Gå til innhold

Arveoppgjør jeg egentlig ikke vil ha - ønsker innspill


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter en liten fight med min onkel som har fått penger han ikke skulle ha fra min fars uskiftede bo ser det nå ut til å komme til en løsning. Saken er som følger:

 

Jeg bad min onkel om å sende meg en bekreftelse på at han hadde fått disse pengene for endel år siden. Han ble litt "fiendtlig" og spurte om jeg "bare var ute etter penger". Svarte som sant var at det er jeg ikke, men at jeg bare ville ha en bekreftelse på hva som hadde skjedd for å evt kunne dokumentere dette videre. Jeg fortalte han også at jeg ikke kom til å bruke dette mot han. Dette måtte han tenke på fortalte han meg tilslutt og fortalte at han skulle gi meg en tilbakemelding. Poenget var som sagt ikke å gå etter pengene hans men å få det dokumentert.

 

Etter dette hørte jeg ingenting. Det gikk 5 måneder før jeg møtte han hos min mor. Jeg spurte han da om samme sak og han svarte at han ikke hadde til hensikt å gi meg noen bekreftelse.

 

Da ble jeg mildt sagt forbannet. 1: han har fått penger som beviselig er fra min fars dødsbo. 2: han har oppført seg lite pent når han har avvist ønsket. 3: da gad jeg ikke mer og lot en advokat ta saken for meg.

 

Enden på denne visa er at vi nå venter på at han skal betale penger til meg for å løse hele floken. Jeg har sagt ja til kr. 60.000,-.

 

Problemet er følgende: jeg ønsker ikke disse pengene!!!!!! Jeg brukte advokaten nærmest for å gi han en smekk og gi dette litt mer tyngde. Jeg vurderer nå følgende. Når pengene kommer på konto, sende pengene tilbake til han med fratrekk for advokaten og legge ved et brev der det står at pengene var ikke poenget. At han kunne sluppet enkelt og greit unna med å bekrefte at han hadde fått dem og at "på seg selv kjenner man andre". Evt å reise til han, gi han pengene i hånda og se an uttrykket i ansiktet når han får dem.

 

Hva tenker dere andre forumbrukere om dette? Hadde dere beholdt pengene, eller hadde dere gnidd det inn at det faktisk ikke er pengene som var saken her? Ser bare for meg at både han og barna hans hadde blitt rimelig sjokkert.. hvilket kunne vært gøy nok i seg selv. Som sagt... jeg ønsker ikke pengene og har aldri hatt noe ønske om å røre til økonomien til mannen.

 

Ønsker forøvrig ikke noen diskusjon om jeg burde gått såpass på i forhold til det om jeg ikke vil ha pengene. Det er litt andre forhold som har vært grunnleggende for motiviasjonen.

 

God sommer:)

Endret av TomTom01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde vært magisk gjort om du gjorde som du sier med å sende han pengene tilbake da.

 

Hvem har utbetalt penger til han når han ikke har krav i boet?

 

En tullete greie mellom min mor og deres felles mor/min mormor en gang i tiden som utløste det. Det juridiske er forøvrig avklart via div runder med advokat. Takk for svaret.

 

Kan ikke la være å se for meg en som har måtte hoste opp penger, som så får beskjed om at det ikke var pengene det stod på... kun at han kunne gjort dette på en hyggelig og grei måte tidligere og at han har vært litt "slem gutt".

 

Skal jeg gjøre det så kommer jeg vel faktisk til å fly fra Oslo til Kirkenes (selvsagt for hans regning).

Endret av TomTom01
Lenke til kommentar

Hvorfor ville du gå så langt som til advokat for kun å få en bekreftelse på at han har mottatt disse pengene?

 

Sånn jeg ser det så er dette broren til din mor?

Veldig rart at han i det hele tatt arvet noe som helst, det er jo kun din mor som er i arverekken i den enden av familien din. ville jo vært mer naturlig at barn/søsken, og din mor arvet. Men ser det juridiske er oppklart, spør kun pga min egen nysgjerrighet.

