Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Fylle bensin på bensinstasjon med moped


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke helt om jeg har posta i rett del : -s

 

Jeg lurer på om det er et minste krav for å fylle bensin på moped? Jeg har hørt at du MÅ fylle 5 liter bensin på noen stasjoner. Før så har jeg nesten kjørt tom tanken, også fylt på 5-6 liter. Nå har jeg halv tank på mopeden og skal ut på lang tur imorgen. Så blir nok så jeg fyller 3-4 liter. Men er da dette lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minste målekvantum kommer av usikkerheten i måleinstrumentet - for bensinpumper, så regner man med at de er for unøyaktige for mål under 4 liter. Det er dog litt forskjell mellom hva normale mennesker og Justervesenet om unøyaktighet. Hvis jeg leser standarden korrekt, så er det da snakk om en unøyaktighet på 0.01 liter per liter tanket ved så små volumer.

 

Hvordan bensinstasjonen løser dette avhenger vel litt av betjeningen.

Det å betale for tanket volum + 1% er vel det som er "riktig".

Det å betale for 4 liter uansett hva måleren sier er feil, men sannsynligvis den mest brukte løsningen i og med at selger kan diktere salgsvilkår :)

 

Du kan ta med deg en ekstra bensin tank om det er langt mellom stasjonene :)

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

I tiden jeg kjørte moped fylte jeg ofte for det rusket jeg hadde i lommene.

Aldri vært borti noe annet enn at det du fyller betaler man for, enkelt og greit.

Trenger jeg 4 liter og de ikke kan ta betalt for 4 liter er det dems problem og ikke mitt uansett, så da ville jeg sagt takk for bensinen når dere skal gjøre det så vanskelig.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare fylle en liter ekstra? Er en tier det er snakk om...

 

Synes det er greit å overholde de reglene bensinstasjonene setter, spesielt når det er snakk om så lite penger. Om man skal fylle et par dl mindre enn det som er minimum er man bare vrang.

 

Om man bare har 30,- er det ikke så lett å bare bruke 40,-

Fyller man så lite er det vel kanskje fordi man har dårlig råd fra før av vil jeg tro,

Lenke til kommentar
Så pant 4 store brusflasker i samme slengen da?

Kan umulig ha så dårlig råd at man har råd til å ha/kjøre bil/mc/whatever, men ikke en tier ekstra i bensin...

 

Vet ikke hvor god råd du hadde som 16 åring, men jeg vet i hvertfall at jeg ofte skrapte sammen det lille jeg hadde.

 

Det finnes faktisk ofte situasjoner der man ikke har mer penger desverre, og selv tomflaskene kan kun pantes en gang.

Blir for enkelt å bare si bruk mer penger, så slipper bensinsatsjonene å ha noen problemer.

Skal heller være motsatt, bensinstasjonene får ordne sine systemer så kunden slipper problemer.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare fylle en liter ekstra? Er en tier det er snakk om...

 

Synes det er greit å overholde de reglene bensinstasjonene setter, spesielt når det er snakk om så lite penger. Om man skal fylle et par dl mindre enn det som er minimum er man bare vrang.

 

Jeg har jo ikke plass i bensin tanken. Jeg har halv tank, og skal ut på en liten langtur over fjellet. Der nærmeste bensin stasjon er 8 mil unna.

 

Men løsninga mi er at jeg fyller over litt bensin fra mopeden til ei kanne, så fyller jeg full tank på bensin stasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...