Gå til innhold

Går det virkelig ikke ann å svi en p4...?


huf

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tenkt på mange ganger før! Går det ikke ann å svi en p4? Er det slik at den klokker seg ned når det holder på å gå galt? Og er det slik at jeg kan montere min p4 på et hk uten kjøler og starte opp uten at den tar noe som helst slags skade av det? og visst mine teorier er rette, hvorfor lager ikke AMD sine cpu'er slik da?

Jeg har bare erfaringer med AMD, men nå er det **** meg nok! Nå skal jeg ha meg et skikkelig p4 system på over 2 ghz å jeg skal ikke svi noen cpu! Jeg har allerede svidd vekk 2 AMD cpu'er på under 1 måned nå, så nå er det defivitivt slutt! Nå skal det Pentium i hus!

 

p.s.Ikke fordi at jeg på noen måte misliker AMD, men jeg vil ha en forandring. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint ann å svi av en P4 også.. AMD tåler mer varme, men senker ikke klokkehastigheten hvis prosessor blir for varm.. Hvordan du har klart å svi av 2 AMD'er på en måned ville jeg likt å vite. Sitter selv med et AMD system som slår seg selv a selv når det blir for varmt. Det er det på alle nyere hovedkort til AMD prosessore.

Jeg vet ikke hvilket hovedkort du har.. men det er sikkert en thermal protection greie på det og. Skal litt til å svi av en AMD prosessor da, med annet du har tatt av ribba, ribba sitter løst/ikke ordentelig, slått av vifta eller satt volt og prosessor på det høyeste du kan og kjørt stress test med en pinglete kjøleribbe.

 

En P4 klokker seg ned når det blir varmt, ikke når noe galt skjer. Skal du overklokke en P4, så må du være mer forsiktig med volten enn det man behøver å være på en AMD prosessor. Mange P4 eiere som har brent seg på å ha for høy volt. Prosessoren ryker ikke med en gang, men etter noen månder.

 

Lykke til med ditt nye kjøp.

Lenke til kommentar
Hvordan du har klart å svi av 2 AMD'er på en måned ville jeg likt å vite.

Det er enkelt? Har ikke selv opplevde det, men om du bytter kjøler og cpu'en ikke har gode kontakt.

Har selv opplevd dette med min gamle p3, ville ikke starte opp biosen en gang, fjernet noen puter på kjøleren da ble alt ok.

Lenke til kommentar
Hvordan du har klart å svi av 2 AMD'er på en måned ville jeg likt å vite.

Det er enkelt? Har ikke selv opplevde det, men om du bytter kjøler og cpu'en ikke har gode kontakt.

Har selv opplevd dette med min gamle p3, ville ikke starte opp biosen en gang, fjernet noen puter på kjøleren da ble alt ok.

 

Mener liksom at det skal være litt vanskelig med annet han ikke klarer å sette på kjøleribba skikkelig. Jeg vet jo at man lett klarer å svi av X antall AMD CPU'er på kort tid, men lurer litt på hvordan han har klart det, pga. kjøler eller overklokking.

Lenke til kommentar
Tom's Hardware gjorde jo en velkjent test på dette i fjor, de starta maskiner uten kjøleribbe. AMD tok fyr på et sekund (ødelagt CPU og HK), mens P4 bare slo seg av, og var like hel. AMD har forbedret designet etter det, mener jeg å ha hørt.

Opteron (sannsyneligvis også Athlon 64) har innebygd heat proctector. DVS at dem klokker seg ned (utifra det jeg har lest). I tillegg har Hammer-serien heat spreader. Det er noe som gjør at AMD i fremtiden vil være like "idiotsikkert" som Intel.

 

selv har jeg brent opp 2x1700+ til den nette sum av 2600,-, men jeg tar skylden selv siden det var som følger av leking med kjøling og uforsiktig montering av kjøler. Ikke AMD sin feil at jeg og trådoppretter er noen bidige kløner, er det vel?

