Gå til innhold

Kommentar: Nett-PC-er skuffer kundene


Anbefalte innlegg

Apple er jo rake motsetningen. Det er jo et ufritt system med rigide regler. Har aldri likt apple sine datamaskiner fordi det altid har forsøkt å låse meg til bestemte regler, applikasjoner, måter å gjøre ting på, og ting man ikke kan gjøre, til en apple pris. Det er jo først de siste 5år +/- at det har løsnet litt på dette .. og samtidig så har supporten deres økt.

Bare en liten off-topic kommentar til din off-topic påstand: Det er grunnleggende feil det du sier. Faktisk så er UNIX-systemet OS X, med sin store andel Open Source kode og omfattende standardstøtte, langt friere enn Windows på mange måter. Det har aldri eksistert noen slike regler, eller begrensninger på hva du kan installere eller hvilke applikasjoner du kan kjøre på en Mac - så sant noen har lagd ting, så har man naturligvis kunnet installere det fritt, enten det er alternative OS eller applikasjoner. Jeg har nemlig brukt Mac "en stund", og har selvsagt ikke opplevd noen slike "rigide regler" som du fabler om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er godt fornøyd med min Nett PC, laste over bilder fra kamera og video, samt surfe på nett, når jeg er på reiser. Lett å bære med seg.

 

Manglende ved den 15" HP er vekt og størrelse. Slepbar ikke bærbar.

 

Bruker idag XP og vil i framtiden bruke linux. :D

Lenke til kommentar
Jeg er en av dem som er missfornøyd med ytelsen. Jeg bencha CPUen til ca. 90% av ytelsen til min gamle Athlon 1GHz. Akseptabelt men ingen ting å skryte av.

Visste du ikke hva du kjøpte?

 

Det er 3D ytelsen jeg har mest og utsette på. Den er rett og slett helt ræva.

Jeg må spørre igjen: Visste du ikke hva du kjøpte?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Eller. Hva med skjermene som viser neste holdeplass på de nyeste bussene i Oslo. Disse kjører (av en eller annen mystisk grunn) Windows XP. Siden man har et låst OS med et låst applikasjonslag, kjører disse en haug med møl som man absolutt ikke har behov for på en boks som skal vise neste holdeplass, ergo går hardwarekrav og dermed pris til værs.

 

*snap*

 

Og ikke minst er det komisk når man en gang i blant vandrer forbi slike skjermer som skal vise informasjon om ymse ting og kun ser en stor feilmelding med "[Program] har sluttet å virke blablabla" :D

Lenke til kommentar
Apple er jo rake motsetningen. Det er jo et ufritt system med rigide regler. Har aldri likt apple sine datamaskiner fordi det altid har forsøkt å låse meg til bestemte regler, applikasjoner, måter å gjøre ting på, og ting man ikke kan gjøre, til en apple pris. Det er jo først de siste 5år +/- at det har løsnet litt på dette .. og samtidig så har supporten deres økt.

Bare en liten off-topic kommentar til din off-topic påstand: Det er grunnleggende feil det du sier. Faktisk så er UNIX-systemet OS X, med sin store andel Open Source kode og omfattende standardstøtte, langt friere enn Windows på mange måter. Det har aldri eksistert noen slike regler, eller begrensninger på hva du kan installere eller hvilke applikasjoner du kan kjøre på en Mac - så sant noen har lagd ting, så har man naturligvis kunnet installere det fritt, enten det er alternative OS eller applikasjoner. Jeg har nemlig brukt Mac "en stund", og har selvsagt ikke opplevd noen slike "rigide regler" som du fabler om.

 

Enig. OSX bygger på en åpen BSD-kjerne, bruker X11 vindussystem, Apple var initiativtakere til OpenCL, Apple er motstander av DRM mm.

 

Der Apple er "bad guys" er iPhod*. Disse er svært lukket og låst og vriene å ha med å gjøre om man ikke har iTunes. De som kjemper for en fri dataverden er riktignok tidlig ute med å knekke kodene slik at vi som bruker GNU/Linux, eller folk som av ymse grunner ikke ønsker å bruke iTunes, fint kan bruke dingsene våre etter eget ønske.

