlig dameundetøy, og da er det også svært liten sjanse for at en gutt/mann bare "titter innom", det blir derfor feil å sammenligne disse butikkene på lik linje med f. eks H&M. La Senza er f.eks et eksempel på en slik kjede som baserer seg på å selge kun undertøy til kvinner. Det er litt mer eksklusivt, og bh'ene, samt størrelsene, passer gjerne flere enn de man finner hos billigkjedene H&M, Cubus osv.

 

Riktig bh er nemlig ikke alltid like enkelt å finne ut av selv, og da er det fint med hjelp, det er ikke bare at den skal passe, men den må gi riktig hold og støtte, slik at man ikke får vondt i ryggen, sitte pent og være behagelig, være en bh som virker lett å bevege seg i (som ikke sitter som en tvangstrøye), sitte såpass stramt at ingenting detter ut, men samtidig ikke for stramt slik at den føles god å ha på.

 

Jeg hadde dog nektet om en mann sto der og skulle hjelpe, aldri i verden. Man får mene hva man vil, men noen grenser har jeg, og jeg tror en del jenter føler det samme.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Ser den.

 

Jepp, man står der tross alt og skal måle med målebånd, og da står man der gjerne med minimalt av klesplagg. Jeg vil vel tro at det er derfor de var så spesifikke.

 

I utgangspunktet er jeg helt i mot å diskriminere, men i enkelte tilfeller, dvs. særtilfeller, så kan jeg godt forstå at man er litt mer spesifikke i sin utvelgelse når det gjelder ansettelser. Jeg hadde ikke vist meg i undertøyet foran en dame som gjorde at jeg følte meg utilpass heller, bare så der sagt (det handler litt om feelingen og stemningen i butikken også), dette kan være et følsomt tema, og ikke minst litt ubehagelig, så jeg tror det er noe med at man må tilpasse forholdene, ihvertfall tror jeg man føler det i slike ansettelsesprosesser, i fare for å miste kunder.

Lenke til kommentar

AML: § 13-3. Unntak fra forbudet mot diskriminering

(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål..

 

Likestillingsloven:

§ 4. (Likestilling ved ansettelse m.v.)

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, ...

 

Og i diskrimineringsloven §4 er ikke kjønn nevnt.

 

Vil si at et ved slikt type arbeid er det både saklig og åpenbar grunn for å søke et bestemt kjønn. Altså ikke diskriminering.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
AML: § 13-3. Unntak fra forbudet mot diskriminering

(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål..

 

Likestillingsloven:

§ 4. (Likestilling ved ansettelse m.v.)

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, ...

 

Og i diskrimineringsloven §4 er ikke kjønn nevnt.

 

Vil si at et ved slikt type arbeid er det både saklig og åpenbar grunn for å søke et bestemt kjønn. Altså ikke diskriminering.

 

Er ganske enig med deg, spesielt om det er en ren undertøysbutikk. Men ved en H&M butikk vil jeg se litt annerledes på det med mindre jobben er kun for å selge undertøy til kvinner.

 

Ser forøvrig hvorfor eventuelle menn gjerne vil ha en slik jobb.

 

Hadde jeg vært 16-20 og fått tilbud om å måle jenter i 16-30 års alderen med målebånd rundt byster, hadde jeg gjort det gratis..

 

Tviler på at du er den eneste, men ja det høres ut som en luksus jobb for gutter/menn helt til noen i familien din kommer eller de på 40 + + ..

Lenke til kommentar
Ser den.

 

Jepp, man står der tross alt og skal måle med målebånd, og da står man der gjerne med minimalt av klesplagg. Jeg vil vel tro at det er derfor de var så spesifikke.

 

I utgangspunktet er jeg helt i mot å diskriminere, men i enkelte tilfeller, dvs. særtilfeller, så kan jeg godt forstå at man er litt mer spesifikke i sin utvelgelse når det gjelder ansettelser. Jeg hadde ikke vist meg i undertøyet foran en dame som gjorde at jeg følte meg utilpass heller, bare så der sagt (det handler litt om feelingen og stemningen i butikken også), dette kan være et følsomt tema, og ikke minst litt ubehagelig, så jeg tror det er noe med at man må tilpasse forholdene, ihvertfall tror jeg man føler det i slike ansettelsesprosesser, i fare for å miste kunder.

 

Dette kan åpenbart kalles et særtilfelle?

Så kriteriene blir at det enten må være en ren undertøysbutikk i avdelingen for kvinner/jenter eller en ren undertøys avdeling i en tilfeldig butikk?

 

Så ifølge:

AML: § 13-3. Unntak fra forbudet mot diskriminering

(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål..

 

Likestillingsloven:

§ 4. (Likestilling ved ansettelse m.v.)

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, ...

 

 

Var denne annonsen helt lovlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...