Gå til innhold

[Løst]Nytt digitalkamera med objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg digital speilrefleks og strever med å finne ut hva jeg skal kjøpe. Jeg har sett på både Canon 450, Canon 1000 og Nikon D60 og skjønner jo at 450 er et det beste kameraet. Noen som har innspill for hva jeg bør velge når jeg ser for meg å bruke fra 6000 til 9000 kr på kamera med objektiv. Regner nok med prisen på de fleste alternativer vil ligge i det øvre sjiktet.

 

Jeg har også tenkt å kjøpe et objektiv som går fra 18 - 200mm og lurer litt på Sigma 18 - 200mm f3.5 - 6.3 OS. Er ikke dette et greit objektiv til å bruke til det meste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-200en til Sigma er vel regnet som ett av de svakeste av superzoomobjektivene. Da ville jeg heller gått for enten Canon eller Nikons egen 18-200 eller Tamron 18-270 VC. Men alle objektiver med så stor brennviddeomfang har et lass med optiske svakheter og konstruksjonsmessige kompromisser, så ikke forvent at disse objektivene yter spesielt bra (de yter ikke spesielt dårlig heller, men du får bedre optisk kvalitet for en tilsvarende pengesum hvis du splitter brennviddeomfanget opp i to objektiver). Hvis du vil ha noe som har litt større brennviddeomfang enn 18-55-objektivene som er standard, så har Nikon kan 18-105 VR og den noe dyrere (og optisk bedre) 16-85 VR. Canon har en 17-85(?) IS, Canonfolket får uttale seg om den er bra eller ikke.

 

Hva som er det beste kamerahuset er hipp som happ, egentlig. Velg det du synes er mest trivelig å bruke.

Lenke til kommentar

Når man skal kjøpe et speilrefleks, og man har et begrenset budsjett, er det alltid lurt å bruke litt mindre penger på selve kameraet, og litt mer på objektivet. For med mindre man har spesielle krav til hva huset skal kunne gjøre, vil man alltid få bedre kvalitet ved å prioritere objektivet. Jeg ville nok vurdert Canon 1000D foran 450D. D60 synes jeg ligger litt tilbake for både 1000D og 450D på en del områder.

 

Sigma 18-200 OS er et bra objektiv til all-roundbruk. Dessverre blir den optiske kvaliteten noe skadelidende når man skal ha et så stort brennviddeområde i samme objektivet. Personlig ville jeg nok kjøpt en god normalzoom nå, og spart til et godt telezoomobjektiv senere. I såfall ville jeg kjøpt en Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8 nå. Da får du mye bedre optisk skarphet og ikke minst bedre lysstyrke enn med 18-200 zoomene. Så kan du heller spare til en telezoom (f.eks Canon 55-250 IS) og kjøpe den som et tillegg senere. Ikke alle trenger telezoom heller, så det kan være at det er bortkastet å kjøpe et objektiv med så stort brennviddeområde.

Lenke til kommentar
18-200en til Sigma er vel regnet som ett av de svakeste av superzoomobjektivene. Da ville jeg heller gått for enten Canon eller Nikons egen 18-200 eller Tamron 18-270 VC. Men alle objektiver med så stor brennviddeomfang har et lass med optiske svakheter og konstruksjonsmessige kompromisser, så ikke forvent at disse objektivene yter spesielt bra (de yter ikke spesielt dårlig heller, men du får bedre optisk kvalitet for en tilsvarende pengesum hvis du splitter brennviddeomfanget opp i to objektiver). Hvis du vil ha noe som har litt større brennviddeomfang enn 18-55-objektivene som er standard, så har Nikon kan 18-105 VR og den noe dyrere (og optisk bedre) 16-85 VR. Canon har en 17-85(?) IS, Canonfolket får uttale seg om den er bra eller ikke.

 

Hva som er det beste kamerahuset er hipp som happ, egentlig. Velg det du synes er mest trivelig å bruke.

