Gå til innhold

Lar dette seg gjøre på en trygg og enkel måte? (Bluetooth/WiFi fjernkontroll)


Anbefalte innlegg

Sitter og smådrømmer litt mens jeg planlegger neste build av HTPC-nettverket mitt som jeg kommer til å sette opp mot slutten av året. Når jeg kommer til fjernkontrollbiten så kunne jeg tenke meg noe ala dette:

 

Man har en tablet (f.eks. Archos 9), og på denne har man ett program la oss kalle dette programmet B/W-R (Bluetooth/WiFi-Remote).

 

- Når man starter dette programmet så får man opp ett skjermbilde hvor man kan

 

a) Velge en HTPC å koble til fra ei liste

b) Registrere nye HTPCer

 

- Når man så har valgt ei maskin kommer man inn i fjernkontroll-biten.

 

Dette er en todelt skjerm, øverst har man en slagt taskbar hvor man kan velge om man vil ha:

 

Keyboard UI

- Tall

- Bokstaver

- Shift

- Caps

- Ctrl

- Windowsknapp

- Backspace

- Tab

- Space

- Enter

- Og muligens pageup/down, home end og delete

 

Remote-UI

- Play/stopp o.l funksjoner

- Navigasjon

- Volum

- Channel up/down

- Numpad

- Og lignende ting

- Samt en gruppe liten meny på venstre siden med knapper for snarveier til TV, Film, TV-Serier, Musikk og Bilder. (f.eks. "Ctrl+Shift+T" for TV)

 

Remote-UIet kan gjerne være programerbart for sluttbruker for økt kompabilitet opp mot flere typer mediasenter-software, men det er mulig at dette kan gjøre ting noen hakk vanskeligere?

 

I tillegg har man en muteknapp samt klokke på taskbaren så denne blir seende ut noe ala dette:

 

post-181946-1246908303_thumb.jpg

 

Det store feltet er der hvor jeg kunne tenke meg at Remote-UI og Keyboard-UI kom opp. I tillegg må man selvfølgelig ha en slags "logg ut" knapp, denne kan sikkertplaseres nede i høyre hjørne.

 

Jeg er veldig usikker på hva som vil være den beste løsningen på dette, Bluetooth eller WiFi. Om man kjører WiFi så man man vel ha en slags web-server installert på HTPC-maskinene, og da kan den vel fort bli en sikkerhetstrussel? Men samtidig så vel det også gi større fleksibilitet. Om man f.eks.har en webside som frontend istedenfor ett frittstående program så kan man jo f.eks. også bruke en Crunchpad og ikke en "hel maskin"?

 

Men hvor mye kunnskap trenger man for å lage noe slikt som dette? Og hvor starter man?

 

Edit: Videre så kan man jo kanskje også ekspandere med IR-sender og legge inn støtte for forskjellig A/V-utstyr, og kanskje også hus automasisering som dimmere etc. men det må eventuellt bli revisjon 2.0 eller noe slikt.

Endret av disconnected_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter og smådrømmer litt mens jeg planlegger neste build av HTPC-nettverket mitt som jeg kommer til å sette opp mot slutten av året.

<snip>

Drømmer litt om det samme jeg også.

Har du sett på linux MCE?

 

Jeg er veldig usikker på hva som vil være den beste løsningen på dette, Bluetooth eller WiFi. Om man kjører WiFi så man man vel ha en slags web-server installert på HTPC-maskinene, og da kan den vel fort bli en sikkerhetstrussel?

Det å ha en webserver i seg selv trenger ikke være en sikkerhetstrussel... det er en større trussel om du ikke hadde den kjørende, men hva venter man seg. Det å bruke WiFi er en mye større sikkerhetstrussel spør du meg. Jeg kjenner ikke blåtann så godt så det er mulig den er enda verre, men det tror jeg ikke.

 

Men samtidig så vel det også gi større fleksibilitet. Om man f.eks.har en webside som frontend istedenfor ett frittstående program så kan man jo f.eks. også bruke en Crunchpad og ikke en "hel maskin"?

Jeg er ikke helt med på hva du mener her, en webservere kan fort kreve mer enn et program... webserver er jo et program.

 

Du trenger ikke bruke web servere, du kan heller bruke andre måter å sende data fram og tilbake.

 

Men hvor mye kunnskap trenger man for å lage noe slikt som dette? Og hvor starter man?

Mye, men det kommer ann på hvilke platform du velger og hvor mye du må lage selv.

Man starter ved å planlegge hva man vil ha... Så velger man platform.

 

Lykke til og det kan bli spennende å høre mer fra deg.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Drømmer litt om det samme jeg også.

Har du sett på linux MCE?

 

Så litt på Linux MCE for en tid tilbake, men bruker i dag MediaPortal, men er også spent på hva de som utvikler Meedios kan finne på.

 

Det å ha en webserver i seg selv trenger ikke være en sikkerhetstrussel... det er en større trussel om du ikke hadde den kjørende, men hva venter man seg. Det å bruke WiFi er en mye større sikkerhetstrussel spør du meg. Jeg kjenner ikke blåtann så godt så det er mulig den er enda verre, men det tror jeg ikke.

 

Hmm, er mulig det ja.

 

 

Jeg er ikke helt med på hva du mener her, en webservere kan fort kreve mer enn et program... webserver er jo et program.

 

Du trenger ikke bruke web servere, du kan heller bruke andre måter å sende data fram og tilbake.

 

Med fleksibilitet tenker jeg først og fremst på enheten som brukes som fjernkontroll. Crunchpad er bare laget for nettsurfing, og kan dermed ikke kjøre noe slikt med mindre noen gjør det mulig med en hack. Men om dette kan kjøres via en webside så vil man også kunne bruke en Crunchpad, samt at det vel også blir enklere med støtte både i Linux og Windows blir det ikke det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...