Gå til innhold

Gjør politiet her i landet en god nok jobb?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at man gang etter gang anklager folk for å være politi/politistudent/tyster etc. dersom man slår hull i retorikken til en meddebattant eller forsvarer politiet i diskusjoner?

 

Hvis du ser i signaturen til WildWolF så skal det jo ikke så mye til for å gjette at han er en politistudent (men det har jo nå vist seg at han faktisk bare er en vanabe student eller en frammtidig student)

 

Hvis det hadde vært tilfelle at han hadde vært en politistudent (noe det kunne virke som) er det jo helt legitimt å stille spørsmål om hvor objektiv han er, og kritisere at han bruker hersketeknikker (for det er noe som absolutt ikke er greit og ihvertfall ikke fra en fremmtidig tjenestemann som er under utdannelsen)

 

Uhh?

 

Ikke noe hersketeknikker her. Lille venn var brukt som litt "humor" i setningen.

 

Trenger jeg å være "vanabe/wanna be" fordi jeg gjør noe bidrag på at forum samt vil bli politi SENERE i livet mitt? Hvordan vet dere at jeg ikke har lyst til å gå til etterforskningsavsnittet, for da er jeg ikke ute i gata.

 

Dere kan ikke bare kaste en haug med teorier på meg, uten å kunne bevise noe. Dette er tekst, måten "lille venn" var sagt på oppfattes til hver enkelt individ som leser. I "ekte verden" så ville jeg ikke brukt det ordet i en negativ form for å si det slik.

 

Evt. spørsmål kan sendes på PM, melder meg ut av denne tråden.

"lille venn" er en hersketeknikk uansett hvordan du vrir eller vender på det (med mindre det er et lite barn du snakker til). Det blir brukt for å latterliggjøre eller se ned på motdebatanten. Dette kan ikke brukes som noen "humor" (hvordan får du til det?)

 

Men on topic:

Hvilke resurser er det egenklig du mener at politiet bør få mer av? penger, biler, annet materiell eller personell?

 

Og hvorfor mener du at politiet "fortjener" dette etter alle de grove feilprioritereingen man ser hele tiden? Og hva er det som får deg til å tro at de vil bruke disse resursene rigktig?

 

Hvis du svarte personell på resursspørsmålet, hvordan mener du man skal få til dette?

 

Jeg mener stikkordet her burde være feilprioriteringer.

Et eksempel på det kan foreksempel være noe som skjedde for et par år siden.

En uskyldig vennegjeng satte en kveld og spilte poker, med penger involvert.

Da politiet fikk misstanke om det, så samlet de rundt 10 menn, sparka ned døren og stormet inn bevæpnet! satte lenke på venne gjengen og hold dem der inne for avhør i flere timer.

 

Da tenkte jeg..what!

Ok jeg hadde forstått det vis det var hold gisler der inne av en gærn massemorder som hadde tenkt å sprenge hele stortinget. Men det var vennegjeng som koste seg med litt pokerspill en rolig kveld.

Det hadde hold om det kom et par konstabler og banka forsiktig på døren og sagt at de skulle avslutte spillet.

 

Også kunne de 8 andre gått ut og ta folk som virkelig burde taes, foreksempel overgripere og mordere.

Det er DET jeg mener med feilprioriteringer!

Det er vel sikkert denne saken du tenker på:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2625233.ece

Og ja dette er helt horribel bruk av politiets resurser og skattebetalerenes penger, og det krimminaliserer gjennomsnittsborgeren (noe som ikke er bra i det heletatt for da mister folk tilitten til politiet (noe jeg forrøverig har gjordt for lenge siden))

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel sikkert denne saken du tenker på:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2625233.ece

Og ja dette er helt horribel bruk av politiets resurser og skattebetalerenes penger, og det krimminaliserer gjennomsnittsborgeren (noe som ikke er bra i det heletatt for da mister folk tilitten til politiet (noe jeg forrøverig har gjordt for lenge siden))

 

Hvor går grensen for hvilke lovbrudd politiet bør ignorere? Poker kan for eks likestilles med marihuana når man ser på hvor mange som ønsker legalisering. Skal politiet ignorere de som dyrker til selvbruk? Skal pokerbuler få frie tøyler til å legge forholdene til rette slik at noen få tullinger kan spille bort pengene sine?