 

Slik det ser ut nå velger jeg nok Canon 450. Om jeg gjør som du sier og splitter opp brennviddeomfanget i to deler tenker jeg i første omgang å bruke standardobjektivet fra 18-55mm. Hva med å kjøpe Canon EF-S55-250 4-5.6 IS USM til 2799 på Japan Photo, er det et bedre valg. Kommer jo bedre ut økonomisk også faktisk.

 

Jeg skal på safari i Zambia og ser for meg at det er nødvendig med et objektiv med bra zoom.

Lenke til kommentar
Når man skal kjøpe et speilrefleks, og man har et begrenset budsjett, er det alltid lurt å bruke litt mindre penger på selve kameraet, og litt mer på objektivet. For med mindre man har spesielle krav til hva huset skal kunne gjøre, vil man alltid få bedre kvalitet ved å prioritere objektivet. Jeg ville nok vurdert Canon 1000D foran 450D. D60 synes jeg ligger litt tilbake for både 1000D og 450D på en del områder.

 

Sigma 18-200 OS er et bra objektiv til all-roundbruk. Dessverre blir den optiske kvaliteten noe skadelidende når man skal ha et så stort brennviddeområde i samme objektivet. Personlig ville jeg nok kjøpt en god normalzoom nå, og spart til et godt telezoomobjektiv senere. I såfall ville jeg kjøpt en Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8 nå. Da får du mye bedre optisk skarphet og ikke minst bedre lysstyrke enn med 18-200 zoomene. Så kan du heller spare til en telezoom (f.eks Canon 55-250 IS) og kjøpe den som et tillegg senere. Ikke alle trenger telezoom heller, så det kan være at det er bortkastet å kjøpe et objektiv med så stort brennviddeområde.

 

 

Jeg kommer nok til å velge enten Canon 450D eller 1000D, men jeg føler jeg er mer sikker på å få et bedre kamera med 450D. Har nok mest med at mange er fornøyd med det. På en annen side er tviler jeg ikke på at 1000D nesten er et like bra kamera ogat du der får mer for pengene, men det er tross alt bra snakk om 1000 kr i differanse.

 

Når det gjelder objektiv skriver du om Canon 55-250 IS, mener du da dette objektivet: Japan Photo

 

Ved å kjøpe en slik linse kan jeg bruke orginallinsen til jeg finner ut at den er for dårlig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder objektiv skriver du om Canon 55-250 IS, mener du da dette objektivet: Japan Photo

Jepp, det er den jeg mener :)

 

Men du kan, som du skriver, kjøpe med kitlinsen i første omgang, og Canon 55-250IS i tillegg om du skal på safari. Men vil allikevel anbefale å spare til en Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2.8. Kitlinsen er ålreit den, men du får bedre lysstyrke og bedre optisk skarphet med en av disse 2,8-objektivene.

Lenke til kommentar

Jeg er i omtrent samme situasjon, regner med å gå for EOS 450D med 18-55IS og 55-250IS. Hos Japan Photo kommer det på rundt 8000. Hvilke andre alternativer finnes det i samme prisklasse? D60 er som nevnt litt "dårligere". Hva med EOS 500D og D5000? 

Lenke til kommentar
Slik det ser ut nå velger jeg nok Canon 450. Om jeg gjør som du sier og splitter opp brennviddeomfanget i to deler tenker jeg i første omgang å bruke standardobjektivet fra 18-55mm. Hva med å kjøpe Canon EF-S55-250 4-5.6 IS USM til 2799 på Japan Photo, er det et bedre valg. Kommer jo bedre ut økonomisk også faktisk.

 

Jeg skal på safari i Zambia og ser for meg at det er nødvendig med et objektiv med bra zoom.

 

Safari gjør seg best med teleobjektiv, har jeg hørt. Samtidig: Det kan også hende at dyrene kommer så nærme bilen at 55mm blir i trangeste laget. Og: IS/VC og USM er bra saker å ha på en telezoom.

