Gå til innhold

politicalcompass - venstre eller høyre?


Anbefalte innlegg

Stalin og hans metoder tar hele venstresiden avstand fra, inkludert de fleste NKP'ere.

Du er prototypen på sosialister, ingen kunnskaper om saken de brenner for, det være ww2, midtøsten eller whatsoever. NKP ble dannet av utbruttere fra Arbeiderpartiet, og forble Moskvatro. NKP er et stallinistisk parti (les www.nkp.no/manifest). Lederen for LO (Gerd Liv) var aktiv AKP'

r som støttet mange slemme gutter av Stalins kaliber. Aldri har hun kommet med noen unnskyldninger. Stalin var syk, Gerd Liv var syk, og det virker som om du er like syk.

 

Problemet ditt er at du ikke forstår HVORFOR AKP støttet f.eks Pol Pot en tid. les litt på akp.no, les eldre årganger av røde fane så kanskje du finner det ut. . .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"To each according to their needs, from each according to their ability" sier jeg bare :wink:

 

Fint ordtak, men det er ikke noe logikk i at en person som har jobbet skiten av seg skal forsørge en annen som ikke har jobbet utover et minimumsgrunnlag.

 

Poenget er å få hele folket i arbeid, og da trenger ingen jobbe noe særlig mer enn 6-7 timer per dag. om du liker jobben din skal du selvfølgelig få jobbe lenger :-)

Lenke til kommentar

Poenget er å få hele folket i arbeid, og da trenger ingen jobbe noe særlig mer enn 6-7 timer per dag. om du liker jobben din skal du selvfølgelig få jobbe lenger :-)

 

Og logikken din er?

 

Hvorfor skulle jeg som person, som ikke kjenner deg og som heller ikke ville ha brydd seg om du døde i morgen, betale for ditt livsopphold så lenge det er mulig for deg selv å opprettholde ditt eget liv?

Lenke til kommentar
Poenget er å få hele folket i arbeid, og da trenger ingen jobbe noe særlig mer enn 6-7 timer per dag. om du liker jobben din skal du selvfølgelig få jobbe lenger :-)

Ikke det engang. Det vil nok ikke bli nødvendig å jobbe så mye. Folk ville hatt mer fri enn noensinne.

 

Kaskaso: Selv om ikke DU ville gjort noe for andre, så betyr ikke det at det ikke finnes folk som ville. Jeg, for eksempel, kunne gått ha jobbet litt mer enn folk flest, for jeg er glad i arbeidet, og jeg bryr om andre.

Lenke til kommentar

Kaskaso: Selv om ikke DU ville gjort noe for andre, så betyr ikke det at det ikke finnes folk som ville. Jeg, for eksempel, kunne gått ha jobbet litt mer enn folk flest, for jeg er glad i arbeidet, og jeg bryr om andre.

 

Greit det. Men å støtte et samfunnsystem som tvinger andre til å gjør det samme som deg er pr def totalitært.

Lenke til kommentar
Ehm? Hvilke samfunnssystem er det snakk om her? Hvilket samfummssystem tvinger hvem til å gjøre hva?
Et samfunnssystem som ikke lar folk disponere sine egne penger må sies å være totalitært. Det samfunnssystemet kan sies å være et land hvor realbeskatningen er på 70 - 80 %, f.eks Norge.

 

Jeg sier som Toolshed; Hvilket samfunnssystem er det snakk om?

Lenke til kommentar
Jeg sier som Toolshed; Hvilket samfunnssystem er det snakk om?

Alle system der man betaler inn en ufrivillig skatt til samfunnet.

Med all respekt, Kaskaso; Her tror jeg du tar feil. Jeg vet at du har gode kunnskaper innen akkurat politikk, men angående totalitarianisme tror jeg du tar feil. Hvis det da er det vi snakker om her. Ellers her jeg misforstått deg, Olsen og Fiskepinna ( :-) pent nick).

 

Totalitarianisme er et system der bare en person / ett parti sitter med makten. Det begrunnes (les:forsvares) som oftest med at bare sterk kontroll og ledelse kan gi full nasjonal konsentrasjon om de samfunnsmessige målsetninger (sic.).