 

Begår man lovbrudd så skal man være klar over at det eksisterer en risiko for å bli straffet. Ta fildeling for eks. Sansynligheten for straff er ikke eksisterende og er derfor ekstremt utbredt. Fjerner man risikoen for straff så blir lovbruddet teknisk sett lovlig. Sist jeg sjekket så er ikke politiet vårt lovgivende organ.

Lenke til kommentar
Det er vel sikkert denne saken du tenker på:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2625233.ece

Og ja dette er helt horribel bruk av politiets resurser og skattebetalerenes penger, og det krimminaliserer gjennomsnittsborgeren (noe som ikke er bra i det heletatt for da mister folk tilitten til politiet (noe jeg forrøverig har gjordt for lenge siden))

 

Hvor går grensen for hvilke lovbrudd politiet bør ignorere? Poker kan for eks likestilles med marihuana når man ser på hvor mange som ønsker legalisering. Skal politiet ignorere de som dyrker til selvbruk? Skal pokerbuler få frie tøyler til å legge forholdene til rette slik at noen få tullinger kan spille bort pengene sine?

 

Begår man lovbrudd så skal man være klar over at det eksisterer en risiko for å bli straffet. Ta fildeling for eks. Sansynligheten for straff er ikke eksisterende og er derfor ekstremt utbredt. Fjerner man risikoen for straff så blir lovbruddet teknisk sett lovlig. Sist jeg sjekket så er ikke politiet vårt lovgivende organ.

Ok så du mener at det er helt greit at politiets spesialstyrker i fullt taktisk utstyr i tilegg til alle landets politistyrker skal storme TG og arrestere alle deltagerene? for de fleste der er jo fildelere ikke sannt.

 

Måten det ble gjordt på og mengden resurser som er brukt på det er det som er helt horribelt. her gikk altså politiets spesialstyrke i fullt taktisk utstyr med mp5, skjold, skuddsikker vest, hjelm, osv inn gjennom vinduet i 2 etasje for å arrestere 35 stk som satt og spillte poker, i tilegg til lang spaning på stedet og at resten av politistyrken på romerike sto væpnet utanfor. Fannt de ikke ut at de ikke var så farlige under spaningen altså?

 

Det med mariuana blir litt anderledes da dette ikke er noe gjenomsnittsnordmannen driver med, mens det er en veldig stor del av befolkningen som spiller poker en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Herregud skal de begynne med forelegg fordi man ikke har riktig med reflekser eller ringeklokke på sykkelen så kan de faen meg pelle seg i rævva...

 

Saklig post?

 

Du tenker ikke mye på sikkerhet, politi flest gir ikke bøter for å ha det morro, men for å hinte om å tilskaffe disse for å bevare en viss standard på sykkelsikkerhet og de rundt deg.

Lenke til kommentar
Det med mariuana blir litt anderledes da dette ikke er noe gjenomsnittsnordmannen driver med, mens det er en veldig stor del av befolkningen som spiller poker en gang i blandt.

 

Jeg synes ikke det virker helt opplagt at det er langt flere som spiller poker om penger, enn som røyker marihuana, i Norge.

Lenke til kommentar
Herregud skal de begynne med forelegg fordi man ikke har riktig med reflekser eller ringeklokke på sykkelen så kan de faen meg pelle seg i rævva...

 

Saklig post?

 

Du tenker ikke mye på sikkerhet, politi flest gir ikke bøter for å ha det morro, men for å hinte om å tilskaffe disse for å bevare en viss standard på sykkelsikkerhet og de rundt deg.

Såklart, lovbrudd er lovbrudd.

