Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registrere en nissan skyline?


Pc96

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Foreldrene mine skal kanskje kjøpe seg en Nissan skyline, men har hørt om at det ikke var eller er lovlig med nissan skyline i Norge, vil de få problemer med registrering da, altså få lov til å sette på skilt om det blir kjøp??

Eller gjelder/gjaldt det bare en type skyline?

Evt da, hvilken type skyline er/var lovlig og ikke i Norge??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke mulig. Med mindre du kjøper en som er registrert i Norge fra før, så er det bare å glemme.

 

Det er for øyeblikket tre stykker med skilt til salgs på Finn, hvorav kun én er GT-R. Den koster 650.000...

 

De kan derimot, hvis de har råd, kjøpe seg en Nissan GT-R (R35).

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig. Med mindre du kjøper en som er registrert i Norge fra før, så er det bare å glemme.

 

Det er for øyeblikket tre stykker med skilt til salgs på Finn, hvorav kun én er GT-R. Den koster 650.000...

 

De kan derimot, hvis de har råd, kjøpe seg en Nissan GT-R (R35).

 

Mener du det ikke er mulig å registrere Skyline?

 

Han som akkurat (under 2 uker siden) regga sin her i byen,

holder på å registrere en til nå, begge R33..

 

Den han har skilt på er en GTS-T btw..

Lenke til kommentar

Med mindre det har skjedd noe nytt på den fronten det siste året, så er det ikke mulig å registrere en Skyline på vanlig måte, nei. Og de som spør om det er mulig, og ikke aner hvordan ting funker kan bare legge fra seg tanken med en eneste gang uansett.

 

I utgangspunktet er det tre "smutthull" man kan bruke for å registrere en bil som ikke er ordinært godkjent i Norge.

 

1. Motorhistorisk grunnlag

Dette er måten de første Skylinene som kom til Norge ble registrert. Det vil si at det er verneverdige biler som det finnes få eller ingen av i landet.

 

2. §1-15

Dette er paragrafen i kjøretøyforskriften som sier at biler som har blitt registrert på ordinært grunnlag i et annet EU/EØS-land eller i USA kan registreres i Norge. Legg spesielt merke til ordet ordinært. Denne paragrafen ble misbrukt til å registrere en del Skyliner. Det ble gjort ved at man hentet de fra Japan til England og registrerte de med enkeltgodkjenning - altså ikke på ordinært grunnlag.

 

3. Typegodkjenning

Du kan typegodkjenne en bil, men det er dyrt og ikke noe privatperson noengang kommer til å gjøre.

 

Som jeg skriver så er dette de tre måtene som finnes - i utgangspunktet. Om han som bor i samme by som deg har funnet ut noe annet lurt, eller om han har truffet på en (litt for) snill kontrollør vet jeg ikke. Jeg vet at det har skjedd før (i Drammen for noen år siden), og at den personen ikke jobber med det samme lenger.

 

Cossiemk1: Ja, det er helt riktig. Problemet er at det finnes ekstremt få (om noen i det hele tatt) som er Eurospec. I utgangspunktet er det ingen, men jeg vet at hvertfall R34 ble solgt nye gjennom Nissan-systemet i England. Om disse ble ennkeltgodkjent, eller om de er typegodkjent vet jeg ikke.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Det er visst en kar innover mot hovedstaden som har kræsjet

nok av R33`n til å få papirer på det (typegodkjenning?)

 

Har faktisk kommet flere og fler Skyline med skilt her siste tia,

mer kan jeg ikke si siden jeg i utgangspunktet er tyskerpatriot

på bilfronten :)

 

Du kan lese litt her: http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f...8&start=160

 

Det er like håpløst å registrere enda (Hvis du leser på linken så ser du at det var en stakkar som prøvde i juni 09).

Lenke til kommentar
Det er visst en kar innover mot hovedstaden som har kræsjet

nok av R33`n til å få papirer på det (typegodkjenning?)

 

Har faktisk kommet flere og fler Skyline med skilt her siste tia,

mer kan jeg ikke si siden jeg i utgangspunktet er tyskerpatriot

på bilfronten :)

 

Du kan lese litt her: http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f...8&start=160

 

Det er like håpløst å registrere enda (Hvis du leser på linken så ser du at det var en stakkar som prøvde i juni 09).

 

Disse gutta kan svare deg på hva som skal til ;)

Selv er jeg tyskermann, men pratet med han som nylig regget den såvidt,

var visst ikke så ille som det sies. men nok av avgifter..

Lenke til kommentar

Kan du backe dette med noen kilder/dokumentasjon? Har en kompis med en supra mk4 som han ikke rakk å få skilter på før nyttår det året det ble så vanskelig som helt sikkert er rimlig interessert :)

 

edit: og hvor kom bilen fra? en annen kompis av meg regga en skyline r32 (dog for mange år sia, og den måtte han kjøre til tyskland og regge der ellerno først, også ta den tilbake og siden den var registrert i tyskland gikk det igjennom, men tror den muligheten også forsvant ved det årskiftet jeg snakket om) bilen hans kom fra dubai. Så den for litt sia forresten på Lørenskog, hvit dønn strøken r32. Kompisen min hadde noen breeeie volk felger med gull i midten når han hadde den, men de sto ikke på bilen lenger.

 

edit 3: som en siste kommentar hadde vært utrolig fett om norge kunne bremse LITT på trangsyntheten og la folk med ihvertfall de vanligste japsebilene få registrere dem, ufattelig mange gromme biler som bare står eller blir bygd om og ødelagt på bane :hm:

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...