Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidstagers rettigheter ved oppløsning av AS?


Frank2004

Anbefalte innlegg

Firmaet jeg er ansatt i ble kunngjort oppløst i midten av mai, uten at jeg har blitt orientert.. Jeg jobbet ut juni som vanlig, og har hatt sommerferie siden første juli. Venter fortsatt på lønning for juni, samt feriepenger for hele 2008.

 

Har noen spørsmål rundt dette:

 

#1 - Eierne har flere selskaper. Kan de (om de finner det for godt) overføre kontrakten min til et av disse, eller er jeg nå fri til å gå på dagen? (og arbeidsledig)

 

#2 - Fristen for å fremme krav mot selskapet går snart ut. Jeg har vel uansett krav på å få utbetalt opptjente feriepenger før de kan oppløse firmaet, og det skal fremgå av regnskapet, eller må jeg faktisk skrive et papir hvor jeg krever dette..?

Jeg burde egentlig fått utbetalt feriepengene når firmaet kunngjorde at de stenger ned? Er det noe lovkrav om å sette til side feriepenge-trekk?

 

#3 - Hva gjør jeg videre? Skal selvsagt ta kontakt med daglig leder asap, men utover det? Hvor lang tid tar det å oppløse et AS? - Brreg sier at evt. krav fra kreditorer må fremmes innen to måneder. Hva sier lønnsgarantiordningen om krav mot et oppløst firma, vs. et som er slått konkurs?

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ansatt i AS-et, og det er dette som er den juridiske enheten du skal forholde deg til. At eierne har andre selskap er ikke relevant, om du ikke skulle bli tilbudt jobb der. Men du har ingen fortrinnsrett om det ikke foreligger en avtale.

 

Du har krav på oppsigelsestid iht. arbeidskontrakten/AML, og om driften i selskapet avsluttes kjappere er jeg av den formening at du skal ha lønn i hele oppsigelsestiden.

 

Selskapet skal utbetale opptjente feriepenger (dette skal være avsatt i regnskapet). Om de ikke gjør det må du melde inn krav, det er viktig. Men du bør også gi beskjed om dette til avviklingsstyret, og evt. til Brønnøysund; de gjør noe ulovlig om de ikke betaler ut skyldig lønn.

 

Et selskap kan bare oppløses når alle kreditorer som har meldt inn krav har fått dette fullt ut betalt. Men lønnskrav er prioriterte krav, og avviklingsstyret skal altså kjenne til dette. Krav som ikke er meldt innen fristen blir ikke hensyntatt.

 

Lønnsgarantifond kommer inn der selskapet ikke har midler til å utbetale lønn, og det er normalt kun i sammenheng til konkurs.

 

Ferieloven § 10 fremgår at du har krav på å få feriepenger. Iht. § 11 skal feriepenger av tidligere og inneværende år utbetales sammen med siste lønning.

 

Ferieloven

Endret av Alastor
Trenger ikke sitere innlegg som er rett ovenfor
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å legge til så mye her, men vil bare si at i tilfeller som dette er det viktig å ta affære raskt - denne typen saken foreldes fort.

 

Ha en åpen kommunikasjon med arbeidsgiveren om mulig, men ikke ta alt de sier for god fisk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I samme situasjon, konkurs og søknad til lønnsgarantifondet.

Har da fylt inn det jeg ikke har fått betalt for + feriepenger.

MEN:: Har man mulighet for betaling i oppsigelsestiden?

Og hvor lang er oppsigelsestid når man har vert deltidsansatt uten faste tider, nermest ringehjelp.(i ca 9 mnd) Har man mulighet for å få noe her? Har en deltidsjobb til som jeg har hatt hele tiden.

 

Noen som kan om dette?

Lenke til kommentar

Ved åpning av en konkurs vil du normalt sett få en oppsigelse av bostyrer. Oppsigelsestider som nevnt i AML gjelder også her. Kontraktfestede oppsigelsestider gjelder ikke.

Som et eksempel:

 

Det blir åpnet en konkurs 15 okt, oppsigelse mottas av bostyrer.

Du har jobbet i 123 AS i 5 år. AML sier da at det skal være 2 mnd gjennsidig oppsigelsestid. Oppsigelsen gjelder også fra siste pr. mnd

 

Når du da fremmer krav til lønnsgarantifondet skal lønn ink. feriepenger for okt-nov-desember også medregnes.

Lønnsgarantifondet dekker dog maks 2G..

 

NETTED:

Alternativet blir vel å gjøre en beregning av stillingsprosenten de månedene du har jobbet, og videre benytte dette som krav i oppsigelsestiden (1 mnd.)

Om det blir godtatt eller ikke er opp til NAV.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...