Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ukollegial kollega viste Facebook til sjef..


Knebel

Anbefalte innlegg

Jeg ble kallt inn på teppet for noen uker av min sjef i forbindelse med at han 'tilfeldigvis' kom over min Facebook side på nettet. Han sa at han hadde selvfølgelig ikke noe med å kontrollere hva jeg kunne legge ut, men han ba meg som kollega til kollega å være forsiktig med hva jeg la ut der.

 

Jeg ble en smule betenkt etter dette og gikk etter en tid inn til han igjen og informerte han som følger:

1. Du har ikke kommet over min Facebook side. Dette er et lukket nettverk og jeg har ikke gitt deg tilgang.

2. Du har altså fått se min side av en kollega som har tilgang.

3. Dette er ukollegialt og er det en slik kultur vi skal ha her i bedriften at ansatte sladrer på andre?

 

Jeg fikk selvsagt ikke noe svar på dette. Men jeg så at jeg hadde rett. Jeg vet også hvem av mine kollegaer det var som har gjort dette. Han har selvsagt ikke tilgang lenger og jeg har egne planer for denne 'kompisen'.

 

I dag fikk jeg høre fra (gode) kollegaer at et notat ble diskutert i et fellesmøte som jeg ikke var til stede under. Dette notatet beskrev akkurat denne saken jeg hadde oppe med min sjef.

 

Jeg anser Facebook, enn så usikker den måtte være, som en personlig sak som arbeidsgiver har lite og intet med å gjøre. Og jeg mener dette går på personvern. Jeg har da vel min rett som enkeltindivid til å dele informasjon med venner jeg selv har valgt?

 

Er det noen som kjenner til noen lignende saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du legger det ut i det offentligerom må du fint bare finne deg i det. Jada, dårlig gjort av kollegaen, men du kan ikke klandre noen andre enn deg selv.

 

Det er det som er poenget mitt. Det ligger ikke ute offentlig. Det er et utvalg av personer som du tillater..

Lenke til kommentar

En sak har alltid flere sider. Ja, du kan legge ut så personlig informasjon på Facebook du vil, så lenge den er ene og alene om deg selv. Så om kun du selv kan sees på et bilde der, er det ingenting å si på det. Med en gang f.eks. en kollega er med på bildet stiller saken seg annerledes. Det samme gjelder hva du måtte skrive.

 

Om du da legger ut et bilde av deg selv, drita full med spy på t-skjorten (mange slike der ute ja), og sjefen din ser dette så har du kun deg selv å takke. Gjør du det samme med en kollega, har du lagt gullegget + litt til.

 

At den saken ang deg diskuteres på et fellesmøte du ikke er tilstede til vitner om elendig holdning til personalsaker i bedriften, dersom det er saken spesifikt og ikke generelle retningslinjer for distribusjon av informasjon som tas opp.

 

Facebook er akkurat så personlig som du velger den skal være, men du har ingen beskyttelse for det du selv legger ut der.

Lenke til kommentar
En sak har alltid flere sider. Ja, du kan legge ut så personlig informasjon på Facebook du vil, så lenge den er ene og alene om deg selv. Så om kun du selv kan sees på et bilde der, er det ingenting å si på det. Med en gang f.eks. en kollega er med på bildet stiller saken seg annerledes. Det samme gjelder hva du måtte skrive.

 

Om du da legger ut et bilde av deg selv, drita full med spy på t-skjorten (mange slike der ute ja), og sjefen din ser dette så har du kun deg selv å takke. Gjør du det samme med en kollega, har du lagt gullegget + litt til.

 

At den saken ang deg diskuteres på et fellesmøte du ikke er tilstede til vitner om elendig holdning til personalsaker i bedriften, dersom det er saken spesifikt og ikke generelle retningslinjer for distribusjon av informasjon som tas opp.

 

Facebook er akkurat så personlig som du velger den skal være, men du har ingen beskyttelse for det du selv legger ut der.

 

Det er det jeg også mener. Det er dårlig og barnslig oppførsel av kollegaene dine. Men når du legger noe ut på facebook som andre kan se, ja du får bare la være å legge ut noe som kan krenke deg eller stille deg i et dårlig lys på, så er det kun deg det går på.

Lenke til kommentar

Det var ikke noe graverende bilder av noe slag. Det som ble kommentert var en status jeg hadde lagt inn på en tjeneste reise hvor jeg ironisk uttrykte meg positivt om at min hjemreise ble utsatt.

 

Som vi vet her inne er ikke ironi like god å 'ta' med en gang når det er i skrevet form...

Lenke til kommentar

Facebook personlig? eh, trur mange har misforstått noe enormt her..altså..folk får sparken tvert for og snakket om jobb, lagt ut om jobb, kommentert jobb på facebook. folk blir anmeldt for trygdesvindel til stadighet pga at de har skrevet en ting eller to på sine..personlige...facebooksider. Personlig fru blom..nei det er nok for hele verden og se. husk bare på det ;)

Lenke til kommentar
Facebook personlig? eh, trur mange har misforstått noe enormt her..altså..folk får sparken tvert for og snakket om jobb, lagt ut om jobb, kommentert jobb på facebook. folk blir anmeldt for trygdesvindel til stadighet pga at de har skrevet en ting eller to på sine..personlige...facebooksider. Personlig fru blom..nei det er nok for hele verden og se. husk bare på det ;)

 

Hva har "folk" her misforstått?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Facebook personlig? eh, trur mange har misforstått noe enormt her..altså..folk får sparken tvert for og snakket om jobb, lagt ut om jobb, kommentert jobb på facebook. folk blir anmeldt for trygdesvindel til stadighet pga at de har skrevet en ting eller to på sine..personlige...facebooksider. Personlig fru blom..nei det er nok for hele verden og se. husk bare på det ;)

 

Hva har "folk" her misforstått?