 

Midlene til å oppnå den totale kontroll er oftest disse: ensretting av all oppdragelse, utdannelse, informasjonsvirksomhet og underholdning; undertrykkelse og oppløsning av alle frie og uavhenige organisasjoner og institusjoner; tvungen politisk deltakelse (passiv underkastelse er ikke nok, det kreves aktiv oppslutning), og terror (organisert angiveri og vilkårlighet ved behandligen av enkeltindivider, for å undergrave viljen til å ytre motstand).

Lenke til kommentar
Med all respekt, Kaskaso; Her tror jeg du tar feil. Jeg vet at du har gode kunnskaper innen akkurat politikk, men angående totalitarianisme tror jeg du tar feil. Hvis det da er det vi snakker om her. Ellers her jeg misforstått deg, Olsen og Fiskepinna ( :-) pent nick).

 

Hva er totaltært for enkeltindividet?

 

er det "å få tredd meninger og lover over hodet som man er totalt uenig med? betale skatt/avgifter som man ikke er villig til å betale?" eller kanskje noe annet?

 

Totalitarianisme er et system der bare en person / ett parti sitter med makten. Det begrunnes (les:forsvares) som oftest med at bare sterk kontroll og ledelse kan gi full nasjonal konsentrasjon om de samfunnsmessige målsetninger (sic.).

 

Er sikkert en legal definering i Ex phil det.

 

Midlene til å oppnå den totale kontroll er oftest disse: ensretting av all oppdragelse, utdannelse, informasjonsvirksomhet og underholdning;  undertrykkelse og oppløsning av alle frie og uavhenige organisasjoner og institusjoner; tvungen politisk deltakelse (passiv underkastelse er ikke nok, det kreves aktiv oppslutning), og terror (organisert angiveri og vilkårlighet ved behandligen av enkeltindivider, for å undergrave viljen til å ytre motstand).

 

OG hindring av den frie vilje. Dermed er alle systemer av politisk art totalitære. At noen av de er demokratiske er ingen hindring for at de er totalitære.

Lenke til kommentar

Nei, det har vi ikke. . .

 

 

Standarsvaret fra forsmådde kommunister.

 

Sovjet var ikke kommunisme, Mao var ikke kommunist osv.

 

Det er vel en grunn for at man ikke har sett den "sanne kommunisme" siden den ligger så åpenbar til å utvikle seg totalitær/brutal/undertrykkende/osv.

Lenke til kommentar

Nei, det har vi ikke. . .

 

 

Standarsvaret fra forsmådde kommunister.

 

Sovjet var ikke kommunisme, Mao var ikke kommunist osv.

 

Det er vel en grunn for at man ikke har sett den "sanne kommunisme" siden den ligger så åpenbar til å utvikle seg totalitær/brutal/undertrykkende/osv.

 

Standardsvaret fra nesevise anti-kommunister.

Lenke til kommentar

Nei, det har vi ikke. . .

 

 

Standarsvaret fra forsmådde kommunister.

 

Sovjet var ikke kommunisme, Mao var ikke kommunist osv.

 

Det er vel en grunn for at man ikke har sett den "sanne kommunisme" siden den ligger så åpenbar til å utvikle seg totalitær/brutal/undertrykkende/osv.

 

Standardsvaret fra nesevise anti-kommunister.

<sarkasme>Det går sikkert bra neste gang...</sarkasme>

Lenke til kommentar

Nei, det har vi ikke. . .

Standarsvaret fra forsmådde kommunister.

 

Sovjet var ikke kommunisme, Mao var ikke kommunist osv.

Selvfølgelig er det standardsvaret fra kommunister. Noe annet ville jo blitt feil.

 

Sovjet var ikke kommunisme, og ikke Mao, heller. Hvis du har hørt dette så mange ganger, hvorfor ringer det da ikke en bjelle? Fordi du tror på USAs definisjon på kommunisme (som jeg ikke helt vet hva er, mentrr lyder som "alle slemme som ikke kjøper våre produkter")?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...