 

*Min egen forkortelse for både iPod og iPhone

Lenke til kommentar
Jeg er en av dem som er missfornøyd med ytelsen. Jeg bencha CPUen til ca. 90% av ytelsen til min gamle Athlon 1GHz. Akseptabelt men ingen ting å skryte av.

Visste du ikke hva du kjøpte?

 

Det er 3D ytelsen jeg har mest og utsette på. Den er rett og slett helt ræva.

Jeg må spørre igjen: Visste du ikke hva du kjøpte?

Nope. Dro tre uker på tur og trengte en laptop på dagen. Leste noen reviews men viste ikke at GMA 500 var ubrukelig til HD video og 3D spill. Hadde jeg kunne utsette kjøpet til i dag hadde jeg vist dog nokk kjøpt akkurat samme netpc og ikke en full laptop uansett.

Lenke til kommentar
En rekke produsenter satser aktivt på Moblin og vi har også begynt å se at andre produsenter jobber med å utvide Moblin med ny og attraktiv funksjonalitet.
Kunne kanskje vært passende å lenke til Moblin- og Maemo samarbeidet (Maemo skal visstnok være Nokias kommende highend plattform):

 

"Avtalen inkluderer nemlig teknologiutvikling og samarbeid innen flere åpen kildekode-initiativer for å utvikle felles teknologier for bruk i både Moblin- og Maemo-plattformene."

http://www.digi.no/816913/giganter-inngaar-mobilt-samarbeid

Det kunne godt være der ja, men jeg ferdigstilte artikkelen før Nokia og Intels pressekonferanse :)

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen til at mange er skuffet er at de ikke helt vet hva begrensningene til en netbook er. De ser en billig PC, gjerne helt ned i 2000,-, og slår til. Så kommer de hjem, bruker den et par dager, og innser hva de mangler.

 

og at det er dritt å lese nettaviser etc på en så liten skjerm. Passer alltid på å gjøre folk obs på hva de -ikke- får når de kjøper en netbook. De fleste ender da opp med en "vanlig" laptop.

 

Jeg føler at for mange butikker gjør en alt for dårlig jobb med å informere kundene om hva de får når de kjøper en netbook..

Lenke til kommentar
Problemene som nevnt over gjorde markedet klart for Microsoft, som selvsagt ønsket sin del og gjorde, og fortsatt gjør det de kunne for å sørge for at når man kjøper en nett-PC så kjører den Windows.

Her ble det vel litt kluss med gramatikken? Burde vel være "og gjorde, og fortsatt gjør, det de kunne for å sørge for at" eller "og gjorde, og fortsatt gjør det de kan for å sørge for at". Det høres bedre ut for meg i alle fall ;)

[/pirk]

Takk :) Var veldig klønete formulert ja. Og det verste var at den klarte å smette gjennom alle tre korekturlesingene min :D

Lenke til kommentar
Atom er ikke moden etter min mening, skal du kjøre tunge operativsystemer som Vista og Win7 på netbooks så må de nok forbedre dem en god del.

 

Ikke helt enig i det egentlig. XP kjører helt "greit nok" på netbook, og win7 fungerer også bra. 100% glatt går det jo ikke i absolutt alle brukssituasjoner, men i min mening er det ikke et reellt problem om du må vente 2 sekunder i stedet for 1 for å åpne et vindu. DU utfører skjeldent særlig lanvarige eller komplekse oppgaver på et netbook (eller ihvertfall er de ikke desinget for det). Ihvertfall gjelder dette på dualcore atomen, selv om singlecoren er langt fra ubrukelig den heller.

 

Den største feilen med netbooks så langt - bar none - er at hovedkort og chipset ikke er i nærheten på samme energinivå som atom. Når atom får en verdig partner så tror jeg at vi virkelig vil se store hopp i total batteritid, pris og varme (og dermed også størrlse til en viss grad).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Enig. OSX bygger på en åpen BSD-kjerne, bruker X11 vindussystem, Apple var initiativtakere til OpenCL, Apple er motstander av DRM mm.

:lol:

 

Mac OS X bygger på åpen kildekode, men det er bare en del av det. Resten er så lukket og proprietært som det bare kan blitt.