 

Folk som i Norges befolkning som tror facebook er noe personlig som ingen andre kan se, som sin egen lille dagbok som du og jeg ikke for lov og titte i, mente ikke akkurat folk Her inne vist du følte det slik..

Lenke til kommentar
Folk som i Norges befolkning som tror facebook er noe personlig som ingen andre kan se, som sin egen lille dagbok som du og jeg ikke for lov og titte i, mente ikke akkurat folk Her inne vist du følte det slik..

 

Kunne ikke helt se det i forhold til postene her nei.

Men i forhold til befolkningen er jeg helt enig med deg. "Nei, internett er helt ok for å legge ut bildene fra badestranda i sommer osv... Det er jo kun for vennene våre."

Lenke til kommentar

Tror folk her uttaler seg om ting de har lite forstand på.. FACEBOOK ER IKKE OFFENTLIG.

 

Du bestemmer hvem som skal få se hva der inne. Jeg hadde ikke tillatt min sjef å se hva jeg hadde skrevet. Det er det som er temaet.

 

Hudrin.. Kan ikke du komme med kilder om du har noen? Det er spesielt dette jeg er ute etter..

Endret av Knebel
Lenke til kommentar
Tror folk her uttaler seg om ting de har lite forstand på.. FACEBOOK ER IKKE OFFENTLIG.

 

I øyeblikket er det du som gjør det. Facebook er i aller høyeste grad offentlig.

Det har ingenting med privat å gjøre fordi du legger info i en "lukket" gruppe. Alle medlemmene i den gruppen har all anledning til å vise innholdet der til hvem de vil, og ikke en eneste lov hindrer dem.

Lenke til kommentar
Tror folk her uttaler seg om ting de har lite forstand på.. FACEBOOK ER IKKE OFFENTLIG.

 

I øyeblikket er det du som gjør det. Facebook er i aller høyeste grad offentlig.

Det har ingenting med privat å gjøre fordi du legger info i en "lukket" gruppe. Alle medlemmene i den gruppen har all anledning til å vise innholdet der til hvem de vil, og ikke en eneste lov hindrer dem.

 

Jeg er av en annen mening. Om man resonnerer slik du gjør kan man regne eksempelvis et intranet for en bedrift som offentlig iom. at de ansatte kan benytte informasjonen om ligger der slik de vil. Hva med nettbanken din? Også en 'lukket gruppe' selv om den bare består av deg og banken. Har banken rett til å gi ut informasjon til gud og hvermann?

 

Så lenge jeg har gjort tiltak for å begrense offentlig innsyn i informasjon om meg, kan man ikke omtale denne informasjonen som offentlig. Det skulle da være enkelt og greit. Personer som står utenfor disse tiltakene ingen rett til denne informasjonen.

 

Det virker som det er en del som mener mye her uten å gidde å konkretisere det videre. Og det virker som det har liten verdi å diskutere dette videre.

 

Jeg har forøvrig noen spørsmål som gjenstår:

 

Er det noen som kjenner til noen lignende saker?

 

Er det noen som har lenker til lignende?

Lenke til kommentar

Det finnes mange eksempler på dette, bare google det. Men juridisk har du ingen rettigheter, det du sier på facebook er like lite privat som det du sier til en person i ufortrolighet. Altså, det du sier eller gjør på facebook kan hvem som helst som har adgang til din side gjøre hva han vil med. Så det du sier eller gjør på facebook er absolutt ingen privatsak.

Lenke til kommentar

Facebook regnes ikke som "så privat" at det nyter beskyttelse etter EMK art. 8, skulle jeg tro.

 

Hva arbeidsgiver har noe med og ikke er i utgangspunktet en vurdering arbeidsgiver må gjøre. Det virker, etter sjefens uttalelser, som at i denne saken var det grei skuring, men at du bør tenke på hva du legger ut.

 

Jeg ville ikke hatt noen kvaler med å kreve sykemelding (og nektet egenmelding) for en person som ringte og sa han var syk hvis en annen ansatt nevner at han var ute og festet dagen før, for eksempel.

Lenke til kommentar

 

Takker! Intressant lesning. Min sak er dog noe annerledes når det gjelder hva jeg har publisert. Jeg har ikke postet noe krenkende for noen, og jeg har opptrådt lojalt ovenfor min arbeidsgiver.

 

Jeg skrev en ironisk uttalelse hvor jeg var positiv til at min hjemreise ble utsatt. Grunnen for dette var hverken jeg eller min arbeidsgiver ansvarlig for..

 

Jeg er selvfølgelig enig med de som sier at man skal være kritisk til hva man legger ut på slike sider. I dette tilfellet her er det gått langt utover alle konsept.

 

En fjør er blitt til Prior. Det at denne saken nå sirkuleres som et notat sier meg at dette har vært diskutert i ledelsen, til tross for at min sjef omtalte vår samtale som 'kollega til kollega'. Dette foregår altså uten at jeg en gang fått anledning til å forklare og legge frem min side av saken.

 

TheDale: Har du forsøkt å google dette? Om så, kan du gi meg en link? Jeg får det ihvertfall ikke til. Dette er pg.a. at nesten alle nyhetssider har i dag en eller annen link til Facebook som ødelegger for søket.

Endret av Knebel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...