Men når det er slik at en som kjører 90 i 80 sonen får 10000 kroner i bot, fordi det er jo sykt dødsfarlig å kjøre så fort, mens en som voldtar en jente kan bare vente på at saken blir henlagt pga. manglende ressurser til politiet, kan gå fri?

Feilprioritering, inkompetanse, man blir irritert. Politiet er helt ubruklig.

Lenke til kommentar
Det er vel sikkert denne saken du tenker på:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2625233.ece

Og ja dette er helt horribel bruk av politiets resurser og skattebetalerenes penger, og det krimminaliserer gjennomsnittsborgeren (noe som ikke er bra i det heletatt for da mister folk tilitten til politiet (noe jeg forrøverig har gjordt for lenge siden))

 

Hvor går grensen for hvilke lovbrudd politiet bør ignorere? Poker kan for eks likestilles med marihuana når man ser på hvor mange som ønsker legalisering. Skal politiet ignorere de som dyrker til selvbruk? Skal pokerbuler få frie tøyler til å legge forholdene til rette slik at noen få tullinger kan spille bort pengene sine?

 

Begår man lovbrudd så skal man være klar over at det eksisterer en risiko for å bli straffet. Ta fildeling for eks. Sansynligheten for straff er ikke eksisterende og er derfor ekstremt utbredt. Fjerner man risikoen for straff så blir lovbruddet teknisk sett lovlig. Sist jeg sjekket så er ikke politiet vårt lovgivende organ.

Det blir ikke "teknisk sett lovlig" selv om loven ikke håndheves i noen utstrakt grad.

Selvsagt skal alle forbrytelser straffes så fremt det lar seg gjøre, men jeg håper ærlig talt ikke at du mener en gjeng pokerspillere var den største trusselen politiet kunne bruke tid og ressurser på å bekjempe.

Lenke til kommentar
Herregud skal de begynne med forelegg fordi man ikke har riktig med reflekser eller ringeklokke på sykkelen så kan de faen meg pelle seg i rævva...

 

Saklig post?

 

Du tenker ikke mye på sikkerhet, politi flest gir ikke bøter for å ha det morro, men for å hinte om å tilskaffe disse for å bevare en viss standard på sykkelsikkerhet og de rundt deg.

Såklart, lovbrudd er lovbrudd.

Men når det er slik at en som kjører 90 i 80 sonen får 10000 kroner i bot, fordi det er jo sykt dødsfarlig å kjøre så fort, mens en som voldtar en jente kan bare vente på at saken blir henlagt pga. manglende ressurser til politiet, kan gå fri?

Feilprioritering, inkompetanse, man blir irritert. Politiet er helt ubruklig.

 

Se på det der med voldtekt; Damer elsker sex, og damer elsker kake. Se på voldtekt litt som å tvangsfore en dame med kake :tease: *Tuller og ler*

 

Nei, jeg skjønner absolutt logikken din. Men du får heller ikke 10.000 kroner i bot for å kjøre 10 km/t over 80 km/t i 90 sonen. Derimot får du 1600 kroner i bot; Les forskriften for forenklet forelegg § 1 f).

 

Det med voldtekt er et dystert tema. Det har ikke så mye med politiet generelt å gjøre. UP er en etat innad politiet som får penger av staten til å ta seg av trafikken, mens ordensavsnittet er eget, du kan ikke da si at politi prioriterer feil når de bruker ressursene på de etatene som er ment å få de pengene de skal ha for å fungere.

Lenke til kommentar

Jeg skal få det klart her at om en politi en vakker dag skulle være så meget uheldig og få til og stoppe meg og ilegge meg bot fordi jeg f.eks ikke hadde bra nok refleks i pedalen på sykkelen, så hadde jeg faen meg slått ut hver eneste tann han har i trynet. Det gjelder også deg Teh WolF !

