Gå til innhold

Oppussing hjemme. Hvilke kabler er det lurt å få i veggene før paneling?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er mulig denne strengen er plassert feil, men jeg finner ikke annen logisk plass til den.

 

Saken er den.:

Jeg er i gang med oppussing hjemme og lurer på hvilke (data)kabler det er lurt å få i veggene før de paneles?

Etter opplegget kan det bli pcer i 3-5 rom.

 

Det vil bli telefonutak i samtlige rom og forhåpentligvis også kabel hvis dette kan gjøres rimelig. Saken er at kabelselskapet vil sende regning for de rommene det er lagt opp kabel til og ikke de kabelutakene som er i bruk. (hvis jeg da ikke har missforstått)

 

Jeg har lite peiling på data så der det er forslag håper jeg at også kabeltypen blir fortalt.

 

Takker for forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer helt ann på hva slags mulighet du skal ha. om du er intr i både telefon (analog eller isdn) og et datakontakt bør man legge 2 rør ut til hvert rom. men kan godt ha en felles skjultanlegg boks. bør bruke kabel av cat5e. De bør alle ende opp på samme sted. like i nærheten av der telefon og internett kommer inn i huset og hvor ruther, switch e.l skal stå.

 

Og det er også helt normalt at du betaler for kabel og utstyr som er brukt av de som eventuelt legger det opp for deg, men om du ikke er helt "grønn" ville jeg anbefale deg å trekke det selv. sparer du antagelig flere 1000.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svaret.

 

Må først avklare dette med kabel.: Helt klart at kostnader til legging kommer og at jeg kan gjøre mye selv. Diskusjonen med kabelselskapet gikk ut på at de ville telle antall kontakter og beregne månedsleie pr kontakt selv uten skjerm.

 

Når det gjelder telefon så er det analog som er aktuelt her etter oppussing. I øyeblikket har jeg ISDN.

 

Når det gjelder internett-tilkobling så er det vell fra kabel man får de største hastighetene og ikke fra ADSL. Mulig det mobile bredbåndet kan konkurere med kabel når det kommer i 4G.

 

Kabelinngangen i huset kommer fra loftet på en av ytterveggene mens telefonledningen kommer fra kjelleren i den andre enden av huset.

 

Det er flere Pcer som skal sammenkobles på en eller annen måte og jeg vet ikke om Bluetooth er noe godt alternativ.

 

Trevegger mellom rommene.

Lenke til kommentar

Bluetooth er ikke et alternativ i det hele tatt for hjemmenettverk. Det har lav rekkevidde og lav overføringshastighet, og duger egentlig bare til å overføring av små filer til mobiltelefon, tilkobling av tastatur/mus, og lignende.

 

Jeg er usikker på akkurat hva løsningen heter, men jeg har sett hus hvor det er RJ-45 uttak (standard PC nettverkskontakt) i alle rom uavhengig av hva man skal bruke der, og i kjelleren var det et panel hvor en kunne koble om hva hver enkelt kontakt ble brukt til. En kunne for eksempel gjøre om kontakten på stua fra datanettverkskontakt til telefonuttak, eller til og med TV-uttak om man ville. Dette kunne man forandre så ofte man ønsket, og uten noen forandringer på selve kabeltrekkingen. Kanskje noe slikt er aktuelt?

Lenke til kommentar

I alle dager, hvilket kabelselskap er det du har? "Telle antall kontakter og beregne månedsleie" er noe av det rareste jeg har hørt.

 

Var noen som påsto at kabelselskapet her på Stjørdal ikke tillot at man brukte en "bredbåndsplitter" (aka. router) for kanskje 10 år siden, og at man da måtte bestille èn ekstra IP pr. maskin. Var kanskje sånn før, men å praktisere det i dag?

Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene.

 

Pseudopod.

Skulle likt å få mer info om opplegget du nevner eller andre opplegg.

 

BeFs.

Det var nettopp en slik bredbåndssplitter jeg hadde i tankene for å få opplegg for bredbånd til de aktuelle rommene.

 

Firmaet som "ville telle kontaktene" har gått inn og andre har overtatt.Deres holdning til saken kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du burde uansett ikke finne deg i å betale ekstra til nettleverandøren bare fordi du har flere datamaskiner. Det hørest ut som bullshit og utnyttelse av andre folks uvitenhet.

 

Jeg kan dessverre ikke gi mye mer info om det opplegget jeg beskrev, som sagt har jeg bare sett det hos noen og jeg aner ikke hva det heter. Du får bare spørre rundt, kanskje her inne på forumet også.

Lenke til kommentar

rj45 er vanlig standard 8 pins telefon/datauttak som finnes i mer eller mindre alle hjem... disse får du som påvegg og innfelt i 2X RJ45. en for data og en for telefon. men man må trekke ut 2 kabler til hvert punkt. alle switcher, patchepanel , ruthere og modem har RJ45. standard plugg for cat5e.

