Gå til innhold

Snart på tide å ta steget til 1 gb ram?


Anbefalte innlegg

Sitter og laster ned den åpne beta'en til Planetside, og leste system-reqs:

512 mb ram! Gjorde et lite hopp i stolen der gitt,

og det fikk meg til å gruble litt;

 

512 mb har jo hittil vært mer enn nok for å kjøre det meste av normale spill og apps- men hvor lenge er det til 1 gb ram er "the sweet spot"?

Og dere som oppgraderer til 1gb- hvor stor forskjell merker dere egentlig?

 

Meninger om dette, folkens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 512... egentlig. Men den ene brikka gikk føyken. mens jeg venter på erstatning har jeg 256.

 

Går egentlig greit til vanlig bruk, men det er for lite til å kjøre XP med. Disken jobber som gal etter at jeg har spilt CS.

256 i Win2k blir noe annet.

 

Spiller du BF1942, så bruker det alt du har ved 512.

 

Jeg blir å putte 256 mer i... skulle gjerne hatt 1GB, men pengeboka... :(

Lenke til kommentar
Største forskjell jeg har lagt merke til: Windows swapper ALDRI slik at det merkes.

 

Hvis du i tillegg aapner command.exe, skriver msconfig, gaar inn paa system.ini og legger til linjen>

"ConservativeSwapfileUsage=1" under 386enh seksjonen.

 

Saa tvinger du XP til aa bruke minne i stedet for swap fil, helt til minnet er fullt. Har du 1Gb ram saa er dette en smart tweak.

 

Denne tweaken er mulig ogsaa i tweakxp, men letteste maaten aa implementere den paa er den forklart ovenfor.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Største forskjell jeg har lagt merke til: Windows swapper ALDRI slik at det merkes.

 

Hvis du i tillegg aapner command.exe, skriver msconfig, gaar inn paa system.ini og legger til linjen>

"ConservativeSwapfileUsage=1" under 386enh seksjonen.

 

Saa tvinger du XP til aa bruke minne i stedet for swap fil, helt til minnet er fullt. Har du 1Gb ram saa er dette en smart tweak.

 

Denne tweaken er mulig ogsaa i tweakxp, men letteste maaten aa implementere den paa er den forklart ovenfor.

 

DrErling

 

Funker det der seriøst liksom? *teste* :smile:

Lenke til kommentar
Jobbet på desken i en avis tidligere. Med 1GB kunne jeg lett kjøre Indesign, Photoshop og Illustrator samtidig, uten å tenke over det. Forskjellen fra 512MB var merkbar bare når jeg åpnet store filer i programmene.

 

MVH Audun

 

Adobe programmer eter minne til frokost, lunch, middag og kvelds, saa der er det ingen som helst grunn til aa spare paa pengene mht ram!

Enkelte photoshop filtre er jo helt ekstremt tunge.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra 512 -> 1024, merker ikke særlig forskjell. Men så gjør jeg ikke så mye heftige stunts med maskinen heller, ser divx, programmerer og spiller litt. Er det forresten riktig at at Windows ikke bruker minnet som er markert som free til noe i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra 512 -> 1024, merker ikke særlig forskjell. Men så gjør jeg ikke så mye heftige stunts med maskinen heller, ser divx, programmerer og spiller litt. Er det forresten riktig at at Windows ikke bruker minnet som er markert som free til noe i det hele tatt ?

 

hmm, ja, jeg tror det. Windows har en forkjærlighet til å swappe uansett om det er ledig minne igjen. Det er derfor folk tvinger windows til å oppføre seg ved å legge inn "ting" i registeret som skal føre til bedre utnyttelse av minnet.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Har 1,5 Giga og ønsker meg sårt mer.

 

Jobber med 3D mekanisk konstruksjon (autodesk Inventor).

 

Litt store modeller / tegninger, og maskinen begynner straks å bruke swap-fila.

 

Kommer vel til å oppgradere til 2,5 Giga så fort IT-budsjettet tillater noe sprell igjen.

Lenke til kommentar
nei 512 holder da! iallefall hvis den er pc3200 :)

 

Altså ... hastigheten på rammen kan ALDRI ALDRI AAAALDRI veie opp for mangel på ram. 512MB PC100 ram vil pisse på 256MB PC3200 DDR-SDRAM om du bruker 450MB minne.

For alternativet til å bruke minnet, er at OSet må bruke disken ... som er mye tregere. Vi kan jo ta noen eksempler:

Hardisker idag klarer ca 50MB/s på lesing, mot PC3200's 3200MBs .. det er jo 64 ganger så tregt.

Harddisken aksesstid pleier å ligge rundt 10ms, mot rammens 7ns ... det er ca 1,5 millioner ganger tregere..

 

Begynner å skjønne tegninga?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...