 

Assa hadde det vært mitt på svarte natta så er det en fyr som faktisk har funnet opp refleks vest som er bedre en alle de dumme tingsene på hele sykkelen til sammen. Men hvis en kommer på lyse dagen og gir bot...Ja da er det månelyst. Dette er et fritt land og om jeg har lyst til og bli påkjørt så er det min sak.

Lenke til kommentar
Jeg skal få det klart her at om en politi en vakker dag skulle være så meget uheldig og få til og stoppe meg og ilegge meg bot fordi jeg f.eks ikke hadde bra nok refleks i pedalen på sykkelen, så hadde jeg faen meg slått ut hver eneste tann han har i trynet. Det gjelder også deg Teh WolF !

Hvorfor i all verden hadde du gjort det? Det er noe av det dummeste jeg har hørt, rett og slett. Men det er lett å være tøff i trynet, da.

Lenke til kommentar
Assa hadde det vært mitt på svarte natta så er det en fyr som faktisk har funnet opp refleks vest som er bedre en alle de dumme tingsene på hele sykkelen til sammen. Men hvis en kommer på lyse dagen og gir bot...Ja da er det månelyst. Dette er et fritt land og om jeg har lyst til og bli påkjørt så er det min sak.

 

Men du bryr deg ikke om Ola Nordmann som deretter sitter inne i 3-4 år for uaktsomt drap i kjøretøy? Her i Norge er det i hvertfall slik at vi eier samvittighet, og det er ikke lett å leve med at du har drept eller skadet et menneske hakk i hjel. Kjenner folk som har erfart andres dumheter, b.la en som har drept en i togbanen.

 

Og om du slår alle tennene til en politimann eller ei er ikke opp til meg å bestemme eller ta meg bry ved, men da må du også tenke på at du soner 8-9 mnd MINST, pluss en 50.000kr per tann, og tviler på at du i det hele tatt overmanner en politimann som har mye duppeditter i beltet sitt.

 

Men det er ei heller slik at politiet kjører full utrykning, bevæpnet, i lagt MP5, kevlar og bothefte for å ta deg i å sykle med dårlige reflekser.

Lenke til kommentar
Men det er ei heller slik at politiet kjører full utrykning, bevæpnet, i lagt MP5, kevlar og bothefte for å ta deg i å sykle med dårlige reflekser.

Å si ikke det. tenk om han spiller litt poker på si da. Da er han jo for storkriminell og regne vet du.

 

kan du forresten svare på dette?:

Hvilke resurser er det egenklig du mener at politiet bør få mer av? penger, biler, annet materiell eller personell?

 

Og hvorfor mener du at politiet "fortjener" dette etter alle de grove feilprioritereingen man ser hele tiden? Og hva er det som får deg til å tro at de vil bruke disse resursene rigktig?

 

Hvis du svarte personell på resursspørsmålet, hvordan mener du man skal få til dette?

Lenke til kommentar
Men det er ei heller slik at politiet kjører full utrykning, bevæpnet, i lagt MP5, kevlar og bothefte for å ta deg i å sykle med dårlige reflekser.

Å si ikke det. tenk om han spiller litt poker på si da. Da er han jo for storkriminell og regne vet du.

 

kan du forresten svare på dette?:

Hvilke resurser er det egenklig du mener at politiet bør få mer av? penger, biler, annet materiell eller personell?

 

Og hvorfor mener du at politiet "fortjener" dette etter alle de grove feilprioritereingen man ser hele tiden? Og hva er det som får deg til å tro at de vil bruke disse resursene rigktig?

 

Hvis du svarte personell på resursspørsmålet, hvordan mener du man skal få til dette?

 

MIN mening, som alt annet i denne tråden:

 

1. Jeg mener personell, biler er det nok av. Personell i form av etterforskere og ordenspoliti til å være mer synlig og ta flere saker. Måten å tilskaffe dette på er som mangt: Måten vi gjør det på i dag ved å ta opp flere elever til PHS. Måten jeg synes det bør gjøres på: Kjøpe opp sogn videregående skoles lokaler når dette blir lagt ned om 1-2 år for å kunne lage en større politihøgskole der, noe det har vært snakk om flere ganger. Og da heller ta opp en 700-750 politistudenter hvert år. Det ville gitt et mye bedre politinorge.