 

Eventuelt alternativ istede for å trekke kabel ut til alle rom er å kjøre trådløst. Minus med dette er at overføringshastighet er langt dårligere enn med ett kablet anlegg.

 

Hvis man får alle cat5e kablene til å komme ut på samme sted, plassere en switch eller ruther på stedet hvor alt samles og brått så har du ett flott kablet anlegg.

 

Og som nevnt tidligere her, man betaler kun for utstyret som blir brukt. ellers så er det linja man har en fastpris på, og den er uavhengig av hvor mange pc'er som er koblet på. pris skal være det samme uansett.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene som har vært til stor hjelp.

 

Antar at Claes Olson er et bra sted med hensyn til koblingsbokser, samt at el. rør forbinder boksene.

Tror det kan være greit å satse på ledning og ikke trådløst nettverk.

 

Totalt sett er det snakk om endel meter så jeg trenger vell telefonkabel med god kvalitet?

Lenke til kommentar

To kommentarer:

 

1) Telefonuttak?

 

Ser ikke helt behovet for dette - bruker ikke alle mobil nåtildags uansett? Såsant du ikke har spesielle behov (f.eks. at du kun kan få nett via telefonkabelen) så trenger du vel strengt tatt ikke telefonuttak mer enn ett sted (eller i det hele tatt). Jeg har ikke hatt fasttelefon noe sted jeg har bodd de siste 10 årene og hadde ikke giddet å strekke nye telefonkabler hvis jeg skulle pusse opp.

 

2) Kabling til alle PC-rom?

 

Trådløse løsninger er såpass bra nå at det burde holde lenge å ha kabel frem til en trådløs router som er sentralt plassert i kåken. Eventuelt ha kabel frem til det viktigste PC-rommet og bruke trådløs ellers.

 

Kort sagt: Ikke bruk mye tid på å legge kabler du ikke kommer til å bruke alikevel. Noe du burde prioritere er å skjule høyttalerkabler og sånt hvis det er mulig og du har en fast tv-stue med surround f.eks.

Lenke til kommentar

Hvis du er vandt til litt hastighet på nettverket, og evt. har tenkt å flytte store filer mellom PCer i flere rom, gjerne da HD film o.l., så er det absolutt en fordel med gigabit ethernet. Ettersom kabelgang i vegg er såpass langsiktig løsning, så ville jeg ikke lagt noe mindre enn doble Cat5e eller (i ekstreme tilfeller)Cat 6 kabler.

 

Jeg flyttet inn i en ny leilighet der det var Lysesentral på boden og doble Cat5e med uttak på vegg til alle rom (to i stua). Det er noe av det beste jeg har opplevd. Jeg har også trådløst nettverk, men for koblingen mellom PCen og filserveren er det helt uvurderlig med gigabit ethernet i forhold til 100mbit, og mot trådløst er det ingen sammenligning engang.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

http://www.elko.no/elko2_nor/frontend/file...ng_LinkHome.pdf

 

Trådstarter kan jo lese litt på innholdet i linken å sjå om han blir noko klokare av det.

 

Vist du er svært kresen på hastigheitar så burde du legge skjerma cat6 på alle punkt. Vist ikkje du er så kresen er det greit nok med cat5e. Trur uansett du ikkje kjem til å installere 10gig-utstyr i heimen med det første.

 

Lykke til vidare med oppussinga !

Lenke til kommentar

Jeg vil takke alle for svært nyttig informasjon her.

Tror nok jeg har behov for å gå grundig gjenom posteringene før jeg makter å stille mer eller mindre fornuftige spørsmål.

 

2 ting er pr nu sikkert.

 

Jeg lurer på kostnader ved de forskjellige alternativene.

Jeg vet at jeg aldri kommer til å rive ned veggene i dette huset enda en gang.

Lenke til kommentar

finner sikkert Cat5e kabel på finn.no for 500-700kr for 300m

Elko har fine kontakter. men dem er ikke akkurat billigst.

 

Legge cat5 er beste løsningen den kan bruke på tlf og nettverk . Cat5e har hastighet på 1gbit.

 

Legger du all datakablene til bod der setter ruter/switch

Lenke til kommentar

Vist du legger trekkrør godt i veggene er det ikke noe problem om en god del år når cat5e er for slappt å trekke inn mere grom kabel.

 

Mao. legger man godt med rør nå er det ikke noe behov for å åpne veggene igjen.

 

Elko home link som ble lenket til lengere oppe er et godt alterantiv for et system som kan overføre TV, nettverk og telefon i samme kabel. Da trenger du bare 2 eller flere utak i vært rom, og bestemmer selv via patching hva du får ut på de forskjellige punktene.

 

Må også si meg enig med noen lengere oppe. Trådløst er ikke en fullgod løsning i forhold til kablet ethernett i dag. Muligens en gang i fremtiden, men ikke enda. Værken i fart, stabilitet og fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...