aUrrang Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 (endret) Heisann, trenger virkelig hjelp her! I går merket jeg at det var noen problemer med pcen min. Den gikk ikke så mye tregere men noe var det. Sjekket CPU temp og fant ut at tempen på to av kjernene (quad core) ikke kunne vises og de to andre lå rett under 100 grader. Etter en time med spilling skrudde pcen seg av uten noen som helst forvarsel, bluescreen eller lignende. Lot pcen hvile (hadde vel egentlig ikke hatt den på på et par dager, men uansett..) til i dag. Når jeg skrudde den startet den helt fint, men når jeg skulle sjekke tempen viste den at alle kjernene lå rundt minus 20 grader, noe som selvfølgelig ikke er rett i og med at jeg har viftekjøler. Maskinen skrudde seg nok en gang av før jeg fikk tatt screenshot. Joda, jeg flyttet ram-brikken til en annen slot, tok ut CPU og smørte på med litt kjølepasta på både CPU og kjøler (gjorde faktisk dette for et par uker siden når jeg byttet fra stock kjøler). Deretter prøvde jeg å skru på pcen, men hverken skjerm, mus eller tastatur fikk noe som helst signal og etter ~30sek skrudde maskinen seg av. Det samme skjer hver gang jeg prøver å starte opp. Trenger derfor litt hjelp med å finne ut hvor problemet ligger, da den bærbare maskinen min ikke klarer mye annet enn internett og msn. Prosessoren er forresten en Intel core 2 quad Q6600 med ny kjøler, og skjermkortet er radeon HD3870. Si ifra hvis dere trenger full liste over komponenter i maskinen. På forhånd takk, Anders. EDIT: Resatte BIOS, da dette ikke virket skiftet jeg nok en gang plassering på ram brikken, og fikk faktisk bootet opp og kom fram til skrivebort, dessverre skrudde maskinen seg av ca 10 sec etter at jeg kom inn i skrivebordet. Merket at selv om PCen kun hadde stått på i ca 40sec var prosessoren nokså varm (ikke sånn at det var vondt å ta på den, men den virket litt varm). Ledningen til CPU vifte står selvfølgelig i og alt spinner som normalt. Kan vel også legge til at det ikke er noe støv å snakke om i maskinen og at den har kjørt stødig (med unntak av en crashet harddisk for rundt et halvt år siden) i godt over et år nå. Ikke jeg har ikke installert noen nye komponenter heller, så for lite strøm fra PSU er vel å utelukke? Endret 18. juni 2009 av aUrrang
KingDingLing Skrevet 19. juni 2009 Skrevet 19. juni 2009 well.. hva er dine virkelige temperaturer? www.alcpu.com/CoreTemp Last ned og kjør det programmet, det skal gi deg temps på alle 4 kjernene.
aUrrang Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Skrevet 19. juni 2009 (endret) faar ikke tid til aa sjekke temp fordi pcen skrur seg av for fort. Tempen har alltid holdt seg rundt 40 grader idle helt til dette skjedde, resten staar vel greit forklart i traaden. Beglager "aa problemet" skriver fra ipoden. Endret 19. juni 2009 av aUrrang
ask99 Skrevet 19. juni 2009 Skrevet 19. juni 2009 Jeg hadde ikke stolt så mye på de temp målingene,etter å sett -20 til 100 grader. Du skriver "ram brikken",har du bare en brikke å teste med,og hvilken brikke er det? Har du smurt for mye pasta? pasta-guide Kanskje du skulle prøve stock kjøler igjen,hvis det ikke blir skikkelig kontakt mellom cpu og kjøler på den nye.
aUrrang Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Skrevet 19. juni 2009 (endret) Problemet er nå fikset og tråden kan stenges. Hvis noen sliter med det samme problemet og har googlet seg fram til denne tråden kan jeg si at problemet lå i at jeg hadde for mye kjølepasta på. Jeg trodde selv at jeg hadde akkurat passe, men det viste seg at når jeg tok av en del slik at det så ut som det var for lite gikk idle temp ned til 35-45 grader igjen : ) Endret 23. juni 2009 av aUrrang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå