Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å skaffe meg speilrefleks siden jeg liker å ta gode bilder, men ønsker å ha flere muligheter enn jeg har på kompaktkameraet mitt, Samsung NV10.

 

Jeg har brukt Nikon D80 litt før, men er ikke pro :p

 

Jeg har ikke bestemt meg for å kjøpe enda, men vil se på de forskjellige mulighetene.

 

Jeg har sett litt på Canon 450D, Sony DSLR-A300 og Nikon D60, men vet ikke helt enda.

Jeg skulle gjerne hatt muligheten for å vri skjermen på samme måte som på Nikon D5000, men synes det blir litt i meste laget for mitt første speilrefleks ettersom jeg ikke har et pengetre i hagen ;)

 

Regner med at det holder med 18-55mm objektiv e.l. til å begynne med, men om dere har andre tanker rundt det, er det bare å si ifra.

 

Jeg har prøveholdt Canon 450D og Sony DSLR-A350, og 450D lå best i hånda.

 

Om dere kan komme med anbefalinger eller egne meninger om kameraene hadde det vært veldig fint. Om dere har andre gode alternativer er det flott om dere sier ifra. Jeg vil også gjerne vite om de forskjellige funksjonene de forskjellige kameraene har.

 

Hvilket burde jeg velge?

 

Takk for alle svar!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg vurderer å skaffe meg speilrefleks siden jeg liker å ta gode bilder, men ønsker å ha flere muligheter enn jeg har på kompaktkameraet mitt Samsung NV10.

 

Jeg skal på ingen måte fraråde kjøp av speilrefleks, men vil bare nevne at du trenger ikke å bytte til speilrefleks for å få flere muligheter enn NV10. Det finnes en god del kompaktkameraer som har omtrent de samme manuelle og semiautomatiske funksjoner som du finner på et speilrefleks, og som også gir mulighet for ekstern blits og bruk av RAW-format. Det disse ikke har er utbyttbare objektiv, og siden sensoren er mindre blir bildekvaliteten dårligere i en del (mange) situasjoner.

 

Et annet alternativ som gir bedre bildekvalitet enn kompaktkameraer, omtrent på høyde med de rimeligste speilrefleksene er kameraer som Olympus EP1 og Panasonic G1/GH1 som har sensor av samme type (størrelse) som på speilreflekser og utbyttbar optikk, men ikke speilreflekssøker.

 

Jeg oppfatter Nikon D5000 som det beste begynnerspeilrefleksen i øyeblikket, med veldig bra bildekvalitet, vridbar skjerm og mulighet for video. Ser du skriver at det blir for dyrt, og det betyr muligens at en annen av mine favoritter, Olympus E-620 også blir for dyrt. Jeg er Canon-bruker selv, og har ingen problemer med å anbefale 40D, 450D eller 500D heller selv om jeg synes Canon kanskje ligger et lite hakk ba Nikon i øyeblikket, men så er da 450D også billigere enn D5000.

 

D60 begynner å bli en ganske gammel modell, så selv om det også er et bra kamera ville jeg ikke valgt det i dag. A-350 kjenner jeg ikke så godt (har prøvd noen andre Sony modeller), og den vridbare skjermen er bra, men ikke like bra som Nikon sin, og det mangler (i likhet med 450D og E-620) videofunksjon.

Lenke til kommentar
Hei, jeg vurderer å skaffe meg speilrefleks siden jeg liker å ta gode bilder, men ønsker å ha flere muligheter enn jeg har på kompaktkameraet mitt Samsung NV10.

 

Jeg skal på ingen måte fraråde kjøp av speilrefleks, men vil bare nevne at du trenger ikke å bytte til speilrefleks for å få flere muligheter enn NV10. Det finnes en god del kompaktkameraer som har omtrent de samme manuelle og semiautomatiske funksjoner som du finner på et speilrefleks, og som også gir mulighet for ekstern blits og bruk av RAW-format. Det disse ikke har er utbyttbare objektiv, og siden sensoren er mindre blir bildekvaliteten dårligere i en del (mange) situasjoner.

