Gå til innhold

Microsoft i kopitrøbbel


Anbefalte innlegg

Generellt sett syns jeg det å la seg bli tungt ispirert av gode løsninger er bra, innen software-industrien.

 

Og Microsoft er langt fra de eneste.

 

Bill Gates skal visstnok ha sagt:

Hey, Steve, just because you broke into Xerox's house before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and take the stereo.

 

Ikke veldig trolig at han faktisk sa det, men er helt enig i tankegangen.

 

 

Det jeg syns er synd er at Microsoft pleier å ta uforskammet mye credits for selv den minste ting, som andre kanskje har hatt i flere år allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@effikan:

 

Helt enig i at både Mac OS og Windows var simple greier i forholdt til Xerox Alto. Poenget mitt var helst at historien har blitt særdeles feilaktig omskrevet av "vinnerene".

 

Og det er ikke tvil om at hadde Xerox forstått produktet sitt, hadde IT-verdenen utviklet seg annerledes. Men ikke nødvendigvis bare til det bedre. Xerox var et selskap med virkelig innelåsing som forretningsfilosofi.

Selvsagt ville mye kunne utviklet seg veldig annenledes. Men det som jeg er nesten utelukkende negativt er at utvikling av brukergrensesnitt stod stille i nesten 20 år. Hadde Xerox lansert Alto som kommersielt produkt så er det ikke sikkert at Xerox ville blitt alene i markedet, men det ville nok ivertfall ført til at flere konkurrerende systemer på det nivået tidligere, og kanskje utbredelse av datamaskiner til folk på et tidligere tidspunkt. Men det får vi aldri vite.
Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder brukergrensesnitt er vi nok helt enig. Og det mest fantastiske med Xerox Labs sitt arbeid var jo hvor ekstremt lite ressurskrevende GUI-et var. Bare det hadde hatt en enorm betydning.

 

Men med godt kjennskap til Xerox gjennom diverse case, er man kjent med hvordan de tenkte. Og de gikk Microsoft en god gang på mange områder.

Lenke til kommentar
Nå var det ikke ren avskriving av Xerox sine idéer. Det er ingen tvil om hvor Steve Jobs fikk inspirasjonen fra, han fikk faktisk en demonstrasjon av hva Xerox Alto(1973) kunne gjøre. Likevel var både Mac OS(1984) og Windows(1985) simple greier i forhold. Alto kunne faktisk sende e-post, WYSIWYG-tekstbehandler, tegne vektorgrafikk og bilder(bitmap) og til og med spill over nettverk. Microsoft kom faktisk ikke med et "bedre" produkt før Windows 95 (22 år senere!), Mac OS og Amiga noe før.

Om jeg husker rett så lisensierte faktisk apple GUI greiene til xerox. Men legg merke til at den utgaven som ble populær (macintosh) var en redusert utgave av apple lisa, som bombet stygt pga overprising.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lisa

Lenke til kommentar

Kayak, finn, bing , apple, netshop, Dagbladet og hardware er veldig like sider jeg lagde for over 10 år siden. ?

Mange av funksjonene er like og layouten er så og si like også, vil det da si at all de har kopiert meg ? :D

Google er også nesten en tro kopi av søket jeg lagde til min gammle 286 , men de har byttet ut "hei på deg" med et bildet av google, desvere fikk jeg denne iden fra en tiki på skolen :( men likheten var mye større enn bing og kayak..

 

Poenget er at det er sikkert over 1000 sider som var før kayak, sikkert 100000sider+ som var før google med samme layout, layouten og plassering av bokser etc.

 

Det er bare bs fra pengekåte lovmisbrukere ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Skjønner heller ikke at det skal være mulig å ha rettigheten til en generell måte å organisere søkeresultater på, i hvertfall ikke når det stort sett dreier seg om å presentere en liste og ha ett eller annet inputsystem for hva man er ute ette

 

Dette er ikke "Kopitrøbbel", dette er mer plagiat. Ingen har rettigheter designlayout/pagelayout, på veven kopierer folk fra flere forskjellige kilder og setter sammen sitt eget. "Åh, nei! Dagbladet har kopiert utformingen til VG! Gamespot må ha kopiert Hardware, de har begge midtstilt side!"

 

Verden er vant med at vi "plagierer" hverandre litt hele tiden, så dette er nok en agurknyhet. Som nevnt tidligere var MS-DOS ikke en genuin idé utviklet av Microsoft. De trengte et OS til de nye Intel 8086-CPUene og kjøpte derfor 86-DOS eller QDOS fra Tim Paterson. De omdøpte det til MS-DOS og ingen har klaget siden.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...