 

Klart Apple vil at flere programmer skal kjøre på flere platformer, siden Mac de aller fleste programmer fortsatt utvikles for andre platformer enn Mac. Kommersielle interesser, altså.

 

Apple motstander av DRM? Det er den morsomste påstanden hittil :D Apple putter DRM over alt de kan.

Lenke til kommentar
Mac OS X bygger på åpen kildekode, men det er bare en del av det. Resten er så lukket og proprietært som det bare kan blitt.

Vi er altså enige om at siden store deler av OS X er åpen kildekode, med Apple som vital bidragsyter i flere viktige OSS-prosjekt, og siden OS X har svært omfattende støtte for uavhengige standarder, så er det faktisk langt mindre lukket og proprietært enn Microsoft Windows.

 

Klart Apple vil at flere programmer skal kjøre på flere platformer, siden Mac de aller fleste programmer fortsatt utvikles for andre platformer enn Mac. Kommersielle interesser, altså.

CaptobviousChooseOption.gif

No shit, Captain Obvious...selvsagt er det kommersielle interesser involvert, som det er med det meste du eier og bruker.

 

Apple motstander av DRM? Det er den morsomste påstanden hittil :D Apple putter DRM over alt de kan.

Bullshit. De putter f.eks ikke DRM på musikken de selger gjennom iTunes Store. Og i motsetning til Microsoft så driver ikke Apple butikk på å selge mest mulig DRM-teknologi til andre.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Apple motstander av DRM? Det er den morsomste påstanden hittil :D Apple putter DRM over alt de kan.

Bullshit. De putter f.eks ikke DRM på musikken de selger gjennom iTunes Store. Og i motsetning til Microsoft så driver ikke Apple butikk på å selge mest mulig DRM-teknologi til andre.

Den tror jeg du skal være litt forsiktig på siden det ikke er lenge siden Apple har fjernet DRM fra nettopp det du skriker bullshit til her. Og det under sterkt press i lang, lang tid fra et globalt marked! Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Apple motstander av DRM? Det er den morsomste påstanden hittil :D Apple putter DRM over alt de kan.

Bullshit. De putter f.eks ikke DRM på musikken de selger gjennom iTunes Store. Og i motsetning til Microsoft så driver ikke Apple butikk på å selge mest mulig DRM-teknologi til andre.

Den tror jeg du skal være litt forsiktig på siden det ikke er lenge siden Apple har fjernet DRM fra nettopp det du skriker bullshit til her. Og det under sterkt press fra et globalt marked!

Apple ønsket aldri DRM på musikken, men det var eneste måten de i sin tid klarte å overtale plateselskapene til å tillate salg av musikk via nettbutikk. Som du kanskje vet var iTunes Store i 2003 først med å tilby katalogene til alle de 5 dominerende plateselskapene (EMI, Universal, Warner, Sony Music Entertainment og BMG), og det lå lange og harde forhandlinger bak dette. Så før du uttaler deg om ting jeg har fulgt nøye med på i lengre tid, vet du hvor lenge Apple presset på platebransjen for å få fjernet DRM? Altså før Apple publiserte et offentlig brev signert Steve Jobs, den 6 februar 2007, der selskapet offentlig inntok en klart kritisk holdning mot DRM?

http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/

 

Tiden har så vist at de som hevdet at Apple benyttet DRM av rent proteksjonistiske hensyn, og ville frykte en markedssituasjon der musikk fra iTunes Store kunne brukes uten restriksjoner, disse tok grundig feil. Apples posisjon i dette markedet er sannsynligvis sterkere enn noensinne etter at plateselskapene tok til fornuft.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Newton:

Jeg regner med at Apple har tatt til seg kundekritikken og lagt press på plateselskapene ja. Men Apple var da langt i fra først ute med å fjerne DRM fra sine musikkspor.

Og nei, man kan vel fortsatt ikke bruke musikkspor kjøpt fra Apple på andre enheter enn iPod ol. med mindre man hacker den ;). Ellers vet jeg ikke hvem som har forvekslet DRM med Apple sine egne sperringer?

 

 

EDIT:

I beste fall synes jeg de som "bør ha kunnskapen" i slike tråder som dette utrykker seg særdeles mangelfult for å styrke en vinkel av saken. En stor uting... som man beste fall kun forventer fra trygdekontoret ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...