Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalt turtall ved kjøring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke skadelig for motoren før man er over rødstreken + en del mer, men ikke å anbefale å kjøre på rødstreken heller over veldig lang strekning. Ved lav temperatur er det ikke anbefalt å gå mer enn rundt 4000rpm. Min motor har f.eks turtallsperre på 6500rpm, men sperrer på 5800rpm når motortemperaturen er lav.

 

For en bensinmotor er det vanligst at turtallet motoren er mest effektiv uten noe særlig belasting er rundt 2000rpm. Noen ganger under og noen ganger over. Ved aksellerasjon bør man helst ikke bytte gir før man er på rundt 5000rpm (merk unntaket ved kald motor).

Lenke til kommentar

Det er ikke direkte skadelig å ligge på 5000 rpm som gxi sier, men slitasjen blir mye større og det er derfor på en måte indirekte farlig. Et mye høyere forbruk er heller ikke særlig økonomisk.

 

Det lureste er å ha så høyt mulig gir som mulig uten at du trenger å presse motoren (tråkke hardere på gassen) for å holde farta eller akselerere.

Lenke til kommentar

Skal man være fornuftig men samdeles utnytte litt av det motoren har å gi så bruker man mye turtall under akselerasjon og girer opp til høyeste gir der motoren fremdeles drar når man har kommet opp i den hastigheten man skal holde. Å hoppe over gir når man gjør det på denne måten er bare positivt, 3, 4 (evt. 5) kan man hoppe over. Man må gire litt mer ved akselerasjon, men både slitasje og forbruk reduseres.

 

Selv ligger jeg ofte i 5 i 50-soner, og er det rolig så triller jeg i 5 selv i 40-soner. Man må uansett gire litt ekstra om man liker å bruke motoren under akselerasjon, og da kan man like godt kombinere det med økonomisk girbruk.

 

Astra G 1.4 16V her. Det blir ikke gøy før jeg passerer 3k, men den drar greit selv ned i 1100.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
viktig å ha 10000 rpm ;P

 

neida. varier fra bil til bil med motor.

 

2000-4000 rpm

 

kompis har en bmw 520 med 170 hk. i 80 km/t i 4 gir ligger den på 3500 rpm til 5000 rpm alt etter bakker osv

Min 320 ligger på 3000 rpm i på 4 gir i 80km/t.

2400 rpm på 5 gir i 80km/t.

 

Alt etter bakker osv? Om man kjører oppover eller nedover har da ingen ting med turtall og si. Det er jo mekanisk, så om man kjører oppover med bånn gass, så går ikke turtallet opp om farten ikke går opp. Om man ikke slurer på clutchen hele tiden da :p

 

Edit: Jeg har som regel at jeg aldri drar bilen over 3000 når den er kald. Men når nåla på tempen står rett opp, eller på den temperaturen den ligger på etter 7-10 min kjøring så drar jeg den så og si alltid opp til 5000-6700rpm ut av kryss osv. 6`r lyd = deilig :love:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Hjula er i kontakt med bakken. De ruller oppover i si, 80km/t. Hjula går så til bakakslingen, som går videre til mellomakslingen, så inn i girkassa, som så går inn i motoren. Så når man ligger i et eller annet gir, si 4 gir. Så er motoren "indirekte" koblet til bakken (som hjula er i kontakt med). Når man da gir mer gass så får motoren mer bensin og får mer kraft, men turtallet stiger da ikke om man ikke øker farten. Turtallet er jo motoren som går rundt, og så lenge man har konstant kontakt med bakken, så får ikke motoren gått fortere i forhold til bakken enn det hjula gjør.

 

Om du sykler i oppoverbakke, og du må trå hardere får og komme deg opp, så øker ikke farten på beina og pedalene, om ikke farten øker. Får ikke forklart det skikkelig, men er 100% sikker på at sånn er det.