Lenke til kommentar

Ta med pengene og gi de til han, ansiktsutrykket hans regner jeg med vil være ubetalelig :)

 

Vær heller ikke sjenert for å ta ett bilde med mobilen når du gir han pengene å legg det ut i denne tråden. Elsker å se ansiktsutrykk av folk når de inser sin egen dumhet..hehe

 

PS! Liker folk med samme tankegang som deg Tomtom.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Avklaring: greia her at at det er penger som ble tatt ut av et uskiftet bo i strid med arveloven §19. Hvorfor advokat; fordi jeg har ønsket en bekreftelse så ting er dokumentert til når mutter'n skal "gjøres opp". Dette var han ikke villig til. Når han nektet så hadde jeg ikke så mange andre valg, enn å gå på og få litt kroner ut av fyren - selv om jeg ikke akkurat ønsker dem.

 

Men liker absolutt det Inence skriver ovenfor!

Lenke til kommentar

Kan han ikke lett tolke det som at du angret på det du hadde gjort og utsatt for han? Han virker ikke som verdens letteste fyr og ha med å gjøre. Så hvorfor skulle han tolke det rasjonelt? Jeg ville ikke prøvd å gitt en voksen mann en lærepenge som kostet deg 60 tusen, når han mest sannsynlig er typen som ikke lærer.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at han kan mene akkurat hva han vil, han kan også juble og slå salto om han ønsker det.

Det viktige i denne saken (slik jeg har oppfattet tomtom) er slett ikke onkelen, men hva tomtom mener er riktig å gjøre. Så lenge en føler at en har gjort det "riktige", da spiller ikke reaksjonen til onkelen så mye inn.

 

Siden tomtom nevner at det ikke er pengene det står på, så ville de vel uansett ha fått en personlig "moralsk/etisk bismak" om han beholder de. En annen ting han kunne gjort er jo å ta de 60000,- å spandere en hyggelig middag på slekten sin (inkludert onkelen).

 

En trenger ikke nødvendigvis måle sin seier i "motstanders" oppførsel/reaksjon. Spesielt ikke hvis man er på litt forskjellige plan mentalt/intelektuelt og etisk.

Lenke til kommentar
Jeg vil nå si at han kan mene akkurat hva han vil, han kan også juble og slå salto om han ønsker det.

Det viktige i denne saken (slik jeg har oppfattet tomtom) er slett ikke onkelen, men hva tomtom mener er riktig å gjøre. Så lenge en føler at en har gjort det "riktige", da spiller ikke reaksjonen til onkelen så mye inn.

 

Siden tomtom nevner at det ikke er pengene det står på, så ville de vel uansett ha fått en personlig "moralsk/etisk bismak" om han beholder de. En annen ting han kunne gjort er jo å ta de 60000,- å spandere en hyggelig middag på slekten sin (inkludert onkelen).

 

En trenger ikke nødvendigvis måle sin seier i "motstanders" oppførsel/reaksjon. Spesielt ikke hvis man er på litt forskjellige plan mentalt/intelektuelt og etisk.

 

 

Litt av greia er jo at jeg bad vedkommende om en bekreftelse/dokumentasjon til senere oppgjør. Så viser det seg at det "strandet". Da fikk advokaten jobben. Resultat kr. 60k. Men som jeg i utgangspunktet har sagt at jeg ikke var ute etter. Er egentlig her det ligger. Greia er at jeg ikke ønsket dem og ikke vil finne noe særlig glede i å bruke dem. Hvorfor har jeg så kjørt løpet? Jo fordi bakgrunnen for det uskiftede boet er at min far døde for mange år siden. Dette er på en måte det eneste (skal ikke ta hele historien om hvorfor) som er igjen for å bekrefte at faren min en gang var der. Derfor er dette blitt så viktig i mitt "rare lille hode":). Og (nok en gang) når onkelen da ikke var med på notene - enda han har fått tilsvarende 250.000,- idag så kjører jeg på. Blir på en måte å forsvare siste rest av arv fra en som ikke fikk lov til å være med lenger.

 

Og for de som ønsker å kommentere beløpene her:).... 60k av 250k er etter vurdering av arvelov, eventuelle kostnader ved å kjøre en rettssak osv osv. Dvs. et forlik/en grei deal for begge parter. I utgangspunmtet hadde han sagt seg villig til å gi 250k!!! Men da gav jeg beskjed om at det er tull, da jeg ikke har lyst til å grisebanke økonomien hans helt. Dette bygger også på tidligere utsagn til han om at jeg ikke vil ha alle pengene hans. Hvorfor er det noen som aldri lærer!!??

Endret av TomTom01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...