Gå til innhold

Nytt kamera, Canon eller Nikon ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

For å ta det fra starten:

Jeg kjøpte et Canon EOS 350D da det kom ut. Dette var mitt første kamera. Som optikk hadde jeg sigma 18-55mm og et sigma 75-300mm. Dette solgte jeg for ca 6mnd siden, fordi jeg hadde egentlig planer om å gå over til Nikon. Har ennda ikke fått kjøpt kamera, og siden skattepengene snart kommer inn på konto, tenkter jeg å kjøpe nytt.

 

Det jeg har sett på er Nikon D90 og Canon EOS 500D(Venter fortsatt på at Akam får testet denne). Men jeg har kommet til ett punkt hvor jeg ikke klarer å bestemme meg! Planen er å bruke ca. 10 - 11 000 kroner på hele pakken. Jeg har veldig lyst på ei 50mm f/1.8(1.4), makro og zoom linse, batterigrep og blitz. Men da vil hele budsjettet gå bort i linser og ekstrautstyr.

 

Noen som har tips til hva jeg bør kjøpe ? Bør jeg kanskje gå for EOS 450D, selv om det er "gammelt" ? Bør jeg droppe batterigrep og blitz og heller kjøpe dette en annen gang? (Noe som mest sannsynlig blir neste år, hvis jeg ikke får en baksmell på skatten).

Nikon D90 har jeg bare prøvd i noen min, men likte det veldig.

 

 

Håper på gode svar!

 

Med vennlig hilsen,

Bjoern^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D90 er et semiproft kamera og 500D er et entrylevel kamera.

 

Kamerahusene er forskjellige i omfang,hvis du vil ha et større/bedre hus en 350D ville jeg sett på 40D du kan få det til en grei pris for tiden,fordelen med Canon er at du er komfortabel med justeringene og programvaren som er ganske likt fra 350D.

 

Når det gjelder objektiv er det flere gode og velge mellom.

 

Som normalzoom er Tamron 17-50 f/2.8 kjempebra og et lyssterk objektiv,eller Canon 18-55 utgaven med IS men den strenger mer lys.

 

Telezoom objektiver har du to greie og velge mellom Canon 70-200 f/4 det "beste ever",også har du Canon 55-250 IS et bra objektiv som gir mye kvalitet i forhold til pris.

 

Macro så kommer det an på hva du skal fotografere.Til blomster og sånt er Canon 60mm Macro grei,til insekter burde du kjøpe noe på 150/180mm.Eller en mellomting så er Tamron 90mm macro mye brukt.

Lenke til kommentar
Planen er å bruke ca. 10 - 11 000 kroner på hele pakken. Jeg har veldig lyst på ei 50mm f/1.8(1.4), makro og zoom linse, batterigrep og blitz. Men da vil hele budsjettet gå bort i linser og ekstrautstyr.

Vil anbefale deg å ikke nødvendigvis se på de nyeste og mest hippe modellene. Om du kjøper "fjorårets" kamera, så får du stort sett flere tusen ekstra som du kan bruke på objektiver, noe som vil gi deg en mye større forbedring i kvalitet enn om du prioriterer huset.

 

De største nyhetene på kamerahusene for tiden, er flere megapiksler (trenger du virkelig det?), videoopptak, forbedret live-view, større skjerm og mer eller mindre unyttige funksjoner vi har klart oss uten i flere tiår (for min del, ihvertfall).

 

Et Canon 450D, Nikon D80 eller kanskje til og med et Canon 1000D eller Nikon D60/D500, vil gi deg masse ekstra penger til det som virkelig øker kvaliteten, og dermed brukergleden... nemlig objektivene :)

 

Ellers er det som en annen sier her, ikke noen synd å se på de andre produsentene. Både Olympus, Sony og Pentax har spennende hus og et godt utvalg i gode objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...