 

Om jeg ligger i 80 på sletta med gass eller i oppover bakke med gass, så er da turtallet det samme så lenge farten er lik.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Motorer er jo bygd forskjellig.. Ta Honda sin vtec f.eks.. den er økonmisk å kjøre under et visst antall rpm, men når man kommer opp i litt høyere turtall så hører man at et eller annet skjer under pansteret og bilen akselerer raskere, og lyden blir bare deiligere og deiligere :D Har ingen problem med å dra bilen min opp på rødstreken i alle fall :)

 

Genialt system imo :thumbup:

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man kan kjøre i høyt gir helt til man trør petaden i bånn før det er mer økonomisk å gå over til lavere gir, men da er det snakk om å kunne redusere fra f.eks 15l/100km til 14.5l/100km, altså ingenting i praksis.

 

.. men jeg tviler ikke på at motoren får mer slitasje av å kjøre en km med pedalen nesten helt i gulvet, og dermed maks trykk i sylindrene, i forhold til noen ekstra omdreininger og lavt trykk og litt ekstra sirkulasjon i kjølingen.

 

Jeg vil påstå at dersom man skal ha en motor til å holde lenge, så må man bruke hele turtallsområdet helt til rødstreken igjennom motorens levetid for å få jevn slitasje.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kommer helt an på motoren i bilen du kjører. Er det en liten motor så må du som regel kompansere med et høyere turtall og vise versa. Det politikkerne her i landet ikke klarer å fatte er at liten motor= lite drivstoff ikke alltid er sant. Vi kjører tross alt ikke i danmark med jevne flate veier over det hele, men i norge, der veiene ofte er bratte og svingete og giring og motor utsettes for mer slitasje OG høyere drivstoff forbruk. Mye giring = mer forbruk og som jeg sier over her så vil du med en større motor kunne trekke over et langt større register, på et langt lavere turtall, uten girskift enn med en liten motor, der du hele tiden må kompansere for motorens manglende krefter med nettopp giring.

 

Selv kjører jeg en econoline med 7,3 liters diesel motor og automat og den går så og si konstant på 900 1000 RPM på vanlig normal kjøring i by og opp til 80km/t. Dette resulterer i et forbruk fra 1,1 til 1,3 liter på mila og den veier nesten det dobbelte av min forrige kasse bil, en Toyota Hi Ace, som brukte langt mer drivstoff en econolinen min nettopp pga høyere turtall og mer giring....

 

Så jeg kan ikke fatte hvorfor politikerne våre skal ha så små motorer som mulig... :no: Blir helt feil, til et visst punkt såklart.... 7,3 liter er kanskje litt drøyt for en motor, selv jeg ser det, men 1,1 og 1,6 liters motorer er rett og slett for små til å gå godt her i landet, med bakke opp og bakke ned gir dette et dårligere slutt resultat en litt større motorer... men politikkere ser såklart kun på kubikk og ikke drivstoff..... dessverre...

Lenke til kommentar

Jeg forstår tankegangen din, RWS, men også politikerne.

Nye småmotorer bruker ikke all verden i oppoverbakker. Min Mitsubishi 1.6 bruker aldri over 0,8 , selv i de bratteste bakker. Og den går absolutt friskt nok i dette landet. Holder fint følge med Volvo sine 2,3-motorer og Ford 2.0 Doch motorer.

 

1,3 l/mil er imponerende på bilen din, men hvordan er den om du kjører litt aggresivt?

Lenke til kommentar

Selv er jeg utrolig imponert over 1.6 16V Twinport motoren til GM. Leverer rundt 100 hest, og drar behagelig og billig over et greit område. Sammen med easytronic automatgir ender forbruket opp på 0.65 i en Astra H. Den girer omtrent som jeg gjør selv, drar omtrent like langt opp i turtall før den girer, men siden det er automat velger den å gire ned tidligere når turtallet går ned. Savner aldri effekt i den bilen, det behagelige automatgiret gjør at den føles kjapp - og trykker man inn sportsknappen, evt. bruker easytronic og styrer girvalg selv så kan man gi faen i forbruk og ha det gøy. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kort sagt si på det turtallet motoren går bra og ikke jobber for mye...;)

 

Du bruker mindre drivstoff i en bakke ved å kjøre i 4. gir og ha litt høyere turtall, enn å truge motoren i 5. gir til å jobbe mye på lavere turtall...;)

 

Kort sagt: la motoren jobbe lett og billig...;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...