Gå til innhold

Valg av diverse objektiv til Nikon D50


Anbefalte innlegg

På min ønskeliste står det følgende:

 

* Zoomobjektiv

* Portrettobjektiv til bruk inne

* Makroobjektiv til bruk av fotografering av blomster ute

 

Har dere noen tips til meg?

 

Jeg har i dag en Nikon D50 og en Tamron 17 - 50 mm 2.8f

 

Jeg er bare en amatørfotograf og ønsker ikke å legge for mer penger enn nødvendig i objektivene. jeg ønsker dog ikke å kjøpe dårlige objektiv. Jeg har med andre ord ikke noe budsjett. Jeg får heller sette frem sparegrisen dersom jeg ser det er behov.

 

Jeg drømmer også om å bytte ut D50 til D90 eller D300. Og da er det en fordel om objektivene også passer til disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På min ønskeliste står det følgende:

 

* Zoomobjektiv

* Portrettobjektiv til bruk inne

* Makroobjektiv til bruk av fotografering av blomster ute

 

Har dere noen tips til meg?

 

Jeg har i dag en Nikon D50 og en Tamron 17 - 50 mm 2.8f

 

Jeg er bare en amatørfotograf og ønsker ikke å legge for mer penger enn nødvendig i objektivene. jeg ønsker dog ikke å kjøpe dårlige objektiv. Jeg har med andre ord ikke noe budsjett. Jeg får heller sette frem sparegrisen dersom jeg ser det er behov.

 

Jeg drømmer også om å bytte ut D50 til D90 eller D300. Og da er det en fordel om objektivene også passer til disse.

 

 

Du har allerede et zoomobjektiv!

 

Nikon 50/1,8 er et rimelig kvalitetsobjetiv som passer greit til portretter. Nikon alternativ er 50/1,4 eller 85/1,8 (85/1,4 hvis penger ikke betyr noe!)

 

Nikons makrooptikk heter "micro" og de aktuelle er 60/2,8 samt 105/2,8 VR. Sistnevnte atskillig dyrere. (Har det selv) Alle disse kan brukes uten problemer på D90/300.

 

(Har ikke erfaring med andre merker annet enn Sigma 10-20.)

Lenke til kommentar
* Zoomobjektiv

 

Nikon 18-200mm, grei allrounder. Hvis du har mye penger: Nikon 70-200mm VR.

 

* Portrettobjektiv til bruk inne

 

Nikon 50mm f1.8, rimelig og bra. Hvis du vil bruke mer penger: 85mm f1.8 eller f1.4.

 

* Makroobjektiv til bruk av fotografering av blomster ute

 

Micro-Nikkor 105mm f2.8.

Lenke til kommentar
Du har allerede et zoomobjektiv!

 

Nikon 50/1,8 er et rimelig kvalitetsobjetiv som passer greit til portretter. Nikon alternativ er 50/1,4 eller 85/1,8 (85/1,4 hvis penger ikke betyr noe!)

 

Nikons makrooptikk heter "micro" og de aktuelle er 60/2,8 samt 105/2,8 VR. Sistnevnte atskillig dyrere. (Har det selv) Alle disse kan brukes uten problemer på D90/300.

 

(Har ikke erfaring med andre merker annet enn Sigma 10-20.)

 

Tusen takk for forslag!

 

Vedr. zoom, så kunne jeg tenke meg et objektiv med større brennvidde. F.eks opp til 105mm eller 200mm. Jeg vet ikke hvordan prisen/kvaliteten påvirkes av de ulike brennviddene.

Lenke til kommentar

Hvor mye ønsker du å bruke?

 

Hvis du vil ha en grei telezoom som kompletterer normalzoomen du allerede har, så er Nikons egen AF-S DX 55-200 f/4-5,6 VR et rimelig (ca. 2500,- sist jeg sjekket) alternativ som fungerer bra på alle Nikons DX-kameraer (alt opp t.o.m D300, m.a.o).

 

Vil du ha lengre brennvidde, så er AF-S 70-300 VR et alternativ som heller ikke er voldsomt prismessig.

 

Begge er optisk gode telezoomer med bildestabilisering, ulempen med dem er at de ikke har så god lysstyrke som du er vant til med Tamronen, så du kan ikke gå så langt ned på lukkertid hvis du vil ta bilde av motiver i bevegelse. Men hvis du vil ha telezoomer med tilsvarende stor blender som Tamronen, så må du ganske langt opp i pris.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag en Nikon D50 og en Tamron 17 - 50 mm 2.8f

 

Dette er såpass bra at du må høyt i pris for å få noe særlig bedre.

Jeg tror jeg ville valgt Tamron 90mm macro (fint til portrett også, muligens litt trangt til innebruk, men du har 17-50)

Kanskje en blits og kanskje Nikon 70-300 VR.

Lenke til kommentar

Telezoom: Nikon 70-300 VR (du kan også se på Nikon 55-200 VR om du vil ha noe litt billigere)

Portrett: Nikon 85 1,8

Macro: Nikon Af-s 60 (perfekt til blomster ol, men vil bli litt kort om du tenker å ta bilder av insekter)

 

Samlet pris blir rett over 11 000 kr. Du kan jo prøve å finne noe brukt.

 

Eventuelt kan du bytte ut makroen og portrettobjektivet med en Tamron 90mm, denne vil fungere supert til begge deler, men du vil ikke få noe mer lysstyrke enn hva du allerede har i normalzoomen din. I tillegg har ikke macroobjektiver den raskeste fokusen.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...