Gå til innhold

Veldig langsom formatering


Anbefalte innlegg

Heisann, prøvd å lete gjennom forumet om det er noen andre som har hatt et lignende problem men fant "heldigvis" ingen andre.

 

Formaterer min harddisk fordi det var en skadet fil, fikk ikke helt med meg filnavnet. Problemet er at det går så latterlig tregt, jeg har formatert før så jeg vet sånn nogenlunde hvor lang tid en formatering tar. Å gå fra 0 %til 1 % tar ca. 30 minutt. Dette er noe jeg aldri har opplevd tidligere.

Det er ikke meningen å klage, men er bare litt bekymret over om min litt gamle harddisk (western digital - 2-4 år) er ødelagt. Hadde vært veldig trist med tanke på at jeg ikke har råd til en ny en.

 

Og som noen kan tenke seg valgte jeg ikke "hurtig"-formatering og har aldri gjort det før. Liker at det blir gjort skikkelig. Beklager om jeg har formulert meg dårlig. Takker veldig mye for svar :)

 

mvh

 

Cecion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan aldri sikre seg mot en disk som får fysiske skader, eller at sectorene blir dårlige.

 

Men 3-4 år burde ikke være problem for en disk, under riktige arbeids forhold. (temp, stabilt strøm, og ikke mye "voldelig støt)

 

 

 

Men det er ikke normalt det du beskriver.

 

Så:

 

-hvordan, fra hvor formatere du den

 

-du må prøve å fjerne alle partitioner for så å opprette ny.

Lenke til kommentar

Problemer kommer sjeldent alene, aye. Det tok vel 3-4 timer før den ble ferdig som er det dobbelte av hva deg egentlig pleier å ta, selve formateringen. Da den da skulle installere XP'en fikk jeg blåskjerm hvor det sto at det var noe programvarefeil, at det ikke var installert riktig. Restartet og installerte xp'en på nytt og det gikk greit. Fikk installert hovedkort drivere og sånt, også fikk jeg blåskjerm igjen. Og nå etter loadingen av windows xp'en så fryser den seg. Ikke under, men etter.

 

Jeg har to harddisker, en sata disk, men den pleier ikke å vise seg i partisjonene :p Må visst installere noe sata/raid drivere for at den skal vises. Merkelig problem. Men får vel bare prøve å formatere igjen, kanskej det var et engangstilfelle!

 

Eksentron: Hvordan kan jeg kjøre HDtune hvis jeg ikke kommer meg inn i windows?

 

Takker for svar igjen! Hva skulle jeg gjort uten dere :)

Endret av Cecion
Lenke til kommentar
når du ikke velger hurtig formatering, vil den skrive "0"'er over hele disken ...

Nei, det er feil. Dette er en myte som er utrolig vanskelig å bli kvitt, den gjentas om og om igjen.

Vanlig formatering skriver akkurat det samme som hurtig formatering, dvs kun innholdstabellene. Men den leser hele disken, for å sjekke for feil.

 

At disken er skadet er nok mulig når det tar så lang tid.

Lenke til kommentar
Problemer kommer sjeldent alene, aye. Det tok vel 3-4 timer før den ble ferdig som er det dobbelte av hva deg egentlig pleier å ta, selve formateringen. Da den da skulle installere XP'en fikk jeg blåskjerm hvor det sto at det var noe programvarefeil, at det ikke var installert riktig. Restartet og installerte xp'en på nytt og det gikk greit. Fikk installert hovedkort drivere og sånt, også fikk jeg blåskjerm igjen. Og nå etter loadingen av windows xp'en så fryser den seg. Ikke under, men etter.

 

Jeg har to harddisker, en sata disk, men den pleier ikke å vise seg i partisjonene :p Må visst installere noe sata/raid drivere for at den skal vises. Merkelig problem. Men får vel bare prøve å formatere igjen, kanskej det var et engangstilfelle!

 

Eksentron: Hvordan kan jeg kjøre HDtune hvis jeg ikke kommer meg inn i windows?

 

Takker for svar igjen! Hva skulle jeg gjort uten dere :)

 

Via f.eks. BartPE eller andre boot-cder

Lenke til kommentar
når du ikke velger hurtig formatering, vil den skrive "0"'er over hele disken ...

Nei, det er feil. Dette er en myte som er utrolig vanskelig å bli kvitt, den gjentas om og om igjen.

Vanlig formatering skriver akkurat det samme som hurtig formatering, dvs kun innholdstabellene. Men den leser hele disken, for å sjekke for feil.

 

I stand corrected, men det skal sies at dette er en helt idiotisk måte å teste for feil, da maskinen ikke vet om resultatet den leser faktisk er hva som ble skrevet til disken.

 

Eneste riktige måten å sjekke for feil er å skrive først, så lese, så sammenligne.

 

Men for all del, jeg skal ikke beskylde microsoft for å gjøre ting riktig :p

Lenke til kommentar
... men det skal sies at dette er en helt idiotisk måte å teste for feil, da maskinen ikke vet om resultatet den leser faktisk er hva som ble skrevet til disken.

Det hadde vært idiotisk om det var så enkelt utført, ja. Men det er det naturligvis ikke.

Det er ikke dataene på disken som blir sjekket, men om sektorer kan leses uten feil.

Hver sektor på disken inneholder 512 bytes med brukerdata pluss ganske mye feildeteksjonsdata. Disse ekstra dataene brukes sammen med brukerdata i avanserte matematiske algoritmer slik at enkle bitfeil kan korrigeres (noe som skjer hele tiden), og mer alvorlige feil detekteres.

Hvis det er feil på disken så vil kontrolleren si fra, og da kan Windows detektere dette og "legge til side" denne sektoren slik at den ikke brukes.

Lenke til kommentar
... men det skal sies at dette er en helt idiotisk måte å teste for feil, da maskinen ikke vet om resultatet den leser faktisk er hva som ble skrevet til disken.

Det hadde vært idiotisk om det var så enkelt utført, ja. Men det er det naturligvis ikke.

Det er ikke dataene på disken som blir sjekket, men om sektorer kan leses uten feil.

Hver sektor på disken inneholder 512 bytes med brukerdata pluss ganske mye feildeteksjonsdata. Disse ekstra dataene brukes sammen med brukerdata i avanserte matematiske algoritmer slik at enkle bitfeil kan korrigeres (noe som skjer hele tiden), og mer alvorlige feil detekteres.

Hvis det er feil på disken så vil kontrolleren si fra, og da kan Windows detektere dette og "legge til side" denne sektoren slik at den ikke brukes.

 

citation needed.

 

jeg kjenner til hvordan enterprise løsningene til emc, hitachi og sun løser dette problemet, men har aldri hørt om at windows/harddisken løser korrupsjon på egenhånd med "masse" crc sjekking. men for all del, fortell, tar jeg feil vil jeg gjerne vite om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...