Gå til innhold

Hvem er egentlig den beste Norske gitaristen ?


mosle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øystein Sunde var i hvertfall en av de beste og i verdensklasse.

For ett år siden dog, så var jeg på ett av showene hans og da overlot han egentlig all den festlige gitarspillinga til en standin... så det spørs om fingrene begynner å krangle. Han kompet bare... stor skuff.

 

Det er jo selvsagt ingen fasit på dette spørsmålet... men en kan jo nevne kandidater åkke som... og da synes jeg kanskje Tom Mathisen kan bli nevnt også.

Han er jo som (lite)kjent jazz gitarist på si... og en svært dyktig en også.

 

Husker jeg så ett show med ham og Herodes Falsk.

 

Falsk kommer ut på scenen med en gitar og forteller at han har lagd en ny sang som han skal framføre.

Tom blir invitert til å bli med dersom han klarer å henge med.

 

Falsk spiller vel stort sett to akkorder (mon tro om det var E og A dur?) mens Tom stiller seg i bakgrunnen og slenger fra seg en av de desidert heftigste akkustiske gitarsoloene jeg har hørt. Håpte å finne denne på youtube, men dessverre...

 

Ellers så tror jeg Rockaholic kommer til å slå seg fram som en framtredende gitarist en dag... hvis han satser vel og

 

Ketil Strand er vel han som er skikkelig dyktig men ikke helt har slått gjennom...

Lenke til kommentar

Har musikk blitt idrett nå? Det er ikke mulig å kåre norges eller verdens beste gitarist. Knut Schreiner, Geir Zahl og Øystein Greni er jo gode rocke gitarister. Øystein Sunde en dyktig fingerplukker. Ronni Le Tekrø og en haug med andre her i landet dyktige metalgitarister. Men det eneste de har felles er jo instrumentet. De bruker det jo til helt forskjellige formål. Det blir jo som om alle ball-spill skulle hatt et felles VM. Uansett teknikk og hurtighet og alle andre målbare ting er null verdt i musikk og all annen kunst om utøveren ikke har peiling på hva han skal bruke ferdighetene til. Herregud og broren hans, for en gjennomteit tråd.

Lenke til kommentar
Har musikk blitt idrett nå? Det er ikke mulig å kåre norges eller verdens beste gitarist. Knut Schreiner, Geir Zahl og Øystein Greni er jo gode rocke gitarister. Øystein Sunde en dyktig fingerplukker. Ronni Le Tekrø og en haug med andre her i landet dyktige metalgitarister. Men det eneste de har felles er jo instrumentet. De bruker det jo til helt forskjellige formål. Det blir jo som om alle ball-spill skulle hatt et felles VM. Uansett teknikk og hurtighet og alle andre målbare ting er null verdt i musikk og all annen kunst om utøveren ikke har peiling på hva han skal bruke ferdighetene til. Herregud og broren hans, for en gjennomteit tråd.

 

Joda, skjønner hva du mener, men har man ikke teknikken inne hjelper det lite hva slags musikk man spiller... Øystein Sunde runder alle hvis han vil, uansett stil...

 

For å snu spørsmålet litt på hodet, vis meg en annen norsk gitarist som kan spille vøringsfossen som ØS uten å brekke minst én finger! ;)

 

Min mening da, og jeg tar nesten aldri feil! ;) (OK... Litt kanskje! ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...