 

Et annet alternativ som gir bedre bildekvalitet enn kompaktkameraer, omtrent på høyde med de rimeligste speilrefleksene er kameraer som Olympus EP1 og Panasonic G1/GH1 som har sensor av samme type (størrelse) som på speilreflekser og utbyttbar optikk, men ikke speilreflekssøker.

 

Jeg oppfatter Nikon D5000 som det beste begynnerspeilrefleksen i øyeblikket, med veldig bra bildekvalitet, vridbar skjerm og mulighet for video. Ser du skriver at det blir for dyrt, og det betyr muligens at en annen av mine favoritter, Olympus E-620 også blir for dyrt. Jeg er Canon-bruker selv, og har ingen problemer med å anbefale 40D, 450D eller 500D heller selv om jeg synes Canon kanskje ligger et lite hakk ba Nikon i øyeblikket, men så er da 450D også billigere enn D5000.

 

D60 begynner å bli en ganske gammel modell, så selv om det også er et bra kamera ville jeg ikke valgt det i dag. A-350 kjenner jeg ikke så godt (har prøvd noen andre Sony modeller), og den vridbare skjermen er bra, men ikke like bra som Nikon sin, og det mangler (i likhet med 450D og E-620) videofunksjon.

 

Poenget mitt i førstepost ble kanskje litt rotete, men jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe annet enn speilrefleks når jeg skal ha nytt kamera. Jeg har lånt D80 litt, og har nesten blitt hekta :p Jeg liker også muligheten til å bytte ut objektiv pga at jeg har tatt en del bilder av hus, bygninger, natur osv, og det er godt å ha andre muligheter som kan hjelpe til å få det perfekte bildet. Tidligere, ved bruk av NV10, har jeg kunne hatt bruk for mulighetene det gir å bytte objektiv.

 

Jeg tror nok D5000 som vil passe meg best, men jeg gidder ikke bruke så mye penger på kamera akuratt nå. Det er litt synd at det ikke er så mange flere speilreflekskameraer som kan ta opp video i HD...:(

 

Jeg liker mulighetene til A300, men siden A350, som jeg antar er ganske likt å holde i, ikke lå godt i hånda mi, tror jeg nok dessverre ikke det blir Sony.

 

Du sier du ikke ville valgt D60 idag fordi det er gammelt, men vet du om Nikon slipper noen nye kameraer snart? Det kunne vært kjekt med Nikon ettersom jeg har muligheten for å låne utstyr av noen jeg kjenner.

 

450D virker som om det er det som passer best av de tre forslagene jeg satt opp. Det ligger godt i hånda, har stor og god skjerm og liveview, noe jeg gjerne vil ha.

 

EDIT: Jeg synes det er litt rart at det ikke står hva som følger med her. Noen som vet det?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

D60 er gammelt, men som sagt et helt OK kamera, personlig synes jeg andre modeller har bedre pris/ytelse og det er grunnen til at jeg ikke synes D60 er noe godt kjøp i dag. D3000 som blir en billigversjon av D5000 spås lansert i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv ett Canon EOS 450D og er storfornøyd. Kjempe enkelt å bruke. Veldig brukervennlige menyer og settinger. Batteritiden er ikke noe å klage på da den presser ut ei 5-600 eksponeringer på ett fulladet batteri. Det er også det letteste kameraet av de du nevner der, om det er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Det er jo mange bra kameraer på markedet i dag og forståelig nok vanskelig å velge, og mange kan sikkert anbefale både det ene og det andre her nå - og gjøre det hele enda mer forvirret.

 

Men siden du nevner 450D og synes det var ok å holde, så er det ihvertfall et rimelig safe valg. Du går neppe bom der.

 

Tor

Lenke til kommentar
D60 er gammelt, men som sagt et helt OK kamera, personlig synes jeg andre modeller har bedre pris/ytelse og det er grunnen til at jeg ikke synes D60 er noe godt kjøp i dag. D3000 som blir en billigversjon av D5000 spås lansert i løpet av sommeren.

 

Her du link til en nettside der det står noe om D3000?

Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe en D80? Du får dem for rundt 3000kr ( + objektiv ) om du følger med litt på bruktmarkedet på feks foto.no eller finn. Så kan du bruke det et år eller noe til de andre har fallt i pris og du har funnet ut om dette virkelig er noe du kan tenke deg å bruke mange penger på. Lykke til !