Lenke til kommentar
Tom's Hardware gjorde jo en velkjent test på dette i fjor, de starta maskiner uten kjøleribbe. AMD tok fyr på et sekund (ødelagt CPU og HK), mens P4 bare slo seg av, og var like hel. AMD har forbedret designet etter det, mener jeg å ha hørt.

Opteron (sannsyneligvis også Athlon 64) har innebygd heat proctector. DVS at dem klokker seg ned (utifra det jeg har lest). I tillegg har Hammer-serien heat spreader. Det er noe som gjør at AMD i fremtiden vil være like "idiotsikkert" som Intel.

 

selv har jeg brent opp 2x1700+ til den nette sum av 2600,-, men jeg tar skylden selv siden det var som følger av leking med kjøling og uforsiktig montering av kjøler. Ikke AMD sin feil at jeg og trådoppretter er noen bidige kløner, er det vel?

 

2600.- for et par XP1700+ ? Handler på Yatack du eller?

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min xp2100+ tb-b tok jeg på alt for lite kjølepasta slik at det ikke ble kontakt, men datamskinen skrudde seg av etter 1,5 sek pga varmen. Selv om jeg skrudde den på flere ganger nesten uten kjøling (trodde noe annet var galt da den skrudde seg av) tok den ikke skade av det og lever nå i beste velgående. Altså en stor forbedring fra palmino.

Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte min xp2100+ tb-b tok jeg på alt for lite kjølepasta slik at det ikke ble kontakt, men datamskinen skrudde seg av etter 1,5 sek pga varmen. Selv om jeg skrudde den på flere ganger nesten uten kjøling (trodde noe annet var galt da den skrudde seg av) tok den ikke skade av det og lever nå i beste velgående. Altså en stor forbedring fra palmino.

Såvidt jeg vet så var grunnen til at Palomino-CPUen brente seg i THG-testen, at HKet brukte CPUens temperaturmåler. Men denne var alt for treg, slik at CPUen brant opp før HKet rakk å kutte strømmen. Problemet er løst på nyere HK ved at en egen temp-sensor gjør jobben (den leser av flere ganger i sekundet). Dermed så vil selv Barton svi seg på et "gammelt" hk (et som bare bruker CPU-sensoren).

Lenke til kommentar
Jeg har allerede svidd vekk 2 AMD cpu'er på under 1 måned nå

 

Min gode mann (?): Du er en kløne! :lol:

 

Hvis vi inkluderer de maskinene jeg har montert for venner og kjente og ifm. jobb så er jeg vel oppe i 30-40 CPU'er hittil, de aller fleste AMD. Har ikke toasta en eneste en av dem, så hva folk som stadig ødelegger CPU'ene sine på den ene eller andre måten driver med må jeg si jeg lurer veldig på.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede svidd vekk 2 AMD cpu'er på under 1 måned nå

 

Min gode mann (?): Du er en kløne! :lol:

 

Hvis vi inkluderer de maskinene jeg har montert for venner og kjente og ifm. jobb så er jeg vel oppe i 30-40 CPU'er hittil, de aller fleste AMD. Har ikke toasta en eneste en av dem, så hva folk som stadig ødelegger CPU'ene sine på den ene eller andre måten driver med må jeg si jeg lurer veldig på.

 

:lol:

Lenke til kommentar
Jeg vet jo at man lett klarer å svi av X antall AMD CPU'er på kort tid, men lurer litt på hvordan han har klart det, pga. kjøler eller overklokking.

 

Mitt stalltips er at han ikke gidder å ta de 5 minuttene det tar å skru ut hovedkortet før han monterer cpu/kjøler og da er det verre å se om kjøleblokka/ribba sitter skjevt, man har faktisk veldig liten kontroll med det hvis man ikke kan se hovedkortet/kjøleribba 'fra siden'.

 

Jeg tar bestandig hovedkortet ut av maskinen før jeg monterer noe på CPU'en. Hvis det *ser* rett ut og man i tillegg ikke kan se noe lys skinne i mellom cpu/kjøleblokk hvis man holder det opp mot et skarpt lys så er det ihvertfall ikke så dårlig kontakt at man svir hele greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...