 

Jeg er faktisk litt i tvil på om 18-270 eller 18-55 + 55-250 vil være den beste løsningen i dette tilfellet. Jeg heller mot to objektiver, og et lommekamera i lomma i tilfelle dyrene kommer skikkelig nærme.

Lenke til kommentar
Jeg er i omtrent samme situasjon, regner med å gå for EOS 450D med 18-55IS og 55-250IS. Hos Japan Photo kommer det på rundt 8000. Hvilke andre alternativer finnes det i samme prisklasse? D60 er som nevnt litt "dårligere". Hva med EOS 500D og D5000? 

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...55mm-og-50-200/

 

Til 3.000,- mindre får du i praksis et like anvendelig kamera og bildekvalitet som holder i massevis til A2 format.

Lenke til kommentar
Jeg skal på safari i Zambia og ser for meg at det er nødvendig med et objektiv med bra zoom.

 

Hvor i Zambia skal du? Jeg har vært i North Luangwa-parken, og der trenger du i hvert fall god tele – siden brorparten av dyrene ikke er like vant med folk som i de store parkene i Kenya, Tanazania og Sør-Afrika.

 

Men gled deg!

Lenke til kommentar

Dyr i bevegelse kanskje? Da betyr vel skuddtakten (bilder pr sekund) muligens noe å ta med seg i beregningen?

 

Av de husene du har nevnt ville jeg nok selv gått for 450D av flere årsaker. Og kanskje en 18-200. Den dekker opp de behovene du nevner tror jeg? Såfremt du ikke skal ha helt proffnivå max+ er det kanskje enklest å ha et objektiv som dekker mest mulig i starten? Lettere senere å supplere når du finner utav behovene.

 

Men hva med et 40D hus? Det er et mer proft hus, men det viktigste er kanskje skuddtakten som er ca dobbelt av de hus du har nevnt. 40D har gått råbillig i det siste, dog er jeg usikker på om noen enda har det på lager. Men 40D pluss 18-200 ville såvidt jeg bedømmer dine behov etter det du sier her være nesten midt i blinken?

 

Har selv både 400D og 50D, og kjøpte 50D i hovedsak for å få den dobble skuddtakten da jeg tar endel bilder av fugl. Pluss litt andre årsaker.

 

Har og sigma 18-200. Den er ok dersom man ser på prisen og ikke forventer annet enn at den er rett og slett "bare" ok til ordinært bruk. Men bruksområdet til 18-200 eller lignende er utrolig. Skal man bare ha et objektiv er det vel det nærmeste man kommer perfekt. Jeg antar at canons egen 18-200 er noe bedre, men prisen er da selvsagt noe "verre"..

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg er i omtrent samme situasjon, regner med å gå for EOS 450D med 18-55IS og 55-250IS. Hos Japan Photo kommer det på rundt 8000. Hvilke andre alternativer finnes det i samme prisklasse? D60 er som nevnt litt "dårligere". Hva med EOS 500D og D5000? 

 

http://www.fovi.no/productview/20055304/

 

Og for samme pris kan en få et vær- og støvtett kamera. Pluss en 55-300mm som faktisk er svært god i motsetning til de fleste 50-200mm. Dersom en ikke på død og liv skal ha et betemt navn på toppen av kameraet så finnes det mange gode tilbud der ute. Begrenser en sine egne valg til kun to merker så går en også glipp av gode tilbud.

Lenke til kommentar
Jeg skal på safari i Zambia og ser for meg at det er nødvendig med et objektiv med bra zoom.

 

Hvor i Zambia skal du? Jeg har vært i North Luangwa-parken, og der trenger du i hvert fall god tele – siden brorparten av dyrene ikke er like vant med folk som i de store parkene i Kenya, Tanazania og Sør-Afrika.

 

Men gled deg!

 

Jeg skal til South Luangwa-parken...det skal bli kanonbra. Nå er telelinsen i boks også....Canon 55-250 IS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...