Lenke til kommentar
Hva med å bare kjøpe en D80? Du får dem for rundt 3000kr ( + objektiv ) om du følger med litt på bruktmarkedet på feks foto.no eller finn. Så kan du bruke det et år eller noe til de andre har fallt i pris og du har funnet ut om dette virkelig er noe du kan tenke deg å bruke mange penger på. Lykke til !

 

Jeg tror ikke jeg ville hatt D80 om jeg skulle kjøpt brukt, jeg vil heller ha noe litt annerledes enn det noen jeg kjenner har.

 

Også vil jeg gjerne ha liveview ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Var i dag å så på Sony Alpha DSLR-A330 og Canon EOS 450D.

 

Selgeren anbefalte meg å velge Sony siden dette kameraet hadde billedstabilisator i kameraet i stedet for linsen. Han fortalte videre at ny linse til Canon var dobbelt så dyr siden stabilisatoren satt i linsen. Batterikapasiteten på Sony var også bedre.

 

Stemmer dette?

Hva sier dere "eksperter" her i forumet?

 

Vil ha et kamera som jeg kan "vokse" med. Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Var i dag å så på Sony Alpha DSLR-A330 og Canon EOS 450D.

 

Selgeren anbefalte meg å velge Sony siden dette kameraet hadde billedstabilisator i kameraet i stedet for linsen. Han fortalte videre at ny linse til Canon var dobbelt så dyr siden stabilisatoren satt i linsen. Batterikapasiteten på Sony var også bedre.

 

Stemmer dette?

Hva sier dere "eksperter" her i forumet?

 

Vil ha et kamera som jeg kan "vokse" med. Hva ville dere valgt?

 

Her ser du optikk fra Sony, sortert etter pris. Hvor gode de er, det vet jeg ikke, men de ser forholdsvis rimelig ut.

 

Her er tilsvarende for Canon.

 

Har du "prøvd" grepet på A330? Jeg synes det er ganske lite, men hvis det passer deg så er det nok greit.

Lenke til kommentar
Var i dag å så på Sony Alpha DSLR-A330 og Canon EOS 450D.

 

Selgeren anbefalte meg å velge Sony siden dette kameraet hadde billedstabilisator i kameraet i stedet for linsen. Han fortalte videre at ny linse til Canon var dobbelt så dyr siden stabilisatoren satt i linsen. Batterikapasiteten på Sony var også bedre.

 

Stemmer dette?

Hva sier dere "eksperter" her i forumet?

 

Vil ha et kamera som jeg kan "vokse" med. Hva ville dere valgt?

 

Elkjøp eller Lefdal du var på,standard svar der i gården.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
EDIT: Jeg synes det er litt rart at det ikke står hva som følger med her. Noen som vet det?

 

Det følger ikke med noe,vel huset får du :)

 

Står det hus,kun hus i annonsen følger det ikke med noen objektiv,Ellers så står det kamerakit,kit og kamera med objektiv i annonsen.

 

Nå er det tross alt snart et halvt år siden jeg skrev det innlegget, så jeg regner med at annonsen har endret seg... Om jeg husker riktig var det den annonsen som ikke hadde noe info om hva som fulgte med. Det sto ikke kamerahus/hus, kit, med objektiv, eller noe lignende. Bare Nikon D5000, og litt info om selve kameraet ;)

Lenke til kommentar

Nei, dessverre :blush: Jeg har i stedet begynt å oppgradere PC'n og holder på å bygger et par andre PC-er også...

(Se mine to arbeidslogger i signaturen)

 

Men jeg skal si det hadde vært praktisk å hatt speilrefleks til å ta bilder til arbeidsloggene... Det er så mye enklere å fokusere med speilrefleks sammenlignet med en del kompaktkameraer ;)

 

For å være ærlig vet jeg ikke om det blir noe speilrefleks på meg i nærmeste framtid :ermm: Det er så mye annet jeg hunne tenkt meg, og det er jo alltid kjekt å spare opp litt penger til et senere tidspunkt ;)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...