Gå til innhold

Asus ENGTX285 MARS Dual 4 GB - 10.000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da tenker jeg på ytelsen, du har ikke fått med deg at 3 veis banker 4 veis har du vell? Dette skyldes store skalerings problemer med 4 veis SLi og Crossfire og i svært mange tilfeller ligger 4 veisen etter 3 veis :p

 

Du begynner å gå tom for argumenter ser jeg, når du begynner å argumentere for at 3-veis "banker" 4-veis :) Ytelsesfordelen minsker desto flere GPU'er det er snakk om, men du er på jordet når du (implisitt) hevder at tre GTX 285 "banker" fire GTX 285 (jeg nevner GTX 285 her siden det er den raskeste GPU'en, og siden MARS SLI har fire av disse).

 

Fra Toms Hardware (test mellom flerveis systemer):

 

"Performance leadership in other games is a toss-up between two GeForce GTX 295 graphics units in Quad-SLI and three GTX 280 cards in 3-way SLI modes."

 

GTX 295 SLI består av tilsammen fire GPU'er, men hver av disse er svakere enn GTX 280 (GTX 260 med litt forbedringer). MARS SLI har derimot tilsammen fire GTX 285 GPU'er, som nevnt tidligere. Dessuten er MARS utstyrt med 4 GB minne: I ytelsestester kommer det frem at mer minne hjelper i høyere oppløsninger. Her har MARS SLI en klar fordel sammenlignet med tre GTX 285.

 

Kan vi legge denne diskusjonen bak oss nå? :)

Lenke til kommentar

Anandtech hadde en pen roundup og der lå faktisk 3 veis etter, nå snakker jeg ikke bare SLi med CF her også.

Siden ATi lar deg smekke 4x kort for 4 veis CF hvis ønskelig og her så man også samme effekt, at 3x 4870 tok 4x 4870.

 

Så beklager igjen, MARS kortet blir hengende etter totalt sett, men hører snakk om at Simalarion har handlet ett men om det er fakta får han selv bekrefte.

Lenke til kommentar
Anandtech hadde en pen roundup og der lå faktisk 3 veis etter, nå snakker jeg ikke bare SLi med CF her også.

 

Jeg antar at du mener "4 veis etter"? Jeg har faktisk lest testen du sikter til, og de skrev:

 

"The 3-way GTX 280/285 leads the 4-way GTX 295 in half our tests: it's a wash and it's either slightly cheaper or slightly more expensive depending on the specific flavor."

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3520&p=1

 

"It's a wash" betyr at det er jevnt løp, og dette er den samme konklusjonen som fra Toms Hardware som jeg nevnte i min forrige post. Men der poengterte jeg også at GTX 295 SLI har svakere GPU'er som gjør at 3-veis GTX 280 kan hamle opp med 295. Men MARS er altså basert på GTX 285 og har 4 GB RAM, så sammenligningsgrunnlaget blir ikke helt det samme som i testene vi har snakket om her. Hvordan du kan konkludere med at dette er en "bankende" seier til 3-veis over 4-veis aner jeg ikke.

 

Siden ATi lar deg smekke 4x kort for 4 veis CF hvis ønskelig

 

Jeg snakker om MARS-kortet her, ikke ATI :) Du befinner deg på utrygg grunn dersom du begynner å trekke konklusjoner vedrørende MARS-kortet basert på erfaringer med CF. GPU'ene er ikke engang av samme merke :)

 

og her så man også samme effekt, at 3x 4870 tok 4x 4870.

 

Du er på bærtur igjen. Anandtech skrev (min uthevelse):

 

"... the AMD Radeon HD 4870 1GB Quad CrossFire leads in our benchmarks when focusing on the resolution that matters for this hardware (2560x1600). ... Certainly this isn't a sweeping victory for AMD, and the outcome, because it is close, rests incredibly heavy on the benchmarks we chose and were able to run. ... "

 

Hvordan kan 3-veis 4870 være raskere når 4-veis 4870 vant testene? :) (3-veis GTX 280/285 og 4-veis GTX 295 vant sannelig flere tester enn AMD, så konklusjonen virker misvisende, men det er ikke poenget i denne sammenhengen)

 

Er vi ferdige nå? :)

Lenke til kommentar
Du burde ta en titt på test grafene igjen, der var det man kunne se at i en del tilfeller var 3 veis varianten raskere :p

 

Det var raskere med 0.7 og 0.2 frames i to tester. Denne forskjellen er praktisk talt ubetydelig, og avviket er såpass lite at resultatet like gjerne kunne vært omvendt. Poenget her er at disse spillene ikke utnyttet 4-veis løsninger. I alle de andre testene var 4-veis kortet betydelig raskere. Anandtech trakk med andre ord riktig konklusjon, mens du derimot konkluderte med at 3-veis "banket" 4-veis løsninger.

 

Hva dette kom av kan man spekulere i lengere tider, godt mulig det var titlene som var brukt men men.

 

Ja, fordi enkelte spill utnytter ikke 4-veis systemer (eller 3-veis for den saks skyld).

 

Er vi ferdige nå? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...