 

2. Om man har så få enheter som 1-2 patruljebiler som det var på en Lørdag i Oslo en gang så snakker vi prioritering. De sakene som blir tatt blir ikke nevnt i media, bare de sakene man ikke får tatt grunnet viktigere ting. Oppdrag går ut på dato akkurat som melk. Etter litt så er gjerningsmannen borte, saken løst innad og kan anmelde saken på politistasjonen når tiden skulle passe, men da også sikre bevis. Hvilke andre saker derimot var det rundt dette som gjorde at denne prioriteringen var nødvendig? Skal man bare gå i fra en annen sak som er viktig for å ta noe som er desto viktigere? Vil ikke det bare bli en ond sirkel?

Lenke til kommentar
Men det er ei heller slik at politiet kjører full utrykning, bevæpnet, i lagt MP5, kevlar og bothefte for å ta deg i å sykle med dårlige reflekser.

Å si ikke det. tenk om han spiller litt poker på si da. Da er han jo for storkriminell og regne vet du.

 

kan du forresten svare på dette?:

Hvilke resurser er det egenklig du mener at politiet bør få mer av? penger, biler, annet materiell eller personell?

 

Og hvorfor mener du at politiet "fortjener" dette etter alle de grove feilprioritereingen man ser hele tiden? Og hva er det som får deg til å tro at de vil bruke disse resursene rigktig?

 

Hvis du svarte personell på resursspørsmålet, hvordan mener du man skal få til dette?

 

MIN mening, som alt annet i denne tråden:

 

1. Jeg mener personell, biler er det nok av. Personell i form av etterforskere og ordenspoliti til å være mer synlig og ta flere saker. Måten å tilskaffe dette på er som mangt: Måten vi gjør det på i dag ved å ta opp flere elever til PHS. Måten jeg synes det bør gjøres på: Kjøpe opp sogn videregående skoles lokaler når dette blir lagt ned om 1-2 år for å kunne lage en større politihøgskole der, noe det har vært snakk om flere ganger. Og da heller ta opp en 700-750 politistudenter hvert år. Det ville gitt et mye bedre politinorge.

 

2. Om man har så få enheter som 1-2 patruljebiler som det var på en Lørdag i Oslo en gang så snakker vi prioritering. De sakene som blir tatt blir ikke nevnt i media, bare de sakene man ikke får tatt grunnet viktigere ting. Oppdrag går ut på dato akkurat som melk. Etter litt så er gjerningsmannen borte, saken løst innad og kan anmelde saken på politistasjonen når tiden skulle passe, men da også sikre bevis. Hvilke andre saker derimot var det rundt dette som gjorde at denne prioriteringen var nødvendig? Skal man bare gå i fra en annen sak som er viktig for å ta noe som er desto viktigere? Vil ikke det bare bli en ond sirkel?

1. Hvis man skal ta inn flere (og at flere også fullfører) på politihøyskolen så vil kravene gå ned. Mener du at det er greit at en politibetjent har såvidt 3 i snitt fra videregående skole og kunn D'er og E'er fra politihøyskolen?

 

Da får vi amerikanske tillstander med dumme ignorante politibetjenter.

 

2. Ja hvis det er en annen mer viktig sak så skal man gå ifra den mindre viktige saken og heller bare notere kontaktinfo slik at man kan komme tilbake til denne etterhvert.

Og ja det er mer viktig å f.eks hindre vold og ran i byen på en lørdags kveld enn å ta noen rånere som sladder på en øde parkeringsplass eller utføre en laserkontroll. Og ja det er viktigere og løse flere tyverier og rykke ut på flere inbrudd enn og sende hele styrken pluss lang overvåkning til noen folk som spiller poker.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...