fantenberg Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 Hei Er det slik at alle bachelorer gir tilleggspoeng? Det er vel ikke slik at visse bachelorer ikke gir det.. som for eksempel kunst, musikk eller noe annet som kjører andre typer utdanningsløp (tenker på musikk sin fireårige bachelor f.eks.) ? ALLE bachelorgrader gir tilleggspoeng? takk!
krikkert Skrevet 24. juni 2009 Skrevet 24. juni 2009 Tilleggspoeng til hva? Hvis du tenker på tilleggspoeng til Samordna Opptak så gis det tilleggspoeng for 60 studiepoeng avlagt ved universitet eller høgskole. Ordningen med særskilt tilleggspoeng for høyere utdanning i forbindelse med opptak til medisinstudiet går ut fra og med i år.
fantenberg Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Skrevet 24. juni 2009 Tenker på vanlige tilleggspoeng som du får av å ha fullført en bachelor. Poeng som du kan legge til skolepoengene for å danne den totale konkurransepoeng-summen.
ITOslo Skrevet 24. juni 2009 Skrevet 24. juni 2009 En bachelorgrad har ingen hensikt sådan. Du får bare ekstrepoeng for det første året (uavhengig av fag). http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/
juxtapose Skrevet 24. juni 2009 Skrevet 24. juni 2009 Tenker på vanlige tilleggspoeng som du får av å ha fullført en bachelor. Poeng som du kan legge til skolepoengene for å danne den totale konkurransepoeng-summen. Dette eksisterer ikke, så jeg forstår ikke hvor du har fått dette fra. Med mindre du tenker på det gamle opptakssystemet til medisin, men det har de sluttet med.
fantenberg Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Skrevet 26. juni 2009 Merkelig.. Hvordan fungerer disse tilleggspoengene da? Er det ikke slik at det er mulig å få 6 tilleggspoeng?
krikkert Skrevet 26. juni 2009 Skrevet 26. juni 2009 Karakterpoeng (karaktersnitt x 10) + Realfagspoeng (maks 4) + Kjønnspoeng (for visse linjer) + Opptakspoeng (for studier som krever opptaksprøve) = SKOLEPOENG (grunnlag for søknad i kvote for førstegangsvitnemål) Skolepoeng (fra over) + Tilleggspoeng (maks 2 poeng for folkehøgskole/1 års universitets-/høgskoleutdannelse/førstegangstjeneste) + Alderspoeng (2 poeng for hvert år fra og med fylte 20, maks 8 poeng) = KONKURRANSEPOENG (grunnlag for søknad i ordinær kvote)
Herr Brun Skrevet 26. juni 2009 Skrevet 26. juni 2009 Merk at et år på et profesjonsstudie (f. eks. rettsvitenskap, medisin, psykologi etc.) IKKE gir deg ekstrapoeng. I alle fall gjorde de ikke det i gammel ordning.
krikkert Skrevet 27. juni 2009 Skrevet 27. juni 2009 Dette stemmer ikke lenger. 60 studiepoeng er 60 studiepoeng.
Ad Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 Dette stemmer ikke lenger. 60 studiepoeng er 60 studiepoeng. Mener du at man uansett får tilleggspoeng til å søke i ordinærkvota selv om man har gått ett år på et professionsstudium? Har du isåfall kilder på dette? Fristen for å omprioritere nærmer seg nemlig og jeg skulle gjerne visst det helt sikkert. Si at jeg ikke kommer inn på medisin, men på odontologi som er et professionsstudium. Vil jeg da etter ett år ha fått to tillleggspoeng som jeg kan bruke når jeg søker i ordinærkvota for medisin året senere? På SO står det jo bare at det er to poeng for høyere utdanning/folkehøgskole/militærtjeneste.
krikkert Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 (endret) Dette stemmer ikke lenger. 60 studiepoeng er 60 studiepoeng. Mener du at man uansett får tilleggspoeng til å søke i ordinærkvota selv om man har gått ett år på et professionsstudium? Har du isåfall kilder på dette? Fristen for å omprioritere nærmer seg nemlig og jeg skulle gjerne visst det helt sikkert. Si at jeg ikke kommer inn på medisin, men på odontologi som er et professionsstudium. Vil jeg da etter ett år ha fått to tillleggspoeng som jeg kan bruke når jeg søker i ordinærkvota for medisin året senere? På SO står det jo bare at det er to poeng for høyere utdanning/folkehøgskole/militærtjeneste. Det følger av opptaksforskriften § 7-11: § 7-11. Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, siviltjeneste eller militær førstegangstjeneste (1) Det gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høyskole, eller ett år på en folkehøgskole med godkjent skoledokumentasjon, eller fullført militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste. (2) Et fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng gir 1 tilleggspoeng. (3) Det gis maksimalt 2 tilleggspoeng etter denne bestemmelsen. Så lenge du avlegger eksamener og består i minst 60 studiepoeng skal du altså få 2 tilleggspoeng. Endret 30. juni 2